3096
Sök

940 se 93'a startar bara på rull?

56 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Blir tokig på den jefla 940'in. Bilen kan stå och tugga hur länge som helst på startmotorn, startar ej. Oftast när den stått inne i garaget brukar den starta på startmotorn, ibland ej.

Ibland startar den på på startmotorn när man har varit ute och kört, ibland ej.

Dock har den aldrig något problem att starta på rullning?

Tacksam för svar....

2 848 Inlägg
28 februari 2013
Låter nästan som glappt nånstans, en gissning kan va tändningslåset, kontaktplattan där som är sliten.

175 Inlägg
28 februari 2013
jag är inte haj på el, MEN! hade exakt samma sak på min volvo 740. killen som köpte den från mig (fick den) bytte allt på bilen (nästan) och tillslut gick tändningslåset sönder. så han bytte de och något som styrde spridarna. vet inte vad de hette och som sagt så är jag ingen haj på el tongue men bilen brummar än idag! fast bara på hans tomt tongue

334 Inlägg
28 februari 2013
eller dreven som är slitna på startmotorn? smile
Har själv råkat ut för det

Just... Awsome!

2 848 Inlägg
28 februari 2013
joxxan skrev:
eller dreven som är slitna på startmotorn? smile
Har själv råkat ut för det

roll Då skulle väl inte motorn gå runt,  den står ju och "tuggar" och inte startar,  som trådskaparen förklarade.

Vore drevet på startmotorn slitet så ja..... det lär han höra då han ska starta.....
Senast redigerat av uhlin (28 februari 2013)

1 436 Inlägg
28 februari 2013
felek skrev:
jag är inte haj på el, MEN! hade exakt samma sak på min volvo 740. killen som köpte den från mig (fick den) bytte allt på bilen (nästan) och tillslut gick tändningslåset sönder. så han bytte de och något som styrde spridarna. vet inte vad de hette och som sagt så är jag ingen haj på el tongue men bilen brummar än idag! fast bara på hans tomt tongue

Va stört. tongue Men om det funkar är det ju något TS bör testa. smile

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

236 Inlägg
28 februari 2013
varit med om att startmotorn är så pass dålig så den tar upp all ström så inte styrboxen fungerar ordentligt ;P kolla kablaget/jord däromkring!

Forummoderator
18 038 Inlägg
28 februari 2013
Tändningslåset? Prova kortsluta startmotorn med nåt med tändning på. Startar den då kan man misstänka det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

56 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
går det att multi citera på garaget? oavsett går ju motorn runt på startmotorn. Tuggar på hur bra som helst.

Har också misstänkt både jord och tändningslås. Just nu håller jag på med alla jordningspunkter som jag kan se typ.

Hur tjuvkopplar man startmotorn? för att utesluta tändningslås fel?

Någon skrev även att startmotorn drog så mycket ström att styrboxen inte fungera, Om jag då använder starthjälp av en annan bil också. så borde väll detta fel uteslutas?

Har även ett annat fel som kan vara till hjälp? Ibland så körs startmotorn den tuggar på sen blir det som ett överslag och den stängs helt enkelt av i en sekund. Sen tuggar den på... stänger av Ja ni fattar.

Tycker att detta borde vara antingen Jord, Startmotor eller Tändninslås relaterat?

Men som sagt, Hur tjuvkopplas startmotorn?

Tackar för alla svar, blev mycket text här nu

Forummoderator
18 038 Inlägg
1 mars 2013
jeppando skrev:
går det att multi citera på garaget? oavsett går ju motorn runt på startmotorn. Tuggar på hur bra som helst.

Har också misstänkt både jord och tändningslås. Just nu håller jag på med alla jordningspunkter som jag kan se typ.

Någon skrev även att startmotorn drog så mycket ström att styrboxen inte fungera, Om jag då använder starthjälp av en annan bil också. så borde väll detta fel uteslutas?

Har även ett annat fel som kan vara till hjälp? Ibland så körs startmotorn den tuggar på sen blir det som ett överslag och den stängs helt enkelt av i en sekund. Sen tuggar den på... stänger av Ja ni fattar.

Tycker att detta borde vara antingen Jord, Startmotor eller Tändninslås relaterat?

På startmotorn finns en tjock röd kabel och en tunn som går till solenoid. lägger du en mejsel eller på annat sätt lägger plus på den lilla tunna kabeln som brukar sitta med ett flatstift går startmotorn runt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

56 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
jeppando skrev:

På startmotorn finns en tjock röd kabel och en tunn som går till solenoid. lägger du en mejsel eller på annat sätt lägger plus på den lilla tunna kabeln som brukar sitta med ett flatstift går startmotorn runt.

Tackar så mycket får prova det här!

Sök