Allmänna förbättringar och uppfräshning av en gammal dam. Har inget givet mål utan först och främst ska alla småsaker man stöter på åtgärdas i mån av tid och pengar. därefter kommer det bli fix med lite det man tycker skulle passa. det mesta blir helt i syfte att lära mig, någon totalrenovering ala Dennis här på gorg är inte planerad (men vem tusan vet vart man landar i slutet) Följ, kommentera och tipsa gärna. både tips på hur jag ska lösa uppkommna problem och vad jag skulle kunna göra med den mottages :)
Är det möjligen någon som har en fräsh original grill med eller utan emblem? den som sitter på nu är riktigt riktigt sliten och ful. vet inte riktigt vad man ska göra med den, lacka den svart eller silver? plastidippa? slänga på skroten?
i vilket fall vill jag ha en ny grill i fall det inte blir bra. vad tycker folket jag ska göra?
Har idag lackat gallerdelen på grillen svart för att se hur det ser ut samt fixat lacksläppet på ena listen under strålkastaren.
Före omlackeringen, inte sååå snyggt.
Grillen efter maskningen.
Grundat
Grillen efter omlackering, inte helt perfekt men bättre än innan. nu ska man bara fixa "kromet" också, kanske lacka silver?
Listen efter lackering, klar förbättring.
Grillen efter montering. betydligt snyggare.
Inter perfekt, men nu vet jag iaf hur det ser ut. frågan är vad man ska göra åt ramen runt grillen? lacka silver kanske (i den ljusaste biltema silverfärgen jag hittar) eller kanske något annat diskret?
lyckades dock repa listen under lyset så blev förbannad och maskade av lyset och stötfångaren och bättrade i på plats. kommer nog göra samma procedur på andra sidan också, vart ju smidigare än att plocka loss den.
Men nu får ni gärna börja komma med förslag på vad jag skulle kunna göra för att billigt förbättra utseendet på bilen
Hittade en R-front i glasfiber billigt nu som jag kanske åker och köper nästa vecka då kommer självklart min nuvarande spruckna sak att säljas till högstbjudande
men lämmna inga bud än, jag säger till när det är dags
Jo, skulle någon förresten kunna ge en "steg för steg" guide hur man ska göra för att lacka nederdelen på stötfångaren? verkar som jag ev har en på gång nu
Malish skrev: Jo, skulle någon förresten kunna ge en "steg för steg" guide hur man ska göra för att lacka nederdelen på stötfångaren? verkar som jag ev har en på gång nu
men lacka den? eftersom den jag ev ska köpa är olackad så gissar jag att det är rugga upp med 400 våtslip, tvätta rent som tusan, på med plastprimer, (slipa med våtslip igen?) och på med färgen?
i lager och väntetider enl instruktioner på burken (blir sprayburk)
Idag har jag lagat klädseln till bakluckan. eller rättare sagt, fästena till den så nu slipper den hänga löst och skramla ett tag. Hällde även i ca 1,5l olja i motorn, såg att det försvunnit lite sen senast. undrar varför, inte sett några läckor iaf.
nåja. kvar att göra nu som är någorlunda prioriterat är väl att fixa den lysande Lambda/Motor lampan samt byta fronten när pengarna rasslar in på kontot nästa gång.
funderar på att byta ut vänster framskärm också. troligen har de kört i något som gjort att stötfångaren tryckt upp och bucklat till framskärmen lite. går säkert laga men känns enklare att byta hela skärmen då jag helt saknar kunskaper att knacka ut plåten. bucklan på den högra skärmen bör dock gå att knacka ut relativt enkelt mtp att den är ganska stor och "mjuk" i formerna.
annars rullar det på utan några större orosmoment med bilen just nu. knarrar när man kör iväg, speciellt när ratten är vriden. tror dock det är sänkfjädrarna som knakar. någon som har andra teorier? alla bussningar mm känns fasta och fina och glappar inget vad jag kunnat känna med kofoten och muskelstyrka.
Den passerade 25000 mil på mätaren idag. nej, ryker inget vad jag märkt, men misstänker att det är rent slitage. 25000 mil är ju en bit. antagligen ventiltätningar eller kolvringar som släpper igenom några droppar. är inget vatten i oljan eller annat dumt heller, och som sagt inga synliga läckage, så troligen brinner det upp helt enkelt. har ju gått nästan 200 mil sedan jag bytte olja, fixade kamaxeltätningarna osv.
tror dock det mesta har försvunnit efter att lambda/motorlampan tändes så kanske har nåt med det att göra? går det med olja i avgaserna så kan ju lambdavärdena bli knepiga. men det är nog ganska långsökt ändå.
Stå still med bilen. Sätt på tändningen så soppa pumpen går och slå av repetera några gånger. Ryker den så har de troligen med lambda/motorelekronikslampan o göra. Blir så med min får alldeles för mkt soppa ska in till vecka o koppl in obd. Har prova med flera olika men inte fått kontakt med ECU så blir till polarns förra jobb o kolla den där .
för för mycket soppa tror jag defenitivt inte, under normal körning på landsväg ligger jag uppskattningsvis på 0,8l/mil så. det tycker jag tom är snålt
fast undrar jag vad det är som knakar och knarrar i hjulupphängningen.. det är enbart om jag stått still och kör iväg, samt om jag har fullt rattutslag som det knakar. även ibland om jag kör över nån större grop. och som sagt, jag har bänt i alla leder och bussningar och inte känt något glapp nånstans.
det och de otroliga skakningarna i ratten vid inbromsning, ju hårdare jag bromsar desto värre skakar det. men känner inget i bromspedalen. en bromsskiva fram som är kass? Det lustiga är dock att de ser rätt nya ut...
Malish skrev: fast undrar jag vad det är som knakar och knarrar i hjulupphängningen.. det är enbart om jag stått still och kör iväg, samt om jag har fullt rattutslag som det knakar. även ibland om jag kör över nån större grop. och som sagt, jag har bänt i alla leder och bussningar och inte känt något glapp nånstans.
det och de otroliga skakningarna i ratten vid inbromsning, ju hårdare jag bromsar desto värre skakar det. men känner inget i bromspedalen. en bromsskiva fram som är kass? Det lustiga är dock att de ser rätt nya ut...
hmm, ja. kanske det... hur lät ditt knackande? (läste precis i din tråd) mitt är bara ett knäppande när man åker iväg. samt några knäppande när man svänger fullt.. inget kontinuerligt altså.
tycker mer det låter som om fjädrarna smäller. det är ju sänkfjädrar av en typ där de 3 övre varven ligger mot varandra så tänkte om det kunde vara de som smäller lite. kanske dåliga lagringar som orsakar det?
men tack för tipset, ska försöka kika hur drivknutsdamaskerna ser ut, är det sprickor i dem kan det ju vara värt att byta. Tyvärr blir det en bit ner på prio listan då jag inte riktigt har råd med sådana utlägg.