Ja då har ju European Car Meet på Böda Sand varit och det brukar ju alltid dra med sig lite jobb.
Det började med att vi sköt en kylarslang vid Gamleby så då fick vi vända med andra bilen och åka tillbaka till Norrköping och som tur var så hade polaren en slang liggandes (Sprillans ny GM original). Så det vart ju 20 mil omväg, sen så kom vi ner till Mönsterås och där sköt jag isär en tryckslang ifrån en rör så resten av resan gick utan laddtryck.
Dagen därpå så åkte vi och tanka och då började den spika rätt hårt vid laddtryck och då visade det sig att fördelaren hade vibrerat loss och ställt om sig lite. Fick låna en stroboskoplampa och kunde ställa tändningen rätt igen. Efter det så börja det lukta mer och mer avgaser och det började låta mer turbovissel och då visade det sig att flänsen till downpipen hade också börjat vibrera bort skruvar så jag hade tappat en skruv och var på väg att tappa dom andra, samt att packningen där var blåst.
Drog åt det och allt var frid och fröjd tills dagen därpå när jag inser att det blir ett rätt bra rökmoln bakom bilen vid start och litegrann vid växlingar. Jaha, Turbon börjar bli dålig också
Sista kvällen tänkte jag busa till det lite och göra lite ringar vilket resulterade i en skjuten tryckslang.
Fick även dit en liten dekal för att slippa göra så att något ser seriöst ut
Kylarslang
Tryckslang
Helt plötsligt så har det blivit ruskigt varmt runt grenröret så när jag kom hem så fick det bli att linda det, inte skitsnyggt tyvärr för på vissa ställen så var det så trångt mellan rören så man fick linda in två stycken.
Har haft lite problem med att den pendlar lite på laddtryck vid fullgas (typ mellan 1,45-1,6) så tänkte ta tag i det när jag ändå hade allt isär. Började med att ta tag i tryckstången till wastegaten som sitter lite snett och tänkte att det kanske kan kärva lite där så tog och värmde lite och krökte till det så det är rakt första biten.
Sen så tog jag och slipa lite bakom armen till klockan också så att den kan öppna lite mer.
Knackade till en ny packning och monterade allt.
När jag ändå var igång och beställde grejer så köpte jag en till blå tryckslang så det matchade i fronten.
Fått ihop allt igen. Dock är det ganska trångt mellan grenrör och insug med bandaget på plats.
Har kört lite idag och gjorde en fullgasrepa där laddtrycket låg mycket stabilare så jag är nöjd.
Den är lite småträlig under 2000varv så det är lite svårt att komma iväg och så ibland men jag har försökt få till det i sprutet men det går sådär, har bara hållt på genom telefon för att datorn är urladdad hela tiden och har batteritid 0. Tycker det är mycket smidigare på datorn så får ta tag i det.
Har även beställt ett snap-off nav för att göra in/urstigning lättare, nu är det tyvärr rätt träligt.
Annars är tanken att bara åka med den som det är nu och försöka åka på lite träffar samt ha kul! I vinter blir det förhoppningsvis att fixa till en framvagn vid sidan av och sen byta över så man har allt det fräscht