Vilken som är bäst är svårt att säga, det är två rätt jämna modeller. Jag hade vägt dem så här:
Volvo:
-Klart roligare motor, den extra cylindern borde hörs och känns. Nog har SAAB potential att bli kvick men vem säger att mer effekt och kvickare acceleration nödvändigtvis betyder en roligare bil? Volvo´s femma vinner på upplevelse helt klart.
-Mer praktisk som kombi och det är alltid bekvämt.
-En tio år nyare modell med allt vad det innebär, och ålderskillnaden märks av tydligt där 850 snarare borde jämföras med 900 av andra generationen.
-Ett steg före när det gäller driftsäkerhet åtminstone vad jag erfar rost, el och mekaniska fel förekommer mer frekvent på SAAB.
SAAB:
-Ett piggare chassi och är lättare på foten i uppträdandet.
-Mer karaktär vilket är svårt att förklara närmre men något jag uppskattar, en SAAB är lite egen på både gott och ont.
-Lägre förbrukning och sannolikt lite lägre fasta driftkostnader, svårt att säga när försäkringen kan variera rejält från person till person. När det gäller de rörliga driftkostnaderna som reparationer är det dumt att räkna kronor och ören på tjugo år gamla bilar, ett exemplar kan kräva reparationer för 30.000:- medan en annan likadan bil rullar tio år utan problem.
-De ligger lågt i pris och det går att få tag på riktigt mycket bil för pengarna.
Men jag hade siktat mot en Volvo och då är det motorn, det praktiska och åldern som väger över. Åtta år är mycket inom bilindustrin när utvecklingen går framåt i allt från krocksäkerhet till komfort och konstruktion, det ligger den äldre SAAB i fatet här.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.