3270
Sök

Kit Car = värt att äga eller en katastrof på hjul?

Avstängd
114 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
jag har en sån jädra stark sug att skaffa mig en Kit Car (en bil som man bygger från en byggsats man beställer)

men jag har massor av grubbel över om det blir värt att äga en sån hela livet ut

bara att dansa med den i rosor och ha picnic tillsammans? eller blir det bara mest tid i bankrupthet och i garaget?

jag vill jättegärna veta de ljusa sidorna på en Kit Car bygge och de mörka sidorna, alltså vad ska jag akta mig för då jag har en stark sug för en Kit Car?

bromsar? vem fan behöver dem?

9 120 Inlägg
10 september 2013
Vad handlar det om för bil? Ferarrikit på en Toyota MR2, eller typ Factory 5 eller liknande?

Avstängd
114 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
Putteliten skrev:
Vad handlar det om för bil? Ferarrikit på en Toyota MR2, eller typ Factory 5 eller liknande?

mjäe, det räcker nog med en VW beetle chassi, kanske till en Bonita tävlingsbil http://www.blocket.se/dalarna/Bonito_ki … 13&w=3

som på länken, ELLER en beach buggy, spelar inte riktigt nå stor roll.

9 120 Inlägg
10 september 2013
Gamla VWs finns det ju hur mycket nytt som helst att få tag på så det ska ju inte vara några bekymmer dom närmaste åren. Sen finns det ju mycket trim till dom också om man vill.

Det enda minus ja kan tänka mig om du köper den där är ju att konstruktionen på VW plattorna är ju några år.

Om du köper en och plockar ihop själv så kan du eventuellt bli tvungen att snygga till och plasta om lite delar....

Avstängd
114 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
Putteliten skrev:
Gamla VWs finns det ju hur mycket nytt som helst att få tag på så det ska ju inte vara några bekymmer dom närmaste åren. Sen finns det ju mycket trim till dom också om man vill.

Det enda minus ja kan tänka mig om du köper den där är ju att konstruktionen på VW plattorna är ju några år.

Om du köper en och plockar ihop själv så kan du eventuellt bli tvungen att snygga till och plasta om lite delar....

jag fick också höra nyss från en vuxen vän att delar till en sån kit car blir riktigt dyra om man kanske råkar repa dem eller krockar eller i värsta fall: bli påkörd bakifrån (för du kan inte göra någonting åt det för att undvika det)

sen är det ju så att delar kan vara riktigt svåra att hitta då dem finns i väldigt begränsad mängd.

16 197 Inlägg
10 september 2013
eftersom dessa karosser oftast är i glasfiber så är de inte så jätte svårt att laga om de skulle hända en mindre olycka.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
114 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
evilaudio skrev:
eftersom dessa karosser oftast är i glasfiber så är de inte så jätte svårt att laga om de skulle hända en mindre olycka.

jaså? nåväl isåfall kanse en kitcar skulle inte vara så dum trots allt?

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
22 september 2013
Inget att vara rädd för, bara att bygga på !

Själv skaffade jag mig en Vw baserad bil från 80-talet som jag kapade av "på mitten" och
påbörjade ett rörramsbygge med mittmotor:

http://www.gatbilar.se/galleries/543/3/522f47f7c19a7.jpg

Men var beredd på att passform mm på glasfiberkarosserna inte håller "premiumkvalitet",
mkt omplastande brukar det bli för bättre passform...

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 september 2013
Är det inte mindre jobb och bättre resultat att bygga en super 7? Har själv tittat på folkabyggen men kommit fram till att det är en rätt tråkig bil att utgå från.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 september 2013
Jag förväntade mig katastrof som 90% av alla bubbla kit cars men den där Bonito var tamefan snygg!
Ska man bygga bubbla tycker jag dock att beach buggy är det enda som gäller tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
23 september 2013
torpis skrev:
Är det inte mindre jobb och bättre resultat att bygga en super 7? Har själv tittat på folkabyggen men kommit fram till att det är en rätt tråkig bil att utgå från.

Tråkigt !!! hmm

Ta gärna en titt på alla luftkylda Vw:s som spöar det mesta på strippen, framhjulslyft är "no problems" cool

Visst, köra bana är inte deras favvo syssla, men rakt framåt med all vikt på drivhjulet, oboy oboy !!! big_smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 september 2013
Alpenretter skrev:
torpis skrev:

Tråkigt !!! hmm

Ta gärna en titt på alla luftkylda Vw:s som spöar det mesta på strippen, framhjulslyft är "no problems" cool

Jo jag vet, grannen har en rätt ball buggy, det är bland annat han som inte rekomenderar VW heh...

Just buggy är väl undantaget som bekräftar regeln ;-) 

http://www.brumm-brumm.se/bilder/BR0907.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök