3184
Sök

Mosconi, DLS, Amega monteringsförslag..

376 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Efter att mitt planerade ljudbygge blivit totalsågat, eller åtminstone framskjutet, av regeringen(dvs hon som tydligen bestämmer över min lön) så har jag nu iaf lyckats skrapa ihop lite gamla element och kablar som får duga tills vidare..
CDn köpte jag ny, men resten är antingen hittat på vinden eller köpt begagnat..

Så här ser det ut nu:

Alpine CDE-178BT
Mosconi 100.4
Audison VR 209
Amega Q-comp 60, fast med DLS iridium diskanter (alltså Amegas middar och filter)
Amega Q-cox 600
DLS MW10

CDn och Mosconisteget kommer att bli början på mitt nu senarelagda bygge..

Frågan är nu bara hur jag ska kompromissa, och vad som ska kopplas/monteras var?
Jag har tyvärr inte någon vettig processor att tidskompa ordentligt eller dela aktivt med (endast den som är inbyggd i CDn).

Förslag på montering/koppling tack??!!

376 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Glömde.. Det ska sitta i en Volvo V70N -02

376 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Ingen som har några synpunkter?
Vilka kanaler som blir bäst till vilka högtalare, eller tips på hur jag bör dela de olika elementen på HU??
Det måste väl finnas någon här inne som kan det här bättre än jag, och som kan peka mig i rätt riktning??..

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 september 2013
Testa själv vilket du tycker låter bäst?
Mosconisteget bryggat till Amega-kitet kommer ge rejält med krut iaf och sen Audison byggat till DLS basen.
men det kanske låter bättre med Audison-steget på framsystemet och två kanaler från mosconit bryggat på basen?

Koaxialerna vet jag inte om jag tycker är lönt att montera men isf köra det på två kanaler från mosconit och de andra två till basen för att bara driva det på CDn är inte snällt mot dom.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

376 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Eller hur, det är inte helt självklart.. wink
Tycker du att jag ska strunta i koaxarna helt? Isf har jag ju tillräckligt med kanaler för att dela resten aktivt.. Vet du om CDn klarar det? Vilket steg ska isf gå till vad? Audison är nog kraftigast, men har nog inte samma kontroll som Mosconi.. Fan, inte helt lätt det här..
Annars tänkte jag på att sätta koaxarna i bakdörrarna, drivna av Audison.
Kanske skulle leta upp en begagnad processor? Fast jag vill inte köpa för mycket prylar som jag ändå kommer att byta ut om max ett halvår.. Jag vet ju precis vad jag ska ha för grejor sen.

1 631 Inlägg
4 september 2013
Q-comp 60 med Iridium-diskanter på Mosconi 100.4. Då kan du köra utan passivt filter och justera nivå och delning fritt. Audison-steget får driva DLS-basen. Din spelare har tidskomp och räcker gott till detta system då det "bara" blir 3-vägs.

Q-coxen behöver du inte använda alls.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

376 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
Ok, så får det nog bli.
Sen kan jag ju alltid testa att flytta runt Audisonsteget för att se..

Förslag på delningar?

Kanske ska börja testa här någonstans:
Basen 20-55
Middar 60-1000
Diskanter 1000-

1 631 Inlägg
5 september 2013
Bas: LP ca 50-63 hz / 24 dB
Mid: HP ca 63-100 hz / 24 dB, LP ca 4k - 5k hz / 24 dB
Diskant: HP ca 4k - 5k / 24 dB

Diskanterna tål inte att delas så lågt som ditt förslag.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

376 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
Inget HP på basen? Ok.
Är du säker på att Iridiumdiskanten inte tål att delas lite lägre? När jag körde Gothia 6.3, så har jag för mig att jag delade den vid 1000.. Men jag kan minnas fel.. Iaf så står det att Iridiumdiskanten går ner till 1kHz i Specen, men det är kanske inte att rekommendera?
Spec Iridium: http://dls.se/econtent/files/140/man_ir_spkrs06_swe.pdf
Spec Gothia: http://dls.se/files/758/1/Man_Gothia_swe.pdf

1 631 Inlägg
6 september 2013
Den har ett fs på 900 hz. Minst det dubbla är alltid en bra start. Men få diskanter låter riktigt bra med delning under 2k. Att dela strax över 2k kan funka men då örat är så otroligt känsligt för fasfel där så blir resultatet oftast bättre runt 4k.

Men självklart är det inga absoluta sanningar. Man får prova sig fram i varje bil.

// Gurra

376 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
Ok, tack!

376 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
Så, efter en heldag i garaget är nu grejerna på plats!

Att dela aktivt lät ju som en bra idé.. Efter att alla kablarna var dragna och allt var inkopplat, så upptäckte jag att varken HU eller Mosconisteget har de inställningsmöjligheter som behövs för aktiv delning sad
Alpine CDE-178BT har endast HP-filter, som dessutom inte går att ställa högre än 200Hz.
Ungefär samma visa på Mosconi.. Den har visserligen även LP, men med maxgräns på ett par hundra även där..
Det får väl bli en processor iaf.. (passiva filter så länge)

En annan fråga:
Som jag kan utläsa ur Alpine´s bruksanvisning, så verkar sub-signalen vara i stereo. Eller åtminstone så står där inget annat än att den röda sub-utgången är höger och den vita är vänster.
Men när jag ställer Audisonsteget i monoläge, så tar den bara signal från höger ingång. Hur göra? Är signalen i stereo så missar jag ju information..

1 523 Inlägg
8 september 2013
Simon76 skrev:

Att dela aktivt lät ju som en bra idé.. Efter att alla kablarna var dragna och allt var inkopplat, så upptäckte jag att varken HU eller Mosconisteget har de inställningsmöjligheter som behövs för aktiv delning sad
Alpine CDE-178BT har endast HP-filter, som dessutom inte går att ställa högre än 200Hz.
Ungefär samma visa på Mosconi.. Den har visserligen även LP, men med maxgräns på ett par hundra även där..

En annan fråga:
Som jag kan utläsa ur Alpine´s bruksanvisning, så verkar sub-signalen vara i stereo. Eller åtminstone så står där inget annat än att den röda sub-utgången är höger och den vita är vänster.
Men när jag ställer Audisonsteget i monoläge, så tar den bara signal från höger ingång. Hur göra? Är signalen i stereo så missar jag ju information..

annan ide e ju att du skaffar ngt som går under 200 hz wink typ några bredbandare.. typ peerless 3or smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 september 2013
Simon76 skrev:

En annan fråga:

Ja därför ville jag inte reka aktiv delning då jag inte använt nån av produkterna och hade koll på huruvida det gick att dela såpass bra att det skulle funka för dig. Angående subutgång i stereo borde det gå att ändra i menyn.
Verkar vara vanligt i billigare Alpine-spelare att ha filter/tidskomp men inte tillräckligt bra för det ska funka utan man behöver köpa till processor ändå.
Har bara haft 9887R och den hade allt jag behövde men kostade ju dubbelt så mkt som 178BT.

Team-leader för Team1

1 631 Inlägg
8 september 2013
Jag missade filter-möjligheterna i spelaren. Läste bara att det var årets toppmodell med aktiva filter. Lagom förvånad att den är så begränsad!

Du behöver en annan spelare eller en processor för att få till det här på bästa sätt. Hur ser dina passiva filter ut? De går kanske att köra med fyra kanaler som en mellanväg.

Angående subben, hittar du inte något mono-läge i spelaren så finns det andra lågnivå-kablar att köpa.

// Gurra

376 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
Ja, det är både märkligt och dåligt att spelaren inte har bättre filter! Slängde i Amega-filterna så länge, men kommer att köpa en Mosconi 6-8 snart.
Angående sub-utgången så tror jag nästan att det är mono i båda kanalerna(vänster,höger), konstigt bara att det inte står någonting om det varken i spelaren eller i bruksanvisningen. Får väl testa om det blir någon skillnad med en 2-1 rca.
Men jag märker redan att jag inte kommer att nöja mig med denna setup.. Får väl byta ut komponenterna lite efterhand.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 september 2013
Simon76 skrev:
Ja, det är både märkligt och dåligt att spelaren inte har bättre filter! Slängde i Amega-filterna så länge, men kommer att köpa en Mosconi 6-8 snart.
Angående sub-utgången så tror jag nästan att det är mono i båda kanalerna(vänster,höger), konstigt bara att det inte står någonting om det varken i spelaren eller i bruksanvisningen. Får väl testa om det blir någon skillnad med en 2-1 rca.
Men jag märker redan att jag inte kommer att nöja mig med denna setup.. Får väl byta ut komponenterna lite efterhand.

Inte så märkligt när företaget har saker som heter pxa-h100 och pxa-h800
Sen är de flesta köparna nog mest ute efter BT/Aux rattfjärrkopplingar och nån lågnivå sen är de nöjda.

Team-leader för Team1

1 727 Inlägg
8 september 2013
Så här kan du göra:
Använd 178:n Front vänster/höger och Rear vänster/höger raka vägen till Mosconi 100.4
Sedan BI-AMP-kopplar(flytta byglingar) du filtren (vardera kanal i Mosconit driver eget högtalarelement)

Vad får du ut av detta?
Jo tidskomp i 178:n och så använder du så länge dom passiva filtren för delningen/arna.

HP-filtrering till middarna sköter du då i 178:n, vill du justera noggrannare använder du HP i Mosconisteget.
(på dom två kanalerna som driver midbasarna)

Du missar ljud i bakdörrarna, men vad gör det egentligen. wink

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (8 september 2013)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

376 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Inte så märkligt när företaget har saker som heter pxa-h100 och pxa-h800
Sen är de flesta köparna nog mest ute efter BT/Aux rattfjärrkopplingar och nån lågnivå sen är de nöjda.

Du har rätt, det är kanske inte så märkligt.
Med tanke på att jag gav 2350kr i butik för den, så får jag nog vara rätt nöjd ändå..

Horsyhorse skrev:
Så här kan du göra:
Använd 178:n Front vänster/höger och Rear vänster/höger raka vägen till Mosconi 100.4
Sedan BI-AMP-kopplar(flytta byglingar) du filtren (vardera kanal i Mosconit driver eget högtalarelement)

Vad får du ut av detta?
Jo tidskomp i 178:n och så använder du så länge dom passiva filtren för delningen/arna.

HP-filtrering till middarna sköter du då i 178:n, vill du justera noggrannare använder du HP i Mosconisteget.
(på dom två kanalerna som driver midbasarna)

Du missar ljud i bakdörrarna, men vad gör det egentligen. wink

Pierre

Jag såg att det skulle gå att koppla om filterna, men jag blev inte klok på om man skulle flytta alla 3 byglarna eller bara 1 eller 2.. HP till middarna har jag redan ställt i HU.
Tanken på ljud i bakdörrarna är borta  smile

Hur som helst.. Mosconi 6-8 är beställd. Ska åka till Nonne i veckan och montera den på plats. Sen fixar han tidskompen och EQ direkt smile
Sen får vi se i vilken ordning han tycker att jag bör uppgradera..

Tack så länge grabbar! Återkommer..

376 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
Kunde såklart inte lägga band på mig..
Efter att DSPn var monterad och systemet någorlunda tweakat, så råkade det bara bli så att jag slängde i ett Mosconi AS 200.2 samt en Gladen ZERO 10 PRO i Gladens egna (slutna) låda.
Börjar låta riktigt trevligt nu smile
Fast basen är aningen tight, den behöver nog ett antal timmar på sig för att mjukas upp..

Nästa steg får väl bli att riva ut hela inredningen och trycka in sådär 10-15kg med silentcoat samt lite silikon här och där.. Hela bilen skramlar nu sad
Sen pratade vi om att det kan bli bra med Gladen-diskanter i poddar på brädan. Vad tror ni om det?
Nonne tyckte att Amega-middarna spelade på hyfsat, och att jag skulle ta dem till sist.

Sök