Har fått tillbaka mitt block, har även bytt kolvringarna. Dock så måste jag lämna in kolvar/stakar och block för uppmätning, kom på att jag inte hade full uppsättning stakar till rätt block, så det blir ett panikbesök hos Bergenfors imorgon bitti..
Har bokat besiktningstid den 23e april, lite entusiastiskt med tanke på att motorn fortfarande ligger i delar och bakaxelklumpen är demonterad.. Ska försöka hinka i diffen imorgon och sedan så får jag muta motorkillarna med något så jag får blocket till helgen.
Tanken är att motorn ska snickras ihop och sänkas i bilen under helgen, hoppas bara att inget större ska strula..
Var förbi motorkillarna imorse för att lämna in block och stakar för kontroll, då hade jag bara fått med mej 4 av 5 ramlageröverfall.. Men det styrdes upp på lunchrasten.
Dock så upptäckte jag att jag inte hade bultarna till ramöverfallen, så det blir att handla nya imorgon. Detsamma gäller bultarna till svänghjulet sen så har jag allt som behövs för att snickra motor i helgen. Bilder kommer så fort jag får tillbaka blocket.
tecman: Jo tack det märkte jag.. 98kr/st för svänghjulsbultarna samt 68kr/st till överfallen.. Löste det hos min hovleverantör på slangar för en bråkdel av kostnaden.. Fick tag på 12-9 bultar, bör motsvara ARP bultar i hårdhet..
MixiL: Motorbygget kommer att inledas ordentligt i helgen.
Fick tillbaka blocket med stakar samt överfall från Bergenfors idag, de har linehonat bottendelen så nu lirar alla överfall med varandra igen. Nu ska jag hem och skruva fast diffen samt en förarstol, sedan kommer bilen att dras in till firman för att skruvas ihop igen under helgen.
Här kommer den utlovade bilduppdateringen från helgens skruvande.
Hämtade blocket och stakarna från linehoning, ännu ett bra jobb från Bergenfors killarna. Skruvade ihop det mesta på motorn under lördagen.
Bilen inne på firman igen.
Nya slangen till oljan (turbon).
Nya friska ram/vevlager.
Veven har hittat hem.
Toppen monterad samt dragen med moment.
Rätt så liten pjäs det här..
Vattenslangen (turbon).
Redo för montering igen.
Lite överkurs med värmeskydd men lika bra att ta det säkra före...
Baksidan.
Det masserade insuget åkte på den röda nu.
Fuel railen åkte på.
Plenumet på, även det lite masserat.
Börjat skruva tillbaka lite grejer på blen igen.
Oljekylaren på plats.
Huven på, hann inte mera i helgen.
Huven på, hann inte mera i helgen.
Dagens äventyr gick till att jaga delar, upptäckte att jag saknar ett motorfäste samt att mna tilltänkta bultar till svänghjulet inte går att använda. Dock så tittade MixiL förbi och hjälpte till med att byta ut coiloversen mot original fjäderben. Ett stort tack för hjälpen/sällskapet.. Passar även på att tacka Micr0 samt farsgubben för hjälpen i helgen.
Fick ingen kamrem i helgen med så det blir nog att åka och hämta en till hos leverantören.
Återigen så har Slangservice räddat dagen för mej.. De hade rätt dimension på bultarna till svänghjulet. Åkte runt hela stan och jagade men till slut så åkte jag ner till grabbarna grus.. Självklart sa dem och plockade fram 8st M10x1, 30mm långa 12,9 bult.. Skulle tro att Nissans originalbultar bara är 10,9 bult..
Har varit en vända till stockholm på eftermiddagen för att hämta en till kamrem, oljefilter samt växellådsolja. Så ikväll så kommer motorn att sänkas ner i bilen. Måste bara försöka få loss det högra motorfästet från den silvriga så jag får i motorn.
tecman: Jag får nog min kamrem som jag beställde sent i fredags..
Micr0: Jo det blir senare i veckan, de kunde inte idag..
Det lönar sej inte att vara dumsnål, nu i efterhand så skulle jag ha beställt bultarna till svänghjulet från Nissan.. Skulle montera de bultarna jag fick hos slangservice idag men de passade inte. Hade fått M10x1,25. Vilket inte passade, inte nog med det så hade jag lagt bort en av de för långa bultarna...
Så nu blir jag försenad en dag, hade tänkt få i motor och växellådan i bilen samt koppla in elen, det får tyvärr bli imorgon kväll/natt..
terazzi: Jag har alltid en tendens till att skjuta på allt in i sista stunden, så då måste man ligga i... Får jag ihop bilen samt den går igenom besiktningen på torsdag så kommer bilen att åka ut på annons i mitten på nästa vecka. Så om du har slantarna redo så är dealen kvar.
Nu så sitter motor och lådan i bilen, kardanen är upphängd samt bakre delen av avgassystemet är upphängt.
Nu återstår inkoppling av kabelhärvan, montering IC samt tryckrör, dra downpipen och massa annat smått och gott.
Upptäckte att jag sålde med slangen till kopplingscylindern nere på Japmeet, så imorgon bitti så blir det att åka in och tillverka en ny, lufta kopplingen och förhoppningsvis köra ut bilen innan verkstan öppnar för morgondagen...
Har inte tid att skriva mer förräns imorgon eftermiddag.
selen: Tackar.. Kul att höra, skulle nog inte klara av att läsa igenom tråden själv..
Har stått och skruvat hela natten, passade på att ta en morgonfika med jobbarpolarna vid 7 rycket imorse men nu väntar kudden för en stund..
Blev inte helt klar med allt, återstår lite vaccumslangar samt fylla på med vätskor. Ska handla det sista i eftermiddag sen så bör hon vara klar för uppstart, ska bli spännande att se om jag hinner få henne besiktningsduglig tills imorrn förmiddag.