3790
Sök

Köpa 740 -85 förgasare?

86 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#1
Hejsan

Jag har en snabb fråga. Hittade idag en volvo 740 , billig men bra skick

Ända med den är att det är förgasare.

Inte så inne i bilar ännu men hört att dem ska sluka soppa speciellt vid användning av choken?

Vad tror ni ?



Vad ligger bränsleförbrukning vid blandad körning samt långvägskörningar!


Tacksam för svar

4 164 Inlägg
29 maj 2013
#2
Jag hade undvikit den ifall du inte behövde betala typ 2000 kr för den. Dom rostar ganska lätt dom gamla 740 och så drar dom mer bensin som du sa. Man får en ganska fräsch 740 med insprutning för typ 5K.


86 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#3
Ok ska nog kolla insprutare

pim_pim
29 maj 2013
#4
Köp min. smile

86 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#5
pim_pim skrev:
Köp min. smile

den 16V?

pim_pim
29 maj 2013
#6
Volvo1998 skrev:
pim_pim skrev:
Köp min. smile

den 16V?

Visst de.

762 Inlägg
29 maj 2013
#7
Bränsleförbrukningen bör inte skilja speciellt mycket så länge som du har en förgasare som är rätt inställd, dessutom så använder man bara choken när bilen är kall. Sen kan man ibland "lära" en motor att gå på mindre choke, ju mindre du försöker att använda den ju mindre behöver du den.

Dock så har du klena vevaxellager och vevstakar i bilen, så det är ingen idè att turbokonvertera den. smile


86 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#8
Garagemuppen skrev:
Bränsleförbrukningen bör inte skilja speciellt mycket så länge som du har en förgasare som är rätt inställd, dessutom så använder man bara choken när bilen är kall. Sen kan man ibland "lära" en motor att gå på mindre choke, ju mindre du försöker att använda den ju mindre behöver du den.

Dock så har du klena vevaxellager och vevstakar i bilen, så det är ingen idè att turbokonvertera den. smile

Ok får se kanske tar förgasaren!

86 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#9
pim_pim skrev:
Volvo1998 skrev:
pim_pim skrev:
Köp min. smile

den 16V?

Visst de.

Har fel plånbok för tillfället! tyvärr

762 Inlägg
29 maj 2013
#10
Volvo1998 skrev:
Garagemuppen skrev:
Bränsleförbrukningen bör inte skilja speciellt mycket så länge som du har en förgasare som är rätt inställd, dessutom så använder man bara choken när bilen är kall. Sen kan man ibland "lära" en motor att gå på mindre choke, ju mindre du försöker att använda den ju mindre behöver du den.

Dock så har du klena vevaxellager och vevstakar i bilen, så det är ingen idè att turbokonvertera den. smile

Ok får se kanske tar förgasaren!

Det är när du har automat som det blir törstigt wink


86 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#11
Garagemuppen skrev:
Volvo1998 skrev:
Garagemuppen skrev:
Bränsleförbrukningen bör inte skilja speciellt mycket så länge som du har en förgasare som är rätt inställd, dessutom så använder man bara choken när bilen är kall. Sen kan man ibland "lära" en motor att gå på mindre choke, ju mindre du försöker att använda den ju mindre behöver du den.

Dock så har du klena vevaxellager och vevstakar i bilen, så det är ingen idè att turbokonvertera den. smile

Ok får se kanske tar förgasaren!

Det är när du har automat som det blir törstigt wink

Okej denna är manuell!

pim_pim
29 maj 2013
#12
Garagemuppen skrev:
Bränsleförbrukningen bör inte skilja speciellt mycket så länge som du har en förgasare som är rätt inställd, dessutom så använder man bara choken när bilen är kall. Sen kan man ibland "lära" en motor att gå på mindre choke, ju mindre du försöker att använda den ju mindre behöver du den.

Dock så har du klena vevaxellager och vevstakar i bilen, så det är ingen idè att turbokonvertera den. smile

Jag har dock de "grova" i min motor. Men visst, de klena är ju ingen höjdare till större siffror men en lättare turbokonvertering klarar de garanterat. Skriver av egen erfarenhet.
Senast redigerat av pim_pim (29 maj 2013)

762 Inlägg
29 maj 2013
#13
pim_pim skrev:
Garagemuppen skrev:
Bränsleförbrukningen bör inte skilja speciellt mycket så länge som du har en förgasare som är rätt inställd, dessutom så använder man bara choken när bilen är kall. Sen kan man ibland "lära" en motor att gå på mindre choke, ju mindre du försöker att använda den ju mindre behöver du den.

Dock så har du klena vevaxellager och vevstakar i bilen, så det är ingen idè att turbokonvertera den. smile

Jag har dock de "grova" i min motor. Men visst, de klena är ju ingen höjdare till större siffror men en lättare turbokonvertering klarar de garanterat. Skriver av egen erfarenhet.

Jo det vet jag, alla B234 har starka stakar och 63mm vevaxellager smile Men tänkte mer på han som startade tråden! smile De klena blocken med ett centrum monterat axiallager och 55mm breda lager och svaga stakar kom på hösten 1984 och försvann med 88B modellerna, sen återgick de till de breda lagerna som de hade i B23 och bytte till bakmonterat axiallager.

Tror att de flesta 740/760 turbo som tillverkades mellan 1985-88 hade de klena blocken också, och om man laddar på med högre laddtryck och man får spikningar så är risken stor att man ser en vevstake som sticker ut från blocket. wink Dock så kan man ju alltid sätta dit starkare stakar, men lagerna slits fortare så det är bäst att ha de starka blocken när man turbokonvertera. smile


86 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#14
Går 1985 orna på blyfri 95? elr blyfri 98??

4 637 Inlägg
30 maj 2013
#15
Finns gamla 740 i fint skick, allt beror på skötsel. Är du intresserad lär du sköta den skapligt så... Dessutom kul med en så gammal 740!
Förgasare är ett plus, helcharmigt ju och brukar funka. Lättfixat annars. Tror även motorljudet lär vara mysigare.

Gissar på 98, skriver mer senare.

21 761 Inlägg
30 maj 2013
#16
Ska gå utan större bekymmer att köra på 95, men jag är ganska säker på att 98 funkar bättre. smile

86 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#17
Okej , är det nån som har erfarenhet?

5 706 Inlägg
30 maj 2013
#18
Alla 8V rödblockare går på Blyfri 95 utan problem. Det är isf turbo-modellerna och 16V som kan kräva 98.


86 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#19
är en motor på 112 HK volvo 740 års 1985

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
30 maj 2013
#20
Volvo1998 skrev:
är en motor på 112 HK volvo 740 års 1985

jajamen

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök