Igår, Tisdagkväll så forsatte jag att dela avgassystem och nolla motorn samt ta bort toppen.
Toppen demonterad
Här ligger toppen på arbetsbänken, nu ska insug och grenrör demonteras
Blocket ser bra ut , inga sprickor
Ser ut att ha varit vatten i cylindern
Trasig mellan 3 och 4:ans cylinder på undersidan
Är det rätt packning som suttit där? Dessa vatten kanaler var inte öppna i packningen.
Grenrör och insug borta
Toppen såg också bra ut, bara att lämna iväg på planing nu
Lite tomare nu
Cylindrarna ser bra ut, inga vändkanter
Denna plastdel som verkar vara någon modell av ventil med 2 små vacumanslutningar mot torpeden. som båda gick av när jag tog i dom.
Kollade i min "Bra att ha låda" och hittade bla en "ny" lång skruv till insuget då en blev runddragen samt en likadan plastventilgrej fast hel :-) Kommer från en Audi 80 B4 2.0e , det borde väl vara samma del? Delen ser likadan ut slangarna ser likadana ut och det är lika många anslutningar.
Nu på Onsdagmorgonen så var jag hemma och väntade på paket med mina delar från tyskland till bland annat Boran , men även min nya toppackning till GTE:n.
provmonterade och på den nya toppackningen så är det öppna hål för alla kylkanaler :-)
Hittade denna i min "bra att ha låda" , kommer från en Audi 100 2.0E 4 cylindrig motor, ifrån C4 karossen. Den ser likadan ut med lika många utgångar och samma" sorts/vinklade slangar
Är det någon som vet hur man tar bort den hårda plastslangen ovanifrån in i den vita delenr UTAN att förstöra den ??
jag ska byta denna del och den hörda slangen från bromservot måsta vara intakt. jag försökte värma och dra , men slangen blev bara längre och släppte inte.