Hur farligt är det att köra på Etanol i en okonverterad bil?

MikkoHansen
27 september 2013 · 265 Inlägg

Tjena!

Jag har tankat 50% av E85 och 50% av BF98 och jag tycker bilen går så mycket bättre.
Tills igår så tankade jag enbart E85 och det är som natt och dag!

Bilen går mycket bättre på E85, slipper dessa små tvekningar som uppkom med bensinen.
Visst bilen va lite svårstartad imorse men ser det inte som ett hinder.

Hur farligt är det att egentligen köra med etanol i en okonverterad bil?
Lambda värdet kan bli fel givetvis, men något mer?


Inga felkoder uppkommer eller att någon motorlampa lyser!


Jag har planer att i framtiden mappa om bilen helt o hållet på endast E85 men detta blir när jag får en trygg inkomst!

Folk som kommer med svar utan motiveringar behöver inte svara!

smaken är som baken, delad!


Söker folk som har erfarenhet kring detta!

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
simlar
27 september 2013 · 5 538 Inlägg

Så länge den får bränsle som den ska så är det inte det minsta farligt att köra på E85.

Men då är det ju det att hålla koll på att den får bränsle som den ska, speciellt när man kört på bensin ett bra tag och sedan byter till E85 så kommer etanolen lösa upp all skit som bensinen lämnat i ledningarna, detta medför då att bränsleslangarna kommer börja läka och bränslefiltret kommer bli igensatt så det måste bytas i tid. Blir filtret igensatt så får motorn inte soppa som den ska och då blir det skadligt för motorn.

Skulle rekommendera att byta alla bränsleslangar till nya och nytt bränslefilter och sedan byta bränslefilter igen efter man kört upp en tank eller två.

Är det en flexifuel bil du har eller? Med tanke på att den går bättre på 100% E85 än 50/50 blandningen. För bilar som enbart är bensinare brukar oftast gå för snålt på 100% E85 och bli slöa och riktigt segstartade.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jesper328
27 september 2013 · 2 390 Inlägg

Halloj!

Det enda "farliga" som jag ser det är att gamla avlagringar som bildats av bensinen kan lösas upp och sätta igen bränslefiltret samt att bränslepumpen kan ge upp om den inte tycker om spriten.
Sedan så KAN den gå lite torrt då du behöver ett högre bränsletryck.
Det kanske justerar sig självt.

Så jag tycker nog att du ska blanda 50/50 tills du har köpt ny pump, nya slangar samt filter och gjort en mappning därefter.

Mvh

Up the RA
MikkoHansen
27 september 2013 · 265 Inlägg

Hejsan!

Bränslefiltret bytte igår.
Jag har en S70 2.5T 99:a.

De ända jag kunde märka efter att jag tankade E85 första gången var att motorvarvet pendlade litegrann vid första starten, men efter det har jag inte uppmärksammat något.

Ända nackdelen jag fått med min bil sen jag tankade 100% etanol är att den va som du säger Segstartad. men den startade ju ändå.

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
MikkoHansen
27 september 2013 · 265 Inlägg

Jesper328 skrev:
Halloj!

Det enda "farliga" som jag ser det är att gamla avlagringar som bildats av bensinen kan lösas upp och sätta igen bränslefiltret samt att bränslepumpen kan ge upp om den inte tycker om spriten.
Sedan så KAN den gå lite torrt då du behöver ett högre bränsletryck.
Det kanske justerar sig självt.

Så jag tycker nog att du ska blanda 50/50 tills du har köpt ny pump, nya slangar samt filter och gjort en mappning därefter.

Mvh

Låter vettigt! Vad för pump skall man ha då? Och kan man byta bränslepump innan man mappar? eller är det byte av bränslepump precis vid mappningstillfället?

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
simlar
27 september 2013 · 5 538 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Enda nackdelen jag fått med min bil sen jag tankade 100% etanol är att den va som du säger Segstartad. men den startade ju ändå.

Hur kallt var det? För redan vid 10°C märker man att det börjar bli segstartat, på min bil har jag knackat ihop elektroderna på tändstiften från 0,7mm till 0,6mm för att få den marginellt mer lättstartad.

Redline SI-alcohol är en tillsats som rekommenderas för att smörja bränslepumpen, finns att köpa på bland annat mekonomen.

Är det en eller två pumpar på S70? Tänkte om du endast har en kraftig pump i tanken eller om du har en förpump i tanken och sen en huvudpump någonstans under bilen.

Bränslepump kan du byta innan du mappar. Byt gärna till en pump med mer flöde än original så du är säker på att det räcker, det krävs ju ca 30-40% mer bränslemängd för samma effekt med E85 då det är lägre energimängd per liter än i bensin. Och ska du sen ta ut mer effekt så vill du gärna ha en pump som kan leverera mer än tillräckligt med soppa.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
tekniknissen1
28 september 2013 · 866 Inlägg

En modern bil har komponenter som tål Etanol då dagens bensin innehåller 8-10 % etanol. Det som man kan förbättra lite är att sätta i något varmare stift än vad fabrikanten rekomederar. Detta får en fördel på gången vid låga varv och med låg belastning, (Landsvägskörning) Då etanolen kyler mer en bensin så blir det kallare förbränning. Så man hamnar på samma temperatur på stiftet då för optimal förbränningsstart.
Har sätt på äldre motorer som man börjar höra på E85 som bränner avgas ventiler. BMW M20 B25  Alfa Twin spark 2.0. Men detta tror jag att det beror på att ventilerna har varit så sotiga att dom höll tät med soten på kontaktytan men med Etanolen så går det väsentligare renare så det blir bort tvättat och läckage som följd.
Vissa kolkanistrar tycker inte om Etanol det är inte så att dom sluta att fungera men släpper igenom gas så det luktar rattfylla runt bilen. (Egen erfarenhet:-)

-matte En Medlem
29 september 2013 · 405 Inlägg

Skulle vilja tillägga att det minsta problemet med e85 är att det löser upp gummipackningar och evt gamla avlagringnar i bränslesystemet.

Det som igentligen är problematiskt är att det är korrosivt mot aluminum, vilket kan orsaka skador på vissa delar innuti motorn.
Därför har alla biltillverkare som gör flexifuel bilar monterat in förstärkta ventilsäten och ventiler gjorde av nån "special" legering för att det inte ska korrodera. Däremot så har de mycket stora krav på sig när de designar en motor som ska hålla för tiotusentals mil, samma krav brukar inte finnas när man etanolkonverterar smile

Jag har själv en ford mondeo 2001 som är konverterad med piggyback ecu, men efter att ha läst några rapporter om hur det påverkar aluminum så har jag börjat tanka bensin igen, det är inget som fungerar bra på vintern ändå.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
29 september 2013 · 2 252 Inlägg

-matte skrev:
Skulle vilja tillägga att det minsta problemet med e85 är att det löser upp gummipackningar och evt gamla avlagringnar i bränslesystemet.

Det som igentligen är problematiskt är att det är korrosivt mot aluminum, vilket kan orsaka skador på vissa delar innuti motorn.
Därför har alla biltillverkare som gör flexifuel bilar monterat in förstärkta ventilsäten och ventiler gjorde av nån "special" legering för att det inte ska korrodera. Däremot så har de mycket stora krav på sig när de designar en motor som ska hålla för tiotusentals mil, samma krav brukar inte finnas när man etanolkonverterar smile

Jag har själv en ford mondeo 2001 som är konverterad med piggyback ecu, men efter att ha läst några rapporter om hur det påverkar aluminum så har jag börjat tanka bensin igen, det är inget som fungerar bra på vintern ändå.

etanol korroderar inte på aluminium....
etanolen lämnar dock en avlagring iform av ett rött klegg men det finns ett tillsats medel för det som heter SI-alcohol som även smörjer spridare/bränsle pumpar

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
tekniknissen1
29 september 2013 · 866 Inlägg

Där är ett problem med korroderande material koppar rör typ USA bil bränsle rör och bromsrörs typ. Där försviner material. Har inte kollat upp vad för. Bara erfarenhet att det inte håller i längden.
Som nämnts innan så tror jag att ryktet om att ventiler slits snabbare är nog för att övergången till etanol påskyndar läckage för lång drifts tid. Det är så att titta man på motorer för flexifuel så är det samma säte och ventiler i dom som bensinmotorer. Ja givetvis så äldre motorer som en Volvo B20 eller Opal gamla 1,9 lit motorer med gjutjärns toppar har problem med slitage och rost (egen erfarenhet).

torpis Forummoderator
29 september 2013 · 10 576 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Jag har planer att i framtiden mappa om bilen helt o hållet på endast E85 men detta blir när jag får en trygg inkomst!

Det är en dålig idé. E85 är inget bra i någon aspekt egentligen. Funkar som rejssoppa, men för gatåka så är bensin mycket bättre.

Att bilen blir piggare är för att du kör för magert och det brinner fortare. E85 spöket kommer äta upp dina kolvar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Arly165 Bakhjulsdriven
29 september 2013 · 335 Inlägg

Jag har kört ca. 3 år och drygt 3000 mil med min Volvo 740 16 ventilare dock så är den "konverterad" genom utbytta spridare.
De rena nackdelarna jag upplevt vill jag lista här:

*Huvudbränslepumpen har skurit tre gånger. Monterade till slut en helt ny Bosch original och den har hållit bra. Kör nu även med SI-alcohol som nämnts i tidigare inlägg.
*En avgasventil sprack på mitten. Vet ej om det var p.g.a etanolen eller något annat.
*Segstartad vintertid, avhjälps något med varmare stift som även nämnts ovan. Detta medför ju även i längden större slitage på startmotor.
*Spridarna har kleggat ihop en gång. Bytte dem då bara till bättre begagnade.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
-matte En Medlem
29 september 2013 · 405 Inlägg

Wikstromm skrev:

-matte skrev:
Skulle vilja tillägga att det minsta problemet med e85 är att det löser upp gummipackningar och evt gamla avlagringnar i bränslesystemet.

Det som igentligen är problematiskt är att det är korrosivt mot aluminum, vilket kan orsaka skador på vissa delar innuti motorn.
Därför har alla biltillverkare som gör flexifuel bilar monterat in förstärkta ventilsäten och ventiler gjorde av nån "special" legering för att det inte ska korrodera. Däremot så har de mycket stora krav på sig när de designar en motor som ska hålla för tiotusentals mil, samma krav brukar inte finnas när man etanolkonverterar smile

Jag har själv en ford mondeo 2001 som är konverterad med piggyback ecu, men efter att ha läst några rapporter om hur det påverkar aluminum så har jag börjat tanka bensin igen, det är inget som fungerar bra på vintern ändå.

etanol korroderar inte på aluminium....
etanolen lämnar dock en avlagring iform av ett rött klegg men det finns ett tillsats medel för det som heter SI-alcohol som även smörjer spridare/bränsle pumpar

E85/etanol korroderar visst aluminum, det finns väldigt mycket forskning gjort på detta område 

http://www1.eere.energy.gov/vehiclesand … 2012_o.pdf

http://www.volvoclub.org.uk/tech/VolvoB … xifuel.pdf

För att nämna några så har tex volvo fått använda en annan cylindertopp, bränslepump med inkapslade kontakter och kolborstar, och en fyrkantsvågs generator för att förhindra korrosion i bränslegivaren.

Saab, volvo, ford, gm, chysler, alla som gör flexifuel bilar måste anpassa dom, det gör dom bla för att kraven på dom är höga iom kvalite osv. Jag säger inte att e85 inte går att köra i en modern bil, det gör jag i min egen så det går absolut. Men är det optimalt om man tänker ha bilen i sin ägo länge? Nej, bevisen pekar på motsatsen.

Däremot om man är ute efter att jaga effekt på är det super då oktanhalten är hög och det  kan anrikas ordentligt, en billig "rejs" bensin helt enkelt.

Senast redigerat av -matte (29 september 2013)

Emiiilz
30 september 2013 · 908 Inlägg

Körde ren E85 för att prova om det verkligen fungerade i min förra BMW 523I 1999.
Körde 400 mil med ren E85 i tanken och det gick fint, men visst var den segstartad på morgonen,
och gick lite ryckigt när den var kall men när den var varm var det ingen större skillnad smile Drog något mera också.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
torpis Forummoderator
1 oktober 2013 · 10 576 Inlägg

Arly165 skrev:
De rena nackdelarna jag upplevt vill jag lista här

Kort sagt att motorn gick sönder och bilen slutade fungera. :-P

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
jojje81 George
1 oktober 2013 · 1 956 Inlägg

Det krävs ca 30% mer etanol för att uppnå samma energi innehåll som bensin.
Det innebär att din bil går mager när du kör på etanol utan anpassad mjukvara.
Speciellt farligt är det när man pressar bilen mot varvstopp. 
Härdsmälta i motorn är en ganska stor risk.

Så det är ju inte så smart att köra på 100%  etanol om du är rädd om motorn.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
tecman
1 oktober 2013 · 1 741 Inlägg

-matte skrev:
Därför har alla biltillverkare som gör flexifuel bilar monterat in förstärkta ventilsäten och ventiler gjorde av nån "special" legering för att det inte ska korrodera.

Vilken motor kör ventilsäten och ventiler i aluminium?

Vad dom bör byggt om bör väl vara insugskanalen och hela förbränningskammaren?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
-matte En Medlem
1 oktober 2013 · 405 Inlägg

Jag var kanske lite otydlig innan, jag menade att de inte kör med samma typer av ventiler och säten som original utan de har lagt på något slags ytlager av skyddande metall för att förhindra korrosion. Så står det i deras faktablad iaf.

Mer som är ombyggt är spridare, ventilspel (förstår inte varför dock), bränsleledningar, motorvärmare, bränslepump och bränslenivågivare samt styrdatorn då som bara är omprogrammerad.

plankan
1 oktober 2013 ·

Jag har kört min gamla OG 900 på E85 nu i snart 2 år.
Bytte spridare och justerade tändningen upp från 16 - 20*

Har inte märkt av något slitage på delar -
men jag brukar hälla i en skvätt av detta  http://www.redlineoil.se/tillsatser/bra … si-alcohol

tecman
1 oktober 2013 · 1 741 Inlägg

Så motortillverkarna tror att e85 fräter även på metaller som t.ex rostfritt? Spännande.
Det kan inte ha att göra med extra effekten dom plockar ut då man tankar E85 då?

Senast redigerat av tecman (1 oktober 2013)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang