Har tonat lite lysen, blir lite råare utseende tycker jag.
Har även tonat sidorutorna bak, nu väntar bara bakrutan på toning men det får bli när det är lite varmare ute
Har även börjat pilla ihop ett rör till kylaren, gick faktiskt riktigt smidigt tycker jag.
Började pilla på fäste till kylaren med, fick bli två gängstänger i ovankant som jag svetsade i karossen.
Nedre fästet kapade jag lite i och vek upp sen klippte jag upp en gammal slangbit och trädde över kylaren. Inte jättesnyggt men dugligt.
Efter lite övertygande ifrån kapen så fick en kylarfläkt ifrån en omega b plats. Dom är det riktigt bra flås i
Grenröret och vattenröret är svetsat. Grenröret fick ett uttag till avgastempmätare och vattenröret fick en utgång för vattentempgivare, tackar Albin för svetsningen
Nu då?
Jo jag tänkte som så att det är betydligt lättare nu att byta topplockspackning än att stå där mitt i sommaren med haveri. Och samtidigt så flyttas kamaxel och ventilfjädrar över ifrån den gamla toppen.
Från början var tanken att köra med 2,4 kamaxel bara för att ha en hyfsat smidig motor att köra med den här sommaren och sedan bygga en helsmidd 2,4 bredvid men nu när jag börjar ha lite planer för den andra Mantan jag har släpat hem så vill jag nog lägga lite pengar på den nästa sommar. Så därför byggs den här motorn för lite mer effekt direkt och får köras med så länge det håller
Stållagerpackning på plats istället, nu är inte det här svagaste punkten vid överladd i alla fall
Även ställbart kamdrev på plats.
Toppen dit igen, märks att man har gjort det är ett par gånger nu.
Sen så hade jag ju problem med att den började gå på enbart 3 cylindrar strax efter besiktningen och trodde det var något tändstift eller liknande som gav upp men nu insåg jag ganska snabbt att det inte var något sådant som var problemet
Varje haveri är en chans till uppgradering!
Samtidigt som jag köpte lite silikonslang så passade jag på att köpa en sportratt med, saknar nav dock för tillfället.
Hittade ett väldigt litet och smidigt expansionskärl på ebay för knappa 300 kr som jag beställde. Får se hur bra det är sen när det kommer men hoppas det blir bra!