1918
Sök

Passat v5 går dåligt under 1200 varv

278 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
Tjena, köpte en passat v5 och den går dåligt under 1200 varv. Enligt felkoder så är de kom och vevaxel givaren som inte stämmer.
Men vad jag läst mig till på nätet så är de fler som haft samma symptom och bytt givare men tråden har aldrig fått ett avslut...

Har även fått tips om att de är styrboxen men innan ja börjar koda om så vill jag veta om det är de dom kan ställa till de? Någon som haft samma fel på sin bil?

Felkoder: Camshaft position sensor (G40) Engine speed sensor (G28): incor. Correlation: p1340

Tack på förhand!

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 september 2013
Vild gissning: Uttänjd kamkedja.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

278 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Vild gissning: Uttänjd kamkedja.

Ja chansen finns men på dom trådar jag läst när de vart samma fel har de ej gett resultat att byta... Gå den att mäta eller liknande innan man byter?

4 474 Inlägg
4 september 2013
Felkoden säger ju:  Camshaft position sensor (G40) Engine speed sensor (G28): incor. Correlation: p1340
Det tolkar jag som förhållandet (korrelationen) mellan vev o kam, o den kan väl i rimlighetens namn bara bero på att kedjan blivit tänjd eller kanske kuggat över?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

278 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Felkoden säger ju:  Camshaft position sensor (G40) Engine speed sensor (G28): incor. Correlation: p1340
Det tolkar jag som förhållandet (korrelationen) mellan vev o kam, o den kan väl i rimlighetens namn bara bero på att kedjan blivit tänjd eller kanske kuggat över?

Om de inte nu är kamaxel givaren för då lär den ju inte mäta rätt så de blir fel värden?

4 474 Inlägg
4 september 2013
Ja kanske...Men det är korrelationen/förhållandet som är knasigt påstår felkoden...

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
4 september 2013
Tyvärr går det ej mäta kedjan, man kan lyfta övre bröstkåpan och kolla hur glidskenan ser ut.

inte helt ovanligt med dåliga skenor. Men jag hade personligen bytt givarna först för att kolla om de hjälper innan man börjar riva för mycket

278 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Ja kanske...Men det är korrelationen/förhållandet som är knasigt påstår felkoden...

Okej, tack för svar
CHEEVA skrev:
Tyvärr går det ej mäta kedjan, man kan lyfta övre bröstkåpan och kolla hur glidskenan ser ut.

inte helt ovanligt med dåliga skenor. Men jag hade personligen bytt givarna först för att kolla om de hjälper innan man börjar riva för mycket

Beställde hem kamgivaren nu iaf. va problemet på polaren bmw när den gick lika illa. Uppdaterar efter de är bytt!

Sök