Hjälp med Kompressor som slutade funka?

kefflon
12 juni · 182 Inlägg

Hallå, är det nån som vet hir jag felsöker på den här kompressorn?
Den surrar bara när jag startar den, jämfört med det vanliga brummandet när den funkade. Hur kan jag kolla vad som är fel?


https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-9858034bec8739a731907ec1da3f75d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-2d7caa896aca997ff0b4f43815089254.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-451dca6ecc032cae2efb79bbf4f6bc9f.jpg

zzr94092
12 juni · 4 417 Inlägg

Dela på motor och kompressor delen,

Mossan1
13 juni · 2 955 Inlägg

Blåser det någonstans det inte borde?
Tex vid starthjälpsventil, runt toppen, mm?  Givetvis kan krysskil mellan motor och kompressor ha gått.

jaka54
13 juni · 5 893 Inlägg

Det första du ska göra om elmotorn funkar men inte själva kompressorn ger någon luft är att ta av topplocket! Där sitter ventilerna som gör att det blir tryckluft!

kefflon
13 juni · 182 Inlägg

jaka54 skrev:
Det första du ska göra om elmotorn funkar men inte själva kompressorn ger någon luft är att ta av topplocket! Där sitter ventilerna som gör att det blir tryckluft!

Vad bra, då gör jag det. Är det standard ventiler, eller ska kag lägga upp en bild? Lagar man dom eller byter ut?

jaka54
13 juni · 5 893 Inlägg

Det är mer än 15 år sedan jag hade samma fel som du  och då var det topplockspackningen som var trasig på grund av att jag hade kört kompressorn för hårt (4hk motor  med 50lit tank) och inte själva ventilerna.

Senast redigerat av jaka54 (13 juni )

zzr94092
13 juni · 4 417 Inlägg

Inga "ventiler" I den lilla,typ som bladmått..

mb_pucken
14 juni · 5 093 Inlägg

zzr94092 skrev:
Inga "ventiler" I den lilla,typ som bladmått..

Kan informera att just bladmått går att använda för att ersätta trasiga ventiler. reedventiler? Det viktiga är att dom är av fjäderstål vilket bladmått brukar vara. Även spackelspadar m.m går att använda. Så länge man kan böja metallen och den återfår sin ursprungliga form funkar det.
Fördelen med ett bladmått är att dom oftast finns i rätt tjocklek.

Detta fick jag reda på efter timmar av sökande på nätet i och med att jag köpte en trasig kompressor. Den har nu gått något år och ganska många timmar med bladmåttsventil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
14 juni · 5 916 Inlägg

Om kondensatorn som sitter ovanpå själva elmotorn är sönder kan det göra att motorn inte får någon kraft och inte orkar vrida igång kompressorn

DennisCA
14 juni · 266 Inlägg

Då du säger den bara surrar så tänker jag också kondensator, enfasmotorer behöver startkondensator för att ge dom en spark i röven så att dom kan komma igång, efteråt slår den av automatiskt.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
jaka54
15 juni · 5 893 Inlägg

Med ventiler menade jag naturligtvis reed ventiler!
Om det är så att elmotorn inte startar så kan det vara startkondensatorn som är trasig . Hade sånt fel på min pelarborrmaskin i höstas. Köpte ny konding på eBay och motorn startade direkt!

Senast redigerat av jaka54 (15 juni )

DennisCA
18 juni · 266 Inlägg

Själv har jag dragit igång min pelarborr för hand i 5-6 år nu, har en kondning som kanske passar men det blir liksom aldrig av. Fräsen funkar bättre som borr ändå.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang