2813
Sök

Volvo eller SAAB?

170 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej

Vilken bil är helt klart bäst att skaffa?
En volvo 855
eller en saab 9000

vill inte höra något ifrån saab hatarna t.ex " varför skaffa en saab dom suger "

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

Forummoderator
18 132 Inlägg
24 juni 2013
#2
Ahh! Värsta tråden!

Tycker inte om Saab så mycket men just 9000 gillar jag. Bekväm och drar lite. (Kan inget om deras motorer)
Volvon gurglar i sig rätt friskt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

242 Inlägg
24 juni 2013
#3
Vad ska du ha bilen till då?  Lastar du mycket eller åker du bara kort/långt? mera info ger bättre hjälp!

Ska du lasta mycket så säger jag 855an ska du bara ha en bil för att åka i utan någon märkvärdig last, så säger jag 9000. Eftersom jag personligen tycker dem har bättre komfort och är skönare att köra längre sträckor med.


342 Inlägg
24 juni 2013
#4
Lätt Saaben smile

Fördelar gentemot Volvon är:
- Drar mindre
- Bättre motor
- Extremt lättrimmad
- Bra framvagn
- Komforten
- Mer körglädje

Största nackdelen kan väll vara den manuella lådan, den gillar inte mycket effekt och hjulspinn.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
24 juni 2013
#5
9000 är mycket bil för rimliga pengar, men Volvo 850 är en modernare konstruktion med allt vad det inkluderar (rostskydd, kvalitetskänsla osv).

Jag lägger min röst på Volvo om du är spekulant på standardversionerna. Dock skulle jag välja 9000 Aero före motsvarande Volvo 850.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

124 Inlägg
24 juni 2013
#6
IceEyes skrev:
9000 är mycket bil för rimliga pengar, men Volvo 850 är en modernare konstruktion med allt vad det inkluderar (rostskydd, kvalitetskänsla osv).

Jag lägger min röst på Volvo om du är spekulant på standardversionerna. Dock skulle jag välja 9000 Aero före motsvarande Volvo 850.

Får instämma med herr isöga.

Någon av standardmodellerna så satsa på en volvo 850 (bör vara lättare att hitta en i bra skick till vettigt pris)
Däremot om du ska ha något "vrålåk" så satsa på 9000 Aero över 850 T5/R osv.

Ska man dra detta till sin spets så hade jag nog som dig tittat över min budget för att sen hitta den bilen som är i bäst skick för pengen. En välvårdad 850 är ett bättre köp än en trasig Saab och vice versa.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 juni 2013
#7
Vilken som är bäst är svårt att säga, det är två rätt jämna modeller. Jag hade vägt dem så här:

Volvo:
-Klart roligare motor, den extra cylindern borde hörs och känns. Nog har SAAB potential att bli kvick men vem säger att mer effekt och kvickare acceleration nödvändigtvis betyder en roligare bil? Volvo´s femma vinner på upplevelse helt klart.

-Mer praktisk som kombi och det är alltid bekvämt.

-En tio år nyare modell med allt vad det innebär, och ålderskillnaden märks av tydligt där 850 snarare borde jämföras med 900 av andra generationen.

-Ett steg före när det gäller driftsäkerhet åtminstone vad jag erfar rost, el och mekaniska fel förekommer mer frekvent på SAAB.

SAAB:
-Ett piggare chassi och är lättare på foten i uppträdandet.

-Mer karaktär vilket är svårt att förklara närmre men något jag uppskattar, en SAAB är lite egen på både gott och ont.

-Lägre förbrukning och sannolikt lite lägre fasta driftkostnader, svårt att säga när försäkringen kan variera rejält från person till person. När det gäller de rörliga driftkostnaderna som reparationer är det dumt att räkna kronor och ören på tjugo år gamla bilar, ett exemplar kan kräva reparationer för 30.000:- medan en annan likadan bil rullar tio år utan problem.

-De ligger lågt i pris och det går att få tag på riktigt mycket bil för pengarna.


Men jag hade siktat mot en Volvo och då är det motorn, det praktiska och åldern som väger över. Åtta år är mycket inom bilindustrin när utvecklingen går framåt i allt från krocksäkerhet till komfort och konstruktion, det ligger den äldre SAAB i fatet här.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 763 Inlägg
24 juni 2013
#8
Personligen hade jag valt 855 eftersom att jag själv är mer för kombibilar än sedaner. 9000 är kända för sina stadiga turbomotorer som även klarar av extra mos.

Fördelar 855:
Kombi (enligt mig)
Komfort
Sköna stolar
Rostskydd
Nyare konstruktion (Ej att förväxla med 745)
Motorljudet från femman
Pålitlig
Bra växellåda
Förhållandevis billiga delar

Nackdelar 855:
Framvagnsdetaljer, blir snabbt slitna ibland beroende på fabrikat
Bensinförbrukningen, femman är rätt törstig
Svängradien

Fördelar 9000:
Hållbar motor som klarar av extra mos
Pilotstolarna (inte alla modeller som har dessa)
Billiga i inköp
Bensinförbrukning

Nackdelar 9000:
Rostskydd
Växellåda som rasar lätt om du inte vet vad du gör
Sedan
Inte lika snygga som 855 (enligt mig)


Provkör båda modellerna och välj den som passar dig bäst!

Volvo - For Life

241 Inlägg
24 juni 2013
#9
Saab med sin t5 motor är både billig att reparera och lätt. Sen är den snyggare också. Men även fast Saaben är stor så är ju 850 ett bättre val om du ska ha en större bil.

Saab forever wolf in sheeps clothing

1 641 Inlägg
24 juni 2013
#10
Jag skulle vilja påstå att Saab 9000 är den bästa bilen som lämnat fabriken i Trollhättan. Är inget Saab "fan" men en 9000 skulle jag faktiskt kunna tänka mig smile Dock när det gäller den praktiska biten så har ju 850 fördelen att den finns i kombi. Sedan så är jag barnsligt förtjust i Volvo´s 5-cyl maskiner och tycker personligen att 850 är finare att titta på.

Nu är bilarna relativt gamla så jag tror skicket på bilen spelar större roll än märket i grillen huruvida den kommer hålla eller inte. Åk å testkör en av varje och bilda din egen uppfattning smile


53 Inlägg
24 juni 2013
#11
Inget fel på saaben om det inte vore för att dom rostar nåt så fruktansvärt om man inte kommer över ett rostfritt exemplar och vårdar den ömt och absolut inte åker med den på vintern. Pigga motorer och drar mindre än 850. Piskade med lätthet ifrån en 850 med 170hk med min lilla 131hk som jag hade i min 9000.

Enda fördelen med saaben mot volvon i mitt tycke är bränsleförbrukningen.

855 är en bruksbil. Den är helt enkelt gjord för att plågas in i det sista och i regel så ger dom aldrig upp.

Vore ju lite lättare om man fick reda på vad bilen ska användas till?


241 Inlägg
24 juni 2013
#12
Har aldrig förstått det med rost? Haft saab 900/93/95 utan rost alls.

Saab forever wolf in sheeps clothing

Evildan
24 juni 2013
#13
Har ägt några exemplar av bägge sorterna och föredrar en fin 9000 framför en dito 855 såtillsvida jag inte ska köra flyttlass utan släpkärra.

huh?
10 427 Inlägg
25 juni 2013
#14
jonnielahti skrev:
IceEyes skrev:
9000 är mycket bil för rimliga pengar, men Volvo 850 är en modernare konstruktion med allt vad det inkluderar (rostskydd, kvalitetskänsla osv).

Jag lägger min röst på Volvo om du är spekulant på standardversionerna. Dock skulle jag välja 9000 Aero före motsvarande Volvo 850.

Mordernare konstruktion my ass... ser ju ut som 745an.

Nä lägger rösten på 9000, bra komfort, snygg röv och bra lysen.
Mycket bil för pengarna, drar 40liter mellan stockholm -övik fullastad vintertid.
Va iaf. Vad min förra klara sig på, bättre bakvagn än volvon...

Stel bakaxel kan ju knappast kallas komfortabelt tongue 850 är definitivt modernare i det fallet wink


4 670 Inlägg
25 juni 2013
#15
steifan skrev:
jonnielahti skrev:
IceEyes skrev:
9000 är mycket bil för rimliga pengar, men Volvo 850 är en modernare konstruktion med allt vad det inkluderar (rostskydd, kvalitetskänsla osv).

Jag lägger min röst på Volvo om du är spekulant på standardversionerna. Dock skulle jag välja 9000 Aero före motsvarande Volvo 850.

Mordernare konstruktion my ass... ser ju ut som 745an.

Nä lägger rösten på 9000, bra komfort, snygg röv och bra lysen.
Mycket bil för pengarna, drar 40liter mellan stockholm -övik fullastad vintertid.
Va iaf. Vad min förra klara sig på, bättre bakvagn än volvon...

Stel bakaxel kan ju knappast kallas komfortabelt tongue 850 är definitivt modernare i det fallet wink

Vilket lyfter en hjulet vid mer aktiv körning på kurviga vägar :p


170 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#16
bilen ska användas att köras med inte att köra släp å skit, glida runt helt enkelt och då är ju saaben det bättre då den drar mindre, och alla som säger att saaben är sedan där har ni fel det är en halvkombi smile

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

170 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#17
mickius skrev:
steifan skrev:
jonnielahti skrev:
Mordernare konstruktion my ass... ser ju ut som 745an.

Nä lägger rösten på 9000, bra komfort, snygg röv och bra lysen.
Mycket bil för pengarna, drar 40liter mellan stockholm -övik fullastad vintertid.
Va iaf. Vad min förra klara sig på, bättre bakvagn än volvon...

Stel bakaxel kan ju knappast kallas komfortabelt tongue 850 är definitivt modernare i det fallet wink

Vilket lyfter en hjulet vid mer aktiv körning på kurviga vägar :p

855 har ju något som kallas delta linken som gör att den tar kurvorna bättre
Senast redigerat av Willmaister740 (25 juni 2013)

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

242 Inlägg
25 juni 2013
#18
Willmaister740 skrev:
bilen ska användas att köras med inte att köra släp å skit, glida runt helt enkelt och då är ju saaben det bättre då den drar mindre, och alla som säger att saaben är sedan där har ni fel det är en halvkombi smile

Där har du minst lika mycket fel som dem lol finns som sedan kallas "CD" och halvkombi "CS" big_smile


170 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#19
namcon skrev:
Willmaister740 skrev:
bilen ska användas att köras med inte att köra släp å skit, glida runt helt enkelt och då är ju saaben det bättre då den drar mindre, och alla som säger att saaben är sedan där har ni fel det är en halvkombi smile

Där har du minst lika mycket fel som dem lol finns som sedan kallas "CD" och halvkombi "CS" big_smile

Jag visste om att det fanns en cd men jag trodde att de visste att de var ganska utrotade, dock menar jag att jag vill ha en cc,cs,cde,aero

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

242 Inlägg
25 juni 2013
#20
Willmaister740 skrev:
namcon skrev:
Willmaister740 skrev:
bilen ska användas att köras med inte att köra släp å skit, glida runt helt enkelt och då är ju saaben det bättre då den drar mindre, och alla som säger att saaben är sedan där har ni fel det är en halvkombi smile

Där har du minst lika mycket fel som dem lol finns som sedan kallas "CD" och halvkombi "CS" big_smile

Jag visste om att det fanns en cd men jag trodde att de visste att de var ganska utrotade, dock menar jag att jag vill ha en cc,cs,cde,aero

Haha ok, om jag hade varit du skulle jag först å främst letat efter en fräsch aero och om det inte finns någon okej i närheten, så skulle nästa på listan vara såpass ny cse man kan få tag på runt 96-98.



Sök