6.5" högtalare, vilka är bäst för runt 1000-lapen?

Lycksen
25 oktober 2006 · 101 Inlägg

Jag ska upgradera framsystemet i bilen. Vilka 6.5" högtalare är bäst för ungefär 1000:- lappen?

Jag tänkte ha ett andra slutsteg för att driva de 6.5". Kan man ha slutsteget under passargerarstolen eller blir det för varmt? Ge mig tips annars.

Jag har AS2(fast upgraderat lite nu) från början i min Saab 9-3 och undrar om högtalarkablar är dragna till dörrarna ändå?

Malmoe SSS -12
25 oktober 2006 · 3 217 Inlägg

Rockford Fosgate Punch skulle jag nog gissa på... Brukar hålla en ganska hög nivå smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
88Danne
26 oktober 2006 · 142 Inlägg

skulle köra på RSD 6.5

Izual
26 oktober 2006 · 4 571 Inlägg

Mina rockford kostade runt 1000 lappen och dom poppar på väldigt bra.

Jimzzon Folkrace åkarn
26 oktober 2006 · 47 Inlägg

mina DLS 6,5 låter ganska bra dom med..kostade 900kr

Volvo 740 Tic "Extra utrustad" (1990)
Lycksen
26 oktober 2006 · 101 Inlägg

Rockford ligger bra till smile

Då behöver jag ett svar på mina andra frågor bara:

Jag tänkte ha ett andra slutsteg för att driva de 6.5". Kan man ha slutsteget under passargerarstolen eller blir det för varmt? Ge mig tips annars.

Jag har AS2(fast upgraderat lite nu) från början i min Saab 9-3 och undrar om högtalarkablar är dragna till dörrarna ändå?

ScottaN Medlem 5280
26 oktober 2006 · 552 Inlägg

Under stolen funkar bra.
Har du inga högtalare sen innan i dörrarna?
Ska nog finnas till dörrens anslutning iaf..

gurenius
26 oktober 2006 · 1 631 Inlägg

Alla högtalare för ca 1000 låter olika. Ingen är "bäst", det handlar mer om vilken typ av ljud dina öron gillar och hur de matchar med resten av anläggningen.

Ska du köpa ett kit eller bara nya midbasar? Hur tänkte du lösa delningen till 3.5orna på panelen?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
MICHAN Bas Connaisseur
26 oktober 2006 · 436 Inlägg

Mina Rockford låter riktigt bra!

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<
Malmoe SSS -12
26 oktober 2006 · 3 217 Inlägg

Hade varit kul med en uppdatering, mina 6,5" Sony Xplod fungerar bra, men RF bör väl fungera bättre?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Opelmadness German cars, quality and beyond
26 oktober 2006 · 8 197 Inlägg

Jag monterade MDS Fanatic i alla dörrar och det slår nåt förbaskat fint! big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Lycksen
26 oktober 2006 · 101 Inlägg

gurenius: Jag hade nog tänkt köpa ett par 6.5or som är 2 eller 3 vägs. Kiten är lite dyrare väl?
Kanske ska koppla in 3.5orna på det främre slutsteget också isåfall?

http://www.ljudbyggaren.se/audiotop/audiotop_jp162.html är det här kitet nåt att ha annars?

Vad har du får mått på din baslåda? Jag har en som tar upp massa plats i bagaget och skulle gärna vilja bygga en mindre som går in där i sidan.

psittacus
26 oktober 2006 · 533 Inlägg

Ett par 2-vägs med kanonljud som är obetydligt dyrare än 1000-lappen är Rainbow SoundLine SL165.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Lycksen
26 oktober 2006 · 101 Inlägg

psittacus skrev:
Ett par 2-vägs med kanonljud som är obetydligt dyrare än 1000-lappen är Rainbow SoundLine SL165.

Var hittar man de?

psittacus
26 oktober 2006 · 533 Inlägg

Hos MDS!!

Kolla med din lokala MDS-handlare eller kolla först på www.mds.se och spana in deras Rainbow-prylar.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Lycksen
26 oktober 2006 · 101 Inlägg

tackar..hittade de nu.

gurenius
26 oktober 2006 · 1 631 Inlägg

Lycksen skrev:
gurenius: Jag hade nog tänkt köpa ett par 6.5or som är 2 eller 3 vägs. Kiten är lite dyrare väl?
Kanske ska koppla in 3.5orna på det främre slutsteget också isåfall?

http://www.ljudbyggaren.se/audiotop/audiotop_jp162.html är det här kitet nåt att ha annars?

Vad har du får mått på din baslåda? Jag har en som tar upp massa plats i bagaget och skulle gärna vilja bygga en mindre som går in där i sidan.

6.5 som koax är inte nån höjdare längst ner i dörren och ska absolut inte kombineras med 3.5orna. Alternativet är att köpa en lös midbas och kombinera med 3.5orna. Det kräver då extra filter eller ett 4-kanalsteg istället...

Men! Att behålla 3.5orna är inget kul. Ljudet ur dem är inte speciellt bra. Därför är det bättre att satsa på ett kit av högre kvalité och montera diskanterna där istället.

Audiotop-kitet är väldigt prisvärt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Lycksen
26 oktober 2006 · 101 Inlägg

Jag har ett 4-kanalsteg som jag tänkte använda. Men annars får det kanske bli audiotop-kitet då.

dbakuten TEAM dBAkuten
26 oktober 2006 · 865 Inlägg

Mitt tipps som jag har installerat till många nöjda kunder

3.5" kicker KS koax som spelar riktigt bra för pengarna. Framför allt dom som vill spela snuskigt högt.
6.5" midbas i dörren finns lite olika prisklasser.

Jag tycker att org förstärkaren i SAAB funka bra till att börja med och då sitter det färdigt med filter till framsystemet så det är bara att plugga i. För att slå org förstärkaren i SAAB fram så enligt mig ska man gå upp till "mellan" klassen bland slutsteg.

Sen kan man koppla in separat baslåda i bagaget. Då kan man köra på Högnivån från 6x9" där bak till sepparat steg. Men det måste vara AS2 eller 3 då annars är 6x9" delade vid HP 60Hz på AS1

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Roev Livin' loud
26 oktober 2006 · 25 Inlägg

tycker du skall slänga in Focal cv1 .. jävligt bra ljud i dom..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang