4490
Sök

Två Nätagg som strömkälla till ett slutsteg

80 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
Tjenare,

Jag har sedan väldigt länge använt mig utav ett bilbatteri och en batteriladdare till mitt slutsteg som  jag har kopplat in på mitt rum.

men nu över sommaren så har batteriet gett upp och vid hög volym så stängs slutsteget av pga att den inte får tillräckligt med ström.

( Innan ni skriver att de är riskabelt att göra detta, så kan jag tala om att jag är inte så fruktansvärt rädd om grejerna )

hursomhelst, så hade jag ingen lust att köpa nytt batteri för flera hundra kronor.Så jag gav mig ut på google och kolla om  man kunde greja det på något annat vis. Och de kunde man, jag hitta en Youtube video där en kille använder sig utav ett Nätagg som strömkälla till sitt nätgg han har hemma.

Länk till videon : http://www.youtube.com/watch?v=FOTjI7FpUKk

Jag hade alltså ett nätagg hemma som låg på 650w och tänkte då prova.

http://i.imgur.com/lCVgUzE.jpg?1

Jag gjorde som han i videon,  kontrollmätte med multimetern att jag  fick ut  12v. Och de funka galant.  basen dunka fint, till jag vred upp för mycket.  Då stängdes nätagget av.

Jahapp tänkte jag och klia mig i huvudet. Sen googla jag lite på om  man  kunde sätta ihop två nätagg,så slutsteget får ut mer kräm vid höga volymer och kraftiga attacker.

så jag hämtade mitt andra nätagg
http://i.imgur.com/rOAwJA6.jpg

Han sa i videon att de är bara bra att man sätter ihop flera av samma kablar så att inte kabeln blir för varm

Sedan startade jag båda nätaggen. Slusteget hoppa igång utan problem. Och jag drog på en riktigt baslåt och vred på. Den här  gången så stängdes inte nätagget av alls, och jag kunde vrida upp mycket högre. ÄRligt talat så tyckte jag att ljudet blev lite "cleanare" när jag körde så här istället för batteri.

Så nu undrar jag bara

är det farligt att koppla ihop två nätagg? kan de börja brinna? bör jag skita i det här?

Som sagt så  funkar de bra nu och inget luktar bränt, och jag har kontroll mätt två gånger efter att jag sammankoppla de två nätaggen så de var 12v.

Tack för mig och ursäkta ifall jag har på någotvis upprepat denna tråd en gång till ifall de stod någonannanstans.

mvh
Senast redigerat av Akke88 (5 januari 2016)

If it's too loud...
You're too old

282 Inlägg
3 oktober 2013
Känns som en väldigt dålig idé, speciellt eftersom det är 2st olika nätdelar.
Men nu är ju inte jag någon elektriker så vad vet jag :p

7 Inlägg
3 oktober 2013
Inget som jag kan säga är att rekommendera att sätta ihop kablar med varandra utan det skulle vara bättre att ha större area på kabeln. Då det är större risk med varmgång när dom ligger så där. Men hur många A behöver du för att driva slutsteget? Skulle vara "bäst" att bara använda ett nätagg. Håll bara koll på på så kablarna inte blir varma. wink

80 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
Smolle94 skrev:
Inget som jag kan säga är att rekommendera att sätta ihop kablar med varandra utan det skulle vara bättre att ha större area på kabeln. Då det är större risk med varmgång när dom ligger så där. Men hur många A behöver du för att driva slutsteget? Skulle vara "bäst" att bara använda ett nätagg. Håll bara koll på på så kablarna inte blir varma. wink

Jag provade ett nätagg, men de var för klent.  jag har en elektriker i min släkt så han kollade på mitt "bygge" och såg inga fel med det. Han sa bara att jag ska hålla koll på om kablarna blir för varma, blir dom det, så ska jag byta ut dom bara.

Alltså jag fick både baslådan och slusteget av min morbror för några år sen, och han köpte det sprillans nytt för 18år sen. Så som sagt så är jag inte så rädd om det, och jag skulle gissa att de krävs runt 40-50A för att driva det

med båda nätdelarna så räkna min släkting ut att jag får ut 95A från delarna, men steget i sig själv använder inte mer än vad han behöver.

men tack ändå för svaren, allt funkar kanon och jag spelar ganska ofta med dom, och de har hållt nu i en vecka snart! smile

If it's too loud...
You're too old

7 Inlägg
4 oktober 2013
Ha dom inte på maxkraft så ska det inte vara någon fara, det är bättre att om du "behöver" A. Så ställ in båda så ingen à dom maxar utan båda går på lagom. Om du förstår vad jag menar. Om du har kablar med större area så kan det vara lika bra att byta så är det ingen risk med värmen. Aggregaten blir ofta ganska varma så låt dom stå ganska luftigt

88 Inlägg
4 oktober 2013
Kör tills det rasar om du inte är rädd! Kolla hur varmt det blir innan du lämnar rummet bara

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759

1 523 Inlägg
4 oktober 2013
Det som skrämmer mig mest är latheten att inte köpa sig en ordentlig inneförstärkare för långvarigt användande utan man kopplar bilsteg på batterier och nätagg inomhus.
Batterier kan producera knallgas och det är precis vad det låter som. BOOOOM!

Det hade varit en sak i ett garage för att tillfälligt prova ett steg eller för att bänka dom.
Men absolut inget jag rekommenderar inomhus

JAG skulle rekommendera att gå till nån loppis och köpa en Pioneer eller Sony av äldre modell (70-80 tal) för nån hundring eller 2.

80 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
Smolle94 skrev:
Ha dom inte på maxkraft så ska det inte vara någon fara, det är bättre att om du "behöver" A. Så ställ in båda så ingen à dom maxar utan båda går på lagom. Om du förstår vad jag menar. Om du har kablar med större area så kan det vara lika bra att byta så är det ingen risk med värmen. Aggregaten blir ofta ganska varma så låt dom stå ganska luftigt

Jag tror jag förstår hur du menar. Jag hade planerat att byta kablarna till någorlunda större än vad jag kör med nu.

Maxw skrev:
Kör tills det rasar om du inte är rädd! Kolla hur varmt det blir innan du lämnar rummet bara

Jajemen! Här spelas de för fullt, än så länge är inget varmt och allt funkar bättre än vad jag hade förväntat mig.

Noiseprojekt skrev:
Det som skrämmer mig mest är latheten att inte köpa sig en ordentlig inneförstärkare för långvarigt användande utan man kopplar bilsteg på batterier och nätagg inomhus.

Det hade varit en sak i ett garage för att tillfälligt prova ett steg eller för att bänka dom.

JAG skulle rekommendera att gå till nån loppis och köpa en Pioneer eller Sony av äldre modell (70-80 tal) för nån hundring eller 2.

lathet och lathet..

jag personligen tycker inte att det är värt att skaffa en extra förstärkare (även fast det finns någon billig) till en sån pass gammal bas.

Men självklart är det ju bättre att köra på det viset.

jag hade just nu två nätdelar som bara ligger å skräpar. Så jag tänkte "varför inte?".  Jag har ju även pratat med en elektriker med denna koppling, och han säger ju att jag ska hålla koll på kablarna så dom inte blir för varma och eventuellt byta ut dom.  Det funkar ju galant än så länge, och jag spelar ganska ofta med mitt ljud.

Men jag har även en till fundering!
Jag kommer bara att använda denna bas för inomhusbruk, därför undra jag om man ska köra portad eller sluten bas. 
Den jag har nu är sluten, vet ej hur många liter osv det är. x2 10 tums basar Kenwood som ligger på 250w per högtalare( har jag för mig att det var).

Läste att portad bas ger mer muller och låter bättre, speciellt om man använder dom inomhus i större utrymmen.
Men jag kan ha fel? visst, det beror ju på hur basen vill ha det från början.

Vill gärna veta hur det där fungerar.

mvh

If it's too loud...
You're too old

1 523 Inlägg
4 oktober 2013
TheSerious skrev:
Smolle94 skrev:

Jag tror jag förstår hur du menar. Jag hade planerat att byta kablarna till någorlunda större än vad jag kör med nu.

Maxw skrev:

Jajemen! Här spelas de för fullt, än så länge är inget varmt och allt funkar bättre än vad jag hade förväntat mig.

Noiseprojekt skrev:

lathet och lathet..

jag personligen tycker inte att det är värt att skaffa en extra förstärkare (även fast det finns någon billig) till en sån pass gammal bas.

Men självklart är det ju bättre att köra på det viset.

jag hade just nu två nätdelar som bara ligger å skräpar. Så jag tänkte "varför inte?".  Jag har ju även pratat med en elektriker med denna koppling, och han säger ju att jag ska hålla koll på kablarna så dom inte blir för varma och eventuellt byta ut dom.  Det funkar ju galant än så länge, och jag spelar ganska ofta med mitt ljud.

Men jag har även en till fundering!
Jag kommer bara att använda denna bas för inomhusbruk, därför undra jag om man ska köra portad eller sluten bas. 
Den jag har nu är sluten, vet ej hur många liter osv det är. x2 10 tums basar Kenwood som ligger på 250w per högtalare( har jag för mig att det var).

Läste att portad bas ger mer muller och låter bättre, speciellt om man använder dom inomhus i större utrymmen.
Men jag kan ha fel? visst, det beror ju på hur basen vill ha det från början.

Vill gärna veta hur det där fungerar.

mvh

Om basen vill ha portad eller sluten låda beror på basens QTS värde.

80 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare

Här är en länk på dom http://kenwood.vdlabs.ru/subwoofers/kfc-w2502.html

kan inte se direkt basens QTS värde. Är inte heller så insatt i det där.  Nånting du eventuellt kan se å förklara för mig?

If it's too loud...
You're too old

1 523 Inlägg
4 oktober 2013
TheSerious skrev:

Här är en länk på dom http://kenwood.vdlabs.ru/subwoofers/kfc-w2502.html

kan inte se direkt basens QTS värde. Är inte heller så insatt i det där.  Nånting du eventuellt kan se å förklara för mig?

Basarna är ifrån 98-99, och jag hittar ingen info om dom.

80 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
Basarna är ifrån 98-99, och jag hittar ingen info om dom.

hmm.. Kan man inte kolla på något annat vis?

If it's too loud...
You're too old

21 761 Inlägg
4 oktober 2013
Några parametrar till den basen:

Vas=44,9 liter
Fs=39,8 Hz
Qts=0,51

Qts säger att slutet är mer lämpligt, men jag tror ändå att portad borde funka tillräckligt bra. Exempelvis 120 liter  netto med 1 st 6" port, röret kapas 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är runt 35 Hz. smile

80 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Vas=44,9 liter
Fs=39,8 Hz
Qts=0,51

Qts säger att slutet är mer lämpligt, men jag tror ändå att portad borde funka tillräckligt bra. Exempelvis 120 liter  netto med 1 st 6" port, röret kapas 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är runt 35 Hz. smile

Tack så jätte mycket för snabbt svar ! smile Ja, det känns faktiskt som att portat blir att låta bättre, speciellt om man använder denna låda inomhus smile

If it's too loud...
You're too old

80 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
TheSerious skrev:
Drönirettab skrev:

Vas=44,9 liter
Fs=39,8 Hz
Qts=0,51

Tack så jätte mycket för snabbt svar ! smile Ja, det känns faktiskt som att portat blir att låta bättre, speciellt om man använder denna låda inomhus smile

Om man kollar på hur basen ser ut, så ser den ut så här invändigt.

http://i.imgur.com/UYAAvtM.png

Den har alltså ingen isolering eller nånting invändigt, och den är alltså uppdelad i två delar.

Om man nu ska porta denna låda. Ska jag då sätta Röret emellan de två "rummen"

såhär :
http://i.imgur.com/aiMLT1f.png

eller ska jag sätta en port på varsin sida?

tacksam för svar! smile

If it's too loud...
You're too old

21 761 Inlägg
5 oktober 2013
Det ska sitta en port på varsin sida i så fall, men frågan är hur många liter lådan är på. För att kunna räkna ut hur stor och lång porten ska vara så måste jag veta lådans innervolym, det är ju inte säkert att volymen är tillräckligt stor för att basen ska spela bra i portad. smile

Sök