4239
Sök

Volvo 745, cab & V8

Tjenixen! Nu är det dags att ge alla pessimister en knäpp på näsan för nu ska min pärla få smaka på vinkelslipen! Ska bygga om min 745a -89 till en cab. Har köpt mig en Cheva 350 motor och skaffat en 700 låda som ska i. Två extra... Visa mer

151 692 Visningar
Uppdaterades senast 11 oktober 2015
159 Inlägg
15 oktober 2014
Trådstartare
#241
Vikr skrev:
Lägger prem på denna smile kul att se en 745a bli cab! smile

roligt att höra! smile

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)

159 Inlägg
20 oktober 2014
Trådstartare
#242
Har ett par frågor till bilkunniga, och detta är endast seriösa svar nu fölket!
Ska väl tillägga att jag är ute efter nostalgin inte pokal & race stuket.
Men om jag vill hotta upp en vanlig Cheva 350 motor.
Räcker det att byta ut kammen, insug/förgasare + headers/avgassystem.
Kanske byta topp, uppgradera tändsystemet, smidda kolvar, stakar, vev, invägda prylar.. ja rubbet!
Eller ska man slå på stort och skaffa kompressor på möget?
ska man då ha Procharger eller skruvkompressor?
Har varit inne på summitracing och dom har en del, men måste finnas fler sidor?
En gammal tumregel är att man dubblar effekten. Skitsnack eller inte ?
Skruv och centrifula kompressorer har bättre verkningsgrad men är Tbi spridarna för små på en 350 när det gäller effektökning ?
Någon som kan detta & vill hjälpa en jävligt förvirrad tjej? tack på förhand! smile

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)

Baronen
1 434 Inlägg
20 oktober 2014
#243
Nathalie93 skrev:
Har ett par frågor till bilkunniga, och detta är endast seriösa svar nu fölket!
Ska väl tillägga att jag är ute efter nostalgin inte pokal & race stuket.
Men om jag vill hotta upp en vanlig Cheva 350 motor.
Räcker det att byta ut kammen, insug/förgasare + headers/avgassystem.
Kanske byta topp, uppgradera tändsystemet, smidda kolvar, stakar, vev, invägda prylar.. ja rubbet!
Eller ska man slå på stort och skaffa kompressor på möget?
ska man då ha Procharger eller skruvkompressor?
Har varit inne på summitracing och dom har en del, men måste finnas fler sidor?
En gammal tumregel är att man dubblar effekten. Skitsnack eller inte ?
Skruv och centrifula kompressorer har bättre verkningsgrad men är Tbi spridarna för små på en 350 när det gäller effektökning ?
Någon som kan detta & vill hjälpa en jävligt förvirrad tjej? tack på förhand! smile

När du säger hotta upp, hur menar du då? Ska du ha motorn i 745an efter besiktningen? Om du inte är ute efter varken race eller pokal så duger nog en original 350.Ska man leka med kompressor blir det alltid dyrt.

Elbilar kan dra åt helvete.

159 Inlägg
20 oktober 2014
Trådstartare
#244
yes det ska jag smile
Med hotta upp menar jag detta "wowet" som folk får när dom ser något.
Hur jag än vrider och vänder på det så blir detta påkostat ändå, något jag var beredd på.
Så då är det lika bra att göra det riktigt ordentligt roll

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)

31 Inlägg
20 oktober 2014
#245
Vad har du för mål i effekt och vilken är din budget?  Sen vad har du för motor?  2 eller 4 bultar? Gjutnr? Är det ett 2 bultat block från en cheva van föreslår jag iaf att du inte kör med överladdning.
Senast redigerat av Driver89 (20 oktober 2014)


Baronen
1 434 Inlägg
20 oktober 2014
#246
Nathalie93 skrev:
yes det ska jag smile
Med hotta upp menar jag detta "wowet" som folk får när dom ser något.
Hur jag än vrider och vänder på det så blir detta påkostat ändå, något jag var beredd på.
Så då är det lika bra att göra det riktigt ordentligt roll

Det finns kompressor kit som är "bolt on" för runt 20, men då kan du bara använda den för syns skull och inte ladda något nämnvärt. Vad har du för block? Och vad är det för innehåll? Det är roligt att kunna använda grejerna och slippa oroa sig för att skjuta ner veven i asfalten vid ett gaspådrag. Det är nog billigare att använda turbo istället. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

159 Inlägg
20 oktober 2014
Trådstartare
#247
Driver89 skrev:
Vad har du för mål i effekt och vilken är din budget?  Sen vad har du för motor?  2 eller 4 bultar? Gjutnr? Är det ett 2 bultat block från en cheva van föreslår jag iaf att du inte kör med överladdning.

jag har inte hämtat motorn än så det kan jag tyvärr inte svara på riktigt än, har dock för mig att det är 2 bultat roll
men jag kan lätt lägga ca 50-60 tusen för en ordentlig motor som håller och som ger det där lilla extra.
Dom sagt, vill inte ha något race stuk utan glidare med det "där lilla extra" smile
var mer ute efter tips på hur man kan göra det lite mer speciellt smile

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)

Baronen
1 434 Inlägg
20 oktober 2014
#248
Har du den budgeten så går det nog att lösa ska du se. Men tänk på att du behöver låda och axel som klarar lite mer pulver.

Elbilar kan dra åt helvete.

159 Inlägg
20 oktober 2014
Trådstartare
#249
vEight skrev:
Har du den budgeten så går det nog att lösa ska du se. Men tänk på att du behöver låda och axel som klarar lite mer pulver.

hehe ja, där sa du nått ! axlen har jag tänkt på men inte lådan :p sånt som löser sig med tiden smile
Tack!

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)

31 Inlägg
20 oktober 2014
#250
Börja trimma bakifrån, blir billigast i längden smile


31 Inlägg
20 oktober 2014
#251
Till motorn, vill du ha nackvridare till utseendet klår ju inget nån typ av överladdning. Men tror inte budgeten räcker om du ska bygga så det håller och levererar. För pengarna rinner iväg fort när man börjar och ska göra det riktigt. Är alltid nått man missat som tillkommer.


159 Inlägg
21 oktober 2014
Trådstartare
#253
Driver89 skrev:
Börja trimma bakifrån, blir billigast i längden smile

ja får se hur jag går, blir att ta en ordentlige funderare på detta smile

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)

Baronen
1 434 Inlägg
21 oktober 2014
#254
Om du tex bara byter kam och kör på med ett edelbrock performer insug, en ny 600 och ett par headers så kommer det att bli STOR skillnad mot vad som sitter original i 745an. Då har du ju ljudet, nostalgin och du behöver inte lägga så mycket på lådan. Axeln är alltid en svag länk på volvo, särskilt när man ska börja ta ut vrid. En 1031 är ett minimi krav. Det bästa är att bygga en ny axel. Sen är det ju så att för mycket vrid i en självbärande kaross utan tak inte är skitbra precis. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

3 292 Inlägg
21 oktober 2014
#255
Intressant tråd, roligt bygge, men du kan ju börja med att lägga i motorn o lådan o se till att få den besiktad och sen köra den ett tag o sen börja trimma o greja när du vet att du har ett hållbart koncept, denna blir väl reggad som ombyggt fordon antar jag.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

159 Inlägg
21 oktober 2014
Trådstartare
#256
vEight skrev:
Om du tex bara byter kam och kör på med ett edelbrock performer insug, en ny 600 och ett par headers så kommer det att bli STOR skillnad mot vad som sitter original i 745an. Då har du ju ljudet, nostalgin och du behöver inte lägga så mycket på lådan. Axeln är alltid en svag länk på volvo, särskilt när man ska börja ta ut vrid. En 1031 är ett minimi krav. Det bästa är att bygga en ny axel. Sen är det ju så att för mycket vrid i en självbärande kaross utan tak inte är skitbra precis. smile

okaj smile tack så mycket! smile

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)

159 Inlägg
21 oktober 2014
Trådstartare
#257
Danne_1977 skrev:
Intressant tråd, roligt bygge, men du kan ju börja med att lägga i motorn o lådan o se till att få den besiktad och sen köra den ett tag o sen börja trimma o greja när du vet att du har ett hållbart koncept, denna blir väl reggad som ombyggt fordon antar jag.. ?

tack! jag vill ju gärna ha allt färdigt när jag lägger ner motorn, därför jag kollar upp detta redan nu ifall någon har tidigare erfarenhet smile men förstår ditt tänk med. Det blir amatör byggt fordon/ ombyggt fordon.

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)

3 292 Inlägg
21 oktober 2014
#258
Nathalie93 skrev:
Danne_1977 skrev:
Intressant tråd, roligt bygge, men du kan ju börja med att lägga i motorn o lådan o se till att få den besiktad och sen köra den ett tag o sen börja trimma o greja när du vet att du har ett hållbart koncept, denna blir väl reggad som ombyggt fordon antar jag.. ?

tack! jag vill ju gärna ha allt färdigt när jag lägger ner motorn, därför jag kollar upp detta redan nu ifall någon har tidigare erfarenhet smile men förstår ditt tänk med. Det blir amatör byggt fordon/ ombyggt fordon.

Är det nån speciell tanke som ligger till grund för valet av motor ? jag menar har du även funderat på andra alternativ innan du bestämde ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

159 Inlägg
21 oktober 2014
Trådstartare
#259
Danne_1977 skrev:
Nathalie93 skrev:
Danne_1977 skrev:
Intressant tråd, roligt bygge, men du kan ju börja med att lägga i motorn o lådan o se till att få den besiktad och sen köra den ett tag o sen börja trimma o greja när du vet att du har ett hållbart koncept, denna blir väl reggad som ombyggt fordon antar jag.. ?

tack! jag vill ju gärna ha allt färdigt när jag lägger ner motorn, därför jag kollar upp detta redan nu ifall någon har tidigare erfarenhet smile men förstår ditt tänk med. Det blir amatör byggt fordon/ ombyggt fordon.

Är det nån speciell tanke som ligger till grund för valet av motor ? jag menar har du även funderat på andra alternativ innan du bestämde ?

ja jag har funderat på andra motorer, men jag har fastnat för just den motorn.
varför? bra fråga! är väl lite barndoms grejer som spelar in, motorn är hållbar och det är som musik i mina öron när det drar igång. så  enkelt är det smile

Stjäl inte
Staten hatar konkurrens! ;)

3 292 Inlägg
21 oktober 2014
#260
Nathalie93 skrev:
Danne_1977 skrev:
Nathalie93 skrev:

tack! jag vill ju gärna ha allt färdigt när jag lägger ner motorn, därför jag kollar upp detta redan nu ifall någon har tidigare erfarenhet smile men förstår ditt tänk med. Det blir amatör byggt fordon/ ombyggt fordon.

Är det nån speciell tanke som ligger till grund för valet av motor ? jag menar har du även funderat på andra alternativ innan du bestämde ?

ja jag har funderat på andra motorer, men jag har fastnat för just den motorn.
varför? bra fråga! är väl lite barndoms grejer som spelar in, motorn är hållbar och det är som musik i mina öron när det drar igång. så  enkelt är det smile

Förstår, låter som ett bra val, det är ju ett enkelt koncept och hållbart i nästan alla lägen, reservdelar finns det hur mycket som helst att få tag på, och billigt är det dessutom. Lättskruvat på alla sätt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök