E60 är en bra och pålitlig bil men det finns mycket teknik i modellen så man bör kontrollera att allt fungerar och skall t.ex programvara uppdateras i bilen se till att det görs (eller gjorts) av någon som har rätt kunskap. Fel tekniker kan skapa mer problem med de bilarna än systemet någonsin klarat av på egen hand.
Men för de flesta ägarna vållar varken det mekaniska eller elektriska några större problem, begagnatguiden för E60 på
www.autopower.se tar dock upp det som förekommit på ett bra vis.
Om du köper en 520i så får du den gamla sexan M54 under huven vilket är en beprövad och slitstark motor, frusen vevhusventilation är den enda egentliga nackdelen men tänk så här: Om man sköter service korrekt skall det inte finnas någon sliten olja som drar åt sig bland annat kondens i motorn, utan kondens finns det inget som kan frysa i VHV. Kort och gott byt hellre olja två gånger för mycket än en gång för lite service med 2500-3000mils intervall som på moderna bilar är inte vettigt, service med 1000mils intervall är lite onödigt ofta men en billig försäkring mot problem!
M54 kan också förbruka olja men det hänger ihop med ovanstående problem där kolvringarna fastnar på grund av koks, den så kallade WD40-metoden är ett alternativ för att lossa dessa. En sökning ger dig massvis att läsa då det finns gott om ägare av allt från Audi, BMW och SAAB till Toyota/Lexus som använt sig av den, M54 är dock generellt skottsäker och min enda invändning mot en 520i är att motorn är lite klen i en tung femma. En 523i eller 525i ger dig en klart trevligare motor till samma driftkostnader!
I övrigt är en femma inte en dyr bil i drift allt beror givetvis på vad man jämför med men den har ingen kamrem eller några dyra servicepunkter, kvalitén är hög och antalet svaga punkter få. Jämfört med andra bilar i samma klass är det ingen dum eller dyr modell att välja.