2268
Sök

Passat -99 Ärgade Kablar, Hur Lösa Det?

20 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
Köpte mig en vinterbil igår, elhissar, innerbelysning, c-lås funkar ej (det som är  kopplat till komfortstyrdonet) så jag drog upp mattan vid förarsätet och märkte att där var tumult, fuktigt, blött.

Plocka upp komf styrdonet och där inne var det fuuullt med vatten, köpte mig ett nytt komf styrdon och sen så märker jag att kablarna är ärgade, ca 8 st som är av pga ärgningen.

Så, går det att skala av"  och tejpa ihop eller hur går  det till?

Tack på förhand!wink

Avstängd
10 388 Inlägg
24 oktober 2013
bmw330d skrev:
Köpte mig en vinterbil igår, elhissar, innerbelysning, c-lås funkar ej (det som är  kopplat till komfortstyrdonet) så jag drog upp mattan vid förarsätet och märkte att där var tumult, fuktigt, blött.

Plocka upp komf styrdonet och där inne var det fuuullt med vatten, köpte mig ett nytt komf styrdon och sen så märker jag att kablarna är ärgade, ca 8 st som är av pga ärgningen.

Så, går det att skala av"  och tejpa ihop eller hur går  det till?

Tack på förhand!wink

Personligen hade jag "klippt av" en bit ner (där det inte är ärgat helt enkelt), tagit fram lödkolven, lött ihop och på med krympslang.

Tejpa ihop är väl aldrig att rekommendera, om inte som nödlösning

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

20 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
Var nyss hos en bilmek för o kolla priset.. 1500-2000kr skulle han ha.

Är det värt det tänker jag.. mad

498 Inlägg
24 oktober 2013
krympskarvhylsa är fina att skarva med. Tar du en tändare eller något så den krymper.
http://www.micro-matic.se/part-pid-05555161.html

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Avstängd
10 388 Inlägg
24 oktober 2013
SLG skrev:
krympskarvhylsa är fina att skarva med. Tar du en tändare eller något så den krymper.
http://www.micro-matic.se/part-pid-05555161.html

Fungerar bra det också. Finns även på närmsta biltema (och jodå de fungerar finfint)

196 Inlägg
24 oktober 2013
Dra nya kablar.

Avstängd
10 388 Inlägg
24 oktober 2013
Miniblock skrev:
Dra nya kablar.

Finns ingen anledning att dra helt nya kablar i hela kabelstammen

24 Inlägg
25 oktober 2013
Har samma fel på min bil.
Löder du kablarna så är dom av efter 3 veckor igen om du inte skyddar dom ordentligt mor syre. Kablarna blir så varma att isoleringen smälter/släpper och ärgar av.

Skala den "tjocka" röda kabeln så ser du att den kanske är svart och bränd. Känn även på tändlåset vid ratten med helljus och rövgrillen på. Min blir glödhet och har brunnit sönder en gång redan.

Det började något år efter att vi kopplat på extraljus då orginalljuset är ett skämt.
Senast redigerat av KaffeFantasten (25 oktober 2013)

20 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
Problemet löst. En kompis löste det på 20min, bara skala av och använde sån krympskarvhylsa.

20 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
Tack För Hjälpen Förresten!

Sök