4316
Sök

Volvo 850 GLT 1997 tvärdöd, varvräknaren rör sig inte!

#2573
1 489 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Volvo 850 1997 GLT som började dumma sig redan från start. Bilen har hackat vid hög belastning, alltså om man tar en rondell på 3an i låga varv så har den hackat till ibland för att sedan sluta när man ger på den lite. Men för 2-3 dagar sedan startade den inte alls, körde från jobbet (3km) och den funkade perfekt hela vägen men sen ville den inte starta 1h senare

Först hoppade den igång men lät som om att den gick på 2-3 cylindrar och cirka 500rpm i 2-3sek för att sedan dö, efter det tände den inte alls. Dagen efter mätte jag upp bränsletrycket och det visade 3bar så misstänkte direkt bränslerelät, samma visa idag när jag skulle hem från jobbet, tänder inte. Men efter 2-3 välriktade slag vid reläboxen hoppade den igång

Dock startade den inte nu ikväll igen och såg då att varvräknaren vart stendöd och då börjar ju misstanken om vevaxelgivare? Kopplade upp den med OBD men inga felkoder öht.

Råkade tappa nyckelknippan i vattnet, men dessa gamla högarna har väl inget chip i nyckeln som nyare vagnar? Vet ju att 850 har pinne till startspärren men tänkte om det kunde hänga ihop med det då den alltid startat innan

Hoppas någon kan hjälpa mig, den startar säkert imorgon igen men såhär kan man ju inte ha det wink

Mvh Marcus
Senast redigerat av MarcusL (21 maj 2013)

• Även den starka måste ta i när han skiter

* Voff voff *
10 593 Inlägg
21 maj 2013
#2
En -97:a har chip i nyckeln.

Jag hade en 850 för ett antal år sedan som hackade och hade sig precis som du beskriver. Där var det fördelarlock + rotor som var boven...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Skaune
21 maj 2013
#3
marcus, 3bar i syatemet är rätt!
Min teori hade också gått till svänghjulsgivarn eller kamaxelgivarn. Men när de går sönder så har de ju ingen större betydelse om hur du kör, pajjar dom så pajjar dom. Du verkar iaf ha tryck i soppasystemet så då e de troligen tändningen kvar som ställer till det.
De e lite märkligt att obdn inte ger nån felsignal alls när bilen inte startar?

#2573
1 489 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#4
Problemet löst, bytte bränslepump efter lite felsökning. Nu startar den direkt, men varvräknaren hoppar fortfarande inte ;-)

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter


Sök