2741
Sök

Chrysler 300m varvstoppar vid 2800 rpm samt växellådan låser sig på 2an

8 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#1
Jag har en Chrysler 300m 2.7L -99 som varvstoppar vid 2800 rpm på alla växlar samt neutral.

Ett följd fel som har dykt upp efter detta är att bilen låser sig på 2an växel.
Vid uppstart av bilen växlar den som den ska från ettan till fyran men när jag sänker farten och bilen skall växla ned så låser den sig på 2ans växel. Det går ej att växla manuellt med automatlådan.
Stannar jag och vrider av tändningen och sedan på igen så växlar lådan upp till 4ans växel för att sedan låsa sig på 2an vid nedväxlning.
Felet att den ej varvar över 2800 rpm är alltid där oavsett av/på med tändningen.

Denna felkod får jag när jag vrider tändningen av och på 3 ggr inom 5 sekunder.
Code P1684: Battery Loss in the Last 50 Starts.

Jag har inte monterat av batteripolen inom 50 uppstarter.

Jag har bytt olja och filter i växellådan.
Vad ska nästa åtgärd bli?
Senast redigerat av rappupenu (6 januari 2019)

1 948 Inlägg
13 oktober 2013
#2
Kör bilen till en verkstad med riktigt dator? Låter ju som ett mjukvarufel... (eller har du jävligt kasst batteri?)

58 Inlägg
13 oktober 2013
#3
limp home = datorn har hittat ett allvarligt fel och spärrar rpm + växellåda

som baltis skrev, gör en ordentlig felsökning

kan finnas lite här annars: http://www.usabilforum.se/

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
18 oktober 2013
#4
baltis och truster lägg ner, såna där svar får man ju om man frågar sin morsa om hjälp me bilen.. är inte det är ett bilforum? ge svar som hjälper trådskaparen framåt i felsökningen och inte nå lall om att lämna in den. Lämnar man in en sak är det bara början, för då lär man sig aldrig nå. slut.

till rappupenu angående växlingsproblemet: det låter den ena varvtalsgivaren är trasig, den som mäter ingående varvtal på växellådan. Den andra givaren mäter utgående varvtal och ger signal till hastighetsmätaren, och den fungerar antar jag. Givare är en stor felkälla och klen punkt på dessa bilar. Prova beställa den och byta, kostar inte så mycket.

Hansenkatalogen -> Elektronik ->STMSC103 Speed sensor, ingång 340kr

Lycka till

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

58 Inlägg
18 oktober 2013
#5
gregolt skrev:
baltis och truster lägg ner, såna där svar får man ju om man frågar sin morsa om hjälp me bilen.. är inte det är ett bilforum? ge svar som hjälper trådskaparen framåt i felsökningen och inte nå lall om att lämna in den. Lämnar man in en sak är det bara början, för då lär man sig aldrig nå. slut.

till rappupenu angående växlingsproblemet: det låter den ena varvtalsgivaren är trasig, den som mäter ingående varvtal på växellådan. Den andra givaren mäter utgående varvtal och ger signal till hastighetsmätaren, och den fungerar antar jag. Givare är en stor felkälla och klen punkt på dessa bilar. Prova beställa den och byta, kostar inte så mycket.

Hansenkatalogen -> Elektronik ->STMSC103 Speed sensor, ingång 340kr

Lycka till

vart skrev jag att han skulle lämna in den?

forumet jag länkade till har betydligt mer info än detta forum, jag hittade bl,a all info jag behövde för att laga min bil som är föregångaren till ts

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
18 oktober 2013
#6
felsökning med riktigt dator låter som en inlämningslösning i mina öron, då de flesta gör-det-självare inte har kts uppkopplad i sitt garage

och att få "gör en felsökning" som var är ju värt noll, det förstår ju varenda människa att man måste söka för att hitta ett fel. konkreta svar och råd på felet, inga allmänna tips om livet är vad som efterfrågas.

dock är ju en hänvisning till andra mer nischade forum ett bra tips, finns ett till chryslerforum.se, med det hittar man ju genom en enkel googlesökning

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

58 Inlägg
18 oktober 2013
#7
ok, är van vid mina bilar, kopplar dom bara med adaptern till min bärbara dator

sant, men varför då skriva på garaget än ett/flera forum som är direkt lämpade för bilen i fråga?

440 Inlägg
19 oktober 2013
#8
Som gregolt skriver så är det förmodligen den hastighetssensorn som är defekt, den går att byta relativt smidigt utan att man behöver tappa ur någon ATF-olja ur lådan, dock får man alltid lite spill som är obefintligt. Man får tänka på att ta det försiktigt så att man inte drar åt sensorn för hårt då den är i plast (även gängorna) samt att när man lossar den gamla hålla utkik efter packningen så att den inte är dålig och delvis faller ned i lådan internt.

Vill man spara ytterligare pengar så beställer man ifrån ebay, men lev.tiden är ju ett par dagar/veckor om man har otur, så behöver man snabbt utesluta felet så tar man från Sverige, skiljer max 160:- kr så det är ingen stor summa. Jag beställde dock både ingående- och utgående sensorn från ebay för 180:- med frakt, så där sparade jag iaf några hundringar.

Du bör även kontrollera dåliga jordpunkter till lådan och lådan/TCM samt kontakterna till samtliga sensorer och ventilpaket på lådan och TCM:en.

Mvh


Sök