3264
Sök

Köpråd: "Pigg" & pålitig motor till "Super Seven"- bygge

9 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#1
Har sedan länge planer på att bygga något likt en Super Seven och har nu börjat ta tag ordentligt i planering och kikar efter motoralternativ.

Vill såklart ha en hyffsat varvvillig motor med effekt kring 200hk +- något tiotal (helst + wink ), ej turbo, och såklart gärna driftsäker.
Tankarna går till någon BMW-sexa eventuellt men har väldigt dålig koll på vilken isf och om det kanske blir lite stort.

Har inte gjort klart med någonting annat som jag måste anpassa mig efter utan tänkte börja fokusera på att välja drivlina.

Annars öppen för förslag och synpunkter såklart.

Edit: Glömde prislapp tongue Tänkt mig <20k i inköp ej inräknat eventuellt renoveringsbehov då den kostnaden kan slås ut över tid smile
Senast redigerat av mr_cypher (15 juli 2013)

Vadå Körkort?

Thedriftking
15 juli 2013
#2
vad får de kosta? smile
k20 ifrån honda kanske?

9 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#3
Thedriftking skrev:
vad får de kosta? smile
k20 ifrån honda kanske?

Redigerat mitt inlägg med pristak på ~20k.
Verkar helt klart intressant, marknaden i Sverige antar jag är ganska så sval, enklast att kika i UK? Tyskland kanske?

Vadå Körkort?

Thedriftking
15 juli 2013
#4
mr_cypher skrev:
Thedriftking skrev:
vad får de kosta? smile
k20 ifrån honda kanske?

Redigerat mitt inlägg med pristak på ~20k.
Verkar helt klart intressant, marknaden i Sverige antar jag är ganska så sval, enklast att kika i UK? Tyskland kanske?

mjo, i sverige kanske de är svårare att få tag på en men man kan kika lite överallt smile
Annars finns det ju b234f.. med enkla medel är den rapp och närmar sig 200hk.

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
15 juli 2013
#5
tycker det låter som om du ska ha en honda snurra smile k20 är ett bra alternativ !

vill du vara jävligt cool och unik, en evinrude v8 2takt big_smile , det är en utbordsmotor till båtar.. kommer krävas mycket custom men du lär ha världens coolaste super seven

den maskinen plockar man ganska lätt 500 sughästar ur smile lite avgasystem och förgasare så är du hemma i stortsätt !
Senast redigerat av CHEEVA (16 juli 2013)


Trummis
404 Inlägg
15 juli 2013
#6
Hmmm, BMW M50 eller M52 kanske kan vara något. M50B25 är väl känd för att trimmas sönder.

Driver
2 111 Inlägg
15 juli 2013
#7
Kör ju själv en Toyota corolla T-sport, så kan väl tipsa om 2zz-Ge motorn.
1,8L med 192 sughästar o rödmarkering på 8200rpm. Lift vid 6200rpm. (Jämförbar med  hondas v-tec och mitsus mivec).

Kostar en slant men finns många på Ebay.

Passade in på varvglad, runt 200hk,sugmotor, driftsäker.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

DMNDphoto
727 Inlägg
15 juli 2013
#8
Naikon skrev:
Hmmm, BMW M50 eller M52 kanske kan vara något. M50B25 är väl känd för att trimmas sönder.

Och fortfarande hålla trots mycket effekt wink


Hondas K20 tror jag skulle passa och då har du ju lite go VTEC också wink

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

Trummis
404 Inlägg
16 juli 2013
#9
Mattyyy skrev:
Naikon skrev:
Hmmm, BMW M50 eller M52 kanske kan vara något. M50B25 är väl känd för att trimmas sönder.

Och fortfarande hålla trots mycket effekt wink

Hehe, ja jag kom på att det kanske lät lite fel smile "Trimmas sönder och fortfarande hålla" vore ju mer korrekt smile

32 Inlägg
16 juli 2013
#10
Volvos b234 eller bmws m50b25 / m52b28 är väll vettiga allternativ, driftsäkra och rätt vanliga så det finns ju delar till dem om det ändå skulle vara nått problem

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 juli 2013
#11
Tänk bara på att motorn inte får överstiga 15kw/100kg eller i vissa fall 20kw/100kg

Jonas

Pedantisk Perfektionist
232 Inlägg
16 juli 2013
#12
M60/M62 från BMW 540 på 286hk är väldigt populär att slänga in i diverse karosser.

BMW/Alpina - Only the best is good enough

5 129 Inlägg
16 juli 2013
#13
Tycker du ska satsa på en så lätt motor som möjligt smile hellre låg vikt och mindre effekt än tung bil och mycket effekt smile en liten, pigg, varvillig japan motor tycker jag låter ganska trevligt smile
En v-tec maskin flyttar ju en "bil" ganska bra så den bör kunna flytta ett badkar med bravur wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

9 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#14
mb_pucken skrev:
Tycker du ska satsa på en så lätt motor som möjligt smile hellre låg vikt och mindre effekt än tung bil och mycket effekt smile en liten, pigg, varvillig japan motor tycker jag låter ganska trevligt smile
En v-tec maskin flyttar ju en "bil" ganska bra så den bör kunna flytta ett badkar med bravur wink

Bullet--- skrev:
mr_cypher skrev:
Thedriftking skrev:
vad får de kosta? smile
k20 ifrån honda kanske?

Redigerat mitt inlägg med pristak på ~20k.
Verkar helt klart intressant, marknaden i Sverige antar jag är ganska så sval, enklast att kika i UK? Tyskland kanske?

Skulle rekommenderat F20C istället då dem är anpassade för rwd från fabrik till skillnad från K20, annars finns det adapterkit för att köra K20 på F20 växellådorna och använda det i s2000 som exempel. en del som börjat göra det. Lättare och billigare att få tag på k20, dessutom stryktåligare.

Efter lite snabb summering så känns Hondas K20 som ett av de bättre alternativen då jag i mångt och mycket håller med mb_pucken angående vikt/effekt.

Någon som har närmare erfarenhet av motorerna som kan bidra med tips & råd om vad man ska tänka på vid inköp och eventullt företag som har delar?

Vadå Körkort?

762 Inlägg
16 juli 2013
#15
Annars så kanske en Volvo B5254S med ca 170 hk från en 850 GLT kan vara något? Det är ju Aluminiummotorer så de är ganska lätta plus att det finns mängder av reservdelar att få tag i lätt. Finns även en hel del BMW- och M90 växellådor med omsvetsade sprängkåpor att köpa till.
Senast redigerat av Garagemuppen (16 juli 2013)


6 642 Inlägg
17 juli 2013
#16
Ford Duratech motorer verkar vara rätt populära att hinka i.

2L med 140hk. Sällan något mekaniskt fel på.

De/Dem

792 Inlägg
17 juli 2013
#17
En honda k20a2? Går att skrämma upp för framtiden. Annars en b16 honda motor? Man vill ju ha en högvarvig lätt motor i en super seven.

Edit: läste nu i efterhand att många redan tipsat om den smile
Senast redigerat av J3n5 (17 juli 2013)


543 Inlägg
17 juli 2013
#18
Kolla hur lagarna/reglerna ser ut för att bygga en super seven innan du köper på dig en motor.
Som någon innan sa så finns det vikt/kw förhållande att ta hänsyn till.
Tänk även på att en motor som inte har turbo standard kan bli svår att få godkänd (om du nu vill åka turbo).
Senast redigerat av tobbeh78 (17 juli 2013)

Trött och bitter?? javisst!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 juli 2013
#19
upp till 200hk går ganska lätt vikta in en seven för.

Det viktiga för ett lyckat seven bygge är egentligen itne effekten utan att hålla vikten låg.

Det tar imot att säga men tror persnoligen att en honda-motor gärna helt i aluminium om det nu finns. Dom brukar varva högt och ge hyfsad effekt.

Då en seven oftast är väldigt lätt så gör det inte så mycket om man har hög effekt och lågt vrid eftersom bilarna ofta är så pass lätta. Massa vridmoment i en seven gör förmodligen bara bilen okörbar då det kommer spinna som satan.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 948 Inlägg
18 juli 2013
#20
Kan inte säga för många gånger! Honda motor ska du ha! Gärna från en s2000 jdm, 250hk i dom om jag inte missminner mig smile

Visserligen skulle en s54b32 från bmw låter underbart gott smile Men spräcker din budget.


Sök