3134
Sök

Dragit ljudkablarna intill elkabeln.

3 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
Tjenare, mitt första inlägg på garaget!

Jag har nyligen köpt en BMW 320i (E46) -04 som jag nu påbörjat en installation av dubbla 12" basar i.
Lyckligt lottad som jag är, så satt batteriet i baken på bilen, så att dra ström mellan slutsteget och batteriet var inga problem, men sedan skulle även ljudkablarna dras till stereon, så efter mycket hjälp av goda vänner så lyckades jag till slut få fram kablarna, men kom nu på att både "antenn" och ljudkablar går precis bredvid elkabeln från batteriet och från vad jag förstått så är inte detta speciellt bra..

Nu till min fråga, eftersom jag inte hunnit testa basen än (måste åka till någon "verkstad" och få någon låg- till högprofils omvandlare till BMW's original stereo), hur kommer detta påverka ljudet osv?
Ljudkablarna är väll någorlunda plastade runtom, köpte paketet på biltema, så det är väll deras kablar så vitt jag minns.

Bör jag anstränga mig och byta plats på kablarna (Ja, jag är en latmask..) eller kan resultaten variera och trots att vissa säger att jag begått en dödssynd så kan det fungera ändå?

Tack på förhand!
-C

27 Inlägg
11 juni 2013
Risken är att du får störningar i ljudet t ex vinande från generatorn osv. Men det är ju inte så att något exploderar för att du dragit kablarna så. Bara att prova och se hur det blir och göra om om det blir störningar. big_smile

280 Inlägg
11 juni 2013
Med modern utrustning av god kvalitet så är risken att få störningar på grund av detta minimal. Jag vet dock flera som haft problem med störningar i just BMW och om du använder originalhuvudenheten så skulle jag tro att riskerna ökar.

3 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
Tack så mycket till ovanstående, ska testa basen och se hur det går!
Men för att dra ut på det hela, har jag givetvis en massa följdfrågor som den sanne bilamatör jag är!

Har placerat min baslåda så ljudet riktas mot skuffen, men det verkar ju helt klart råda spridda åsikter om detta är bra/dåligt, men bifogar en bild på baen (med sätena nedfällda).
https://cdn.anonfiles.com/1370981518793.jpg
Står den bra/dåligt? Den står snett eftersom den alltid halkar ner från en av "skidorna" på sidan i bakluckan, bör detta åtgärdas?
jag uppskattar alla tips och kritik, är så tappad när det kommer till bilar så det börjar bli dags att lära sig ett och annat!

27 Inlägg
12 juni 2013
Vet inte om det "Bör" åtgärdas men det kan ju se lite snyggare ut om du får upp den på kanterna så den står rakt samt sitter fast så du inte behöver hämta baslådan i olika delar av bagageutrymmet varje dag. Testa dubbelhäftande eller ihopsatta kardborrband med "taggsidan" riktat mot lådan och tyget i skuffen. Kan räcka för att hålla fast den.

Sen är det alltid lite olika vad som låter bäst med lådan spelandes framåt kupén eller bakåt bakluckan. Sedaner brukar många vara av uppfattningen att den ska spela framåt som du har gjort men vill man meka lite så kan man testa att vända på den och lyssna vad som låter bäst.

85 Inlägg
12 juni 2013
gör en "fisk" ... en sockel av trä ... som lådan kan stå på
sätt fast fisken i lådan
gör fisken så den precis passar mellan de längsgående balkarna....

om det går använd spännband för att hålla lådan på plats

mata ljudanläggningen med ström från samma punkter ...
tex direkt på batteriet men glöm inte säkringar... både plus och minus
jorda "ingenstans"

vinandet från generatorn kan avhjälpas med ett batteri nära generatorn som då fungerar som utjämnare
eller att öka avståndet mellan ström och "musikkablar"

ett batteri till jämte orginalbatteriet ... kan hjälpa

eller att skärma musikkablarna ungefär som i antennkabeln du har till tv:n .... men då skall du bara jorda i ena änden .... batteri änden

2 665 Inlägg
12 juni 2013
Ljudet blir ju oftast bättre när du får in basen i kupén. Har du en skidlucka så fäll ner den.

Sen säger många att det blir mera bas om de riktas bakåt. Mera betyder ofta att det blir resonanser i bagaget som förstärker visa frekvenser. Alltså det otränade örat tycker att det låter mera o häftigare men ljudkvaliteten minskar.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

3 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Ljudet blir ju oftast bättre när du får in basen i kupén. Har du en skidlucka så fäll ner den.

Sen säger många att det blir mera bas om de riktas bakåt. Mera betyder ofta att det blir resonanser i bagaget som förstärker visa frekvenser. Alltså det otränade örat tycker att det låter mera o häftigare men ljudkvaliteten minskar.

Har skidlucka, problemet är att det även är en skidsäck där som jag försöker klura ut hur denna bäst demonteras utan att förstöra.

Sök