3074
Sök

Vilken kolv har mest komprission b230

773 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#1
hej vilken kolv i  b230 motorn har mest komp orginal? b230a,b230k,b230e,b230f?
mvh Love

5 700 Inlägg
23 februari 2013
#2
B23-kolvarna ger mest kompression då dem är helt plana.

B230K-kolven ger lägst kompression (om du inte använder dessa tillsammans med 631-topp).

De andra B230-motorerna har jag för mig har likadana kolvar, dvs med en liten grop i mitten.


773 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#3
simlar skrev:
B23-kolvarna ger mest kompression då dem är helt plana.

B230K-kolven ger lägst kompression (om du inte använder dessa tillsammans med 631-topp).

De andra B230-motorerna har jag för mig har likadana kolvar, dvs med en liten grop i mitten.

passar b23-kolven med planad 2mm 530 topp?

5 700 Inlägg
23 februari 2013
#4
tvedberg skrev:
simlar skrev:
B23-kolvarna ger mest kompression då dem är helt plana.

B230K-kolven ger lägst kompression (om du inte använder dessa tillsammans med 631-topp).

De andra B230-motorerna har jag för mig har likadana kolvar, dvs med en liten grop i mitten.

passar b23-kolven med planad 2mm 530 topp?

Den borde göra det, passar på B23 med planad 398/530 så.

Det som är osäkert är om B23-kolv passar på B230-stake.

Edit:
Hittade detta:
Största skillnaderna mellan B23 och B230 hittar du inuti motonrn:

Vevaxeln:
B23 4st motvikter
B230 8st motvikter

Ramlagerdiameter
B23=63mm
B230 <-88 =55mm
B230 >-88 =63mm tror det var ca -88 bytet skedde, har oklara uppgifter på det.

Storändslager
B23=55mm
B230=49mm

Vevstakarna:
B23= 145mm långa
B230= 152mm långa.

Kolvarnas höjd:
B23=75,4mm
B230=64,7mm.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … amp;t=4529

Hittade även att kolvbulten skiljer.
B23 har 24mm kolvbult, B230 har 23mm kolvbult.

Hittade även detta:
Dock.......... Kan man få en B21-23 vev att passa i B230-blocket (man smalnar av axiallagringen i veven samt slipar ner ramlagringen till 63mm)och plötsligt kan man använda B23ET kolvar och M-stakar i ett 230-block :wink:

//JT

Ps! Gäller de nyare B230-blocken med axiallagret i bakkant

http://forum.turboperformanceclub.com/v … 73#p377073


Så vill du köra B23-kolvar måste du ha ett B230-block från -89 och nyare och sedan behöver du en B23-vev som du modifierar och B23-stakar.

Så jag skulle säga att det enklaste vore att byta till motor till en B23 om du vill köra med B23-kolvar och sedan flytta över allt som behövs för motorstyrningen vilket beror på vad för bil motorn ska sitta i.
Senast redigerat av simlar (23 februari 2013)


245 Inlägg
24 februari 2013
#5
varför inte bara plana av toppen 4mm ca?

S.v.r

773 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#6
Turbo_Davve skrev:
varför inte bara plana av toppen 4mm ca?

behövs det planas så mycket?

edit: om jag plannar 4 mm passar 122 kugg kamremdå?
Senast redigerat av tvedberg (25 februari 2013)

773 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
B23-kolvarna ger mest kompression då dem är helt plana.

B230K-kolven ger lägst kompression (om du inte använder dessa tillsammans med 631-topp).

De andra B230-motorerna har jag för mig har likadana kolvar, dvs med en liten grop i mitten.

hej igen har läst när man planar 530 topp. efter 2mm behöver man 122kug rem och efter 4 milimeter så var det massa med tädning och om man hade en vassare kam så blev det massa konstigt med lyft och så. stog det på nåt forum på google. så jag tänkte runte 2,5-3mm max och använda 122kugg rem och ha en annan kam från folkraceshoppen snarlik h-kamen. mvh love
Senast redigerat av tvedberg (25 februari 2013)

245 Inlägg
26 februari 2013
#8
Jag kör med 530 topp som är planad 4mm och VX3 kam, originalspridare fast 5.5 bars bränsletryck. Går riktigt bra på E75. Jag använder Ford Pinto rem. Du kan plana 2.5 mm innan du behöver byta till kortare rem.

S.v.r

773 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#9
Turbo_Davve skrev:
Jag kör med 530 topp som är planad 4mm och VX3 kam, originalspridare fast 5.5 bars bränsletryck. Går riktigt bra på E75. Jag använder Ford Pinto rem. Du kan plana 2.5 mm innan du behöver byta till kortare rem.

om jag planar 3 mm kan jag ta pinto remen då också? behövs det ställas om mycket?
Senast redigerat av tvedberg (26 februari 2013)

245 Inlägg
26 februari 2013
#10
det var precis så jag fick dit pinto remmen när jag planat 4mm så vet inte hur man ska göra om man planar 3mm.

Vad menar du med att ställas om?
Senast redigerat av Turbo_Davve (26 februari 2013)

S.v.r

773 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#11
Turbo_Davve skrev:
det var precis så jag fick dit pinto remmen när jag planat 4mm så vet inte hur man ska göra om man planar 3mm.

Vad menar du med att ställas om?

ok, jag menar tändningen och kam. läste att man inte fick ha en kam så lyfter mycket om man planar 4 mm och att backa tändningen några grader har jag läst men stämmer det?

5 700 Inlägg
26 februari 2013
#12
tvedberg skrev:
Turbo_Davve skrev:
det var precis så jag fick dit pinto remmen när jag planat 4mm så vet inte hur man ska göra om man planar 3mm.

Vad menar du med att ställas om?

ok, jag menar tändningen och kam. läste att man inte fick ha en kam så lyfter mycket om man planar 4 mm och att backa tändningen några grader har jag läst men stämmer det?

Kammen kommer ju bli förskjuten lite grann åt något håll, ifall du nu inte planar så pass att kammen kommer rätt med pintorem (dvs plana så mycket att kammen blir förskjuten en kugg med originalrem.

Sen med planad topp så är motorn inte non-interference längre = går kamremmen av så är det stor risk för ventilsallad.

Och man kan inte heller ha för mycket lyft på kammmen, hur mycket som är för mycket vet jag ej.

Och eftersom kammen vrider sig så vrider även mellanaxeln på sig lite, vilket betyder att tändningen blir lite förskjuten också. Om du nu inte planar så pass att det räcker med att flytta axeln en kugg.


773 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#13
simlar skrev:
tvedberg skrev:
Turbo_Davve skrev:
det var precis så jag fick dit pinto remmen när jag planat 4mm så vet inte hur man ska göra om man planar 3mm.

Vad menar du med att ställas om?

ok, jag menar tändningen och kam. läste att man inte fick ha en kam så lyfter mycket om man planar 4 mm och att backa tändningen några grader har jag läst men stämmer det?

Kammen kommer ju bli förskjuten lite grann åt något håll, ifall du nu inte planar så pass att kammen kommer rätt med pintorem (dvs plana så mycket att kammen blir förskjuten en kugg med originalrem.

Sen med planad topp så är motorn inte non-interference längre = går kamremmen av så är det stor risk för ventilsallad.

Och man kan inte heller ha för mycket lyft på kammmen, hur mycket som är för mycket vet jag ej.

Och eftersom kammen vrider sig så vrider även mellanaxeln på sig lite, vilket betyder att tändningen blir lite förskjuten också. Om du nu inte planar så pass att det räcker med att flytta axeln en kugg.

ok, går det 2mm med orginal rem och allt med tändningen och lyft och grejer för svinner. eller minskas.

5 700 Inlägg
26 februari 2013
#14
tvedberg skrev:
simlar skrev:
tvedberg skrev:

ok, jag menar tändningen och kam. läste att man inte fick ha en kam så lyfter mycket om man planar 4 mm och att backa tändningen några grader har jag läst men stämmer det?

Kammen kommer ju bli förskjuten lite grann åt något håll, ifall du nu inte planar så pass att kammen kommer rätt med pintorem (dvs plana så mycket att kammen blir förskjuten en kugg med originalrem.

Sen med planad topp så är motorn inte non-interference längre = går kamremmen av så är det stor risk för ventilsallad.

Och man kan inte heller ha för mycket lyft på kammmen, hur mycket som är för mycket vet jag ej.

Och eftersom kammen vrider sig så vrider även mellanaxeln på sig lite, vilket betyder att tändningen blir lite förskjuten också. Om du nu inte planar så pass att det räcker med att flytta axeln en kugg.

ok, går det 2mm med orginal rem och allt med tändningen och lyft och grejer för svinner. eller minskas.

Jag vet faktiskt inte. Har personligen aldrig provat, men skulle rekommendera dig att investera i ett ställbart kamdrev så du får kammen rätt för jag tror inte det räcker att bara kugga fram kammen och få den rätt med 2mm planing.


245 Inlägg
26 februari 2013
#15
Har filat hålet för sprinten i kamdrevet så jag har justerat det som det ska stå, tändningen ändras inte då jag har LH2.4 som läser på svänghjulet. Jag har polvänt vevaxelgivaren för att få 3 extra graders tändning.

S.v.r

Tekniker
221 Inlägg
20 mars 2013
#16
Block deckning?


Tekniker
5 Inlägg
11 april 2013
#17
B230E kolven har högst komp,ska nog inte plana mer än 2mm förbränningsrummen blir fel då..


Tekniker
221 Inlägg
11 april 2013
#18
kurvaz skrev:
B230E kolven har högst komp,ska nog inte plana mer än 2mm förbränningsrummen blir fel då..

Menar du att B230E kolven inte är försänkt så som på 230A och F?

3 mm planing på en 530 topp funkar fint på en B23E med plana kolvar iaf smile



Sök