4463
Sök

855 T5 svart ryker går dåligt

93 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#1
Tja!

Ska försöka fatta det långa kort och hoppas att ni förstår det jag beskriver. Ber om ursäkt om det blir för långt inlägg...

Har en 855 T5 -94 som gått väldigt bra fram tills för ca 2-3 veckor sedan. Det började med att bilen stod i ett såkallat mekgarage och nån polare eller icke polare har vart på den och skruvat på WG stången, bilen gick upp lite i ladd men jag tyckte att den tappa effekt när man kom upp på högre varv, och JA jag vet att man aldrig ska ställa laddet på detta sättet men vet fortfarande inte vem det var som gjord de. jag skruvade tillbaka WG stången så att den var att bara trä på sprinten från turbon i tillbaka ställt läge, bilen gick bättre... men ca 2-3 dagar efter börja det ryka svart ( mycket ) och fick ett svajjigt ladd och effektkurvan kom liksom aldrig. Jag har letat som en IDIOT efter vaccum läckage o dylikt men inget hittar jag, Motorfels lampan har alltid lyst på den men bilen har inte visat några problem innan och den har aldrig felkodat något "farligt". Jag bytte stift, ingen skillnad. jag felkodade igen och fick nu att Lambdan gav felaktig signal. Bytte den och wips!!! Motorfels lampan sluta lysa och bilen gick typ bättre än när jag köpte den... i två dagar tills den gick gick kasst igen och börja ryka... MEN nu har ej motorfels lampan tänds och inte gjort det ännu. Jag har testat flera olika LMM men ingen skillnad.
Den gamla Lambdan var vitbränd på sonden, stiften var svartkoliga och torra.

Bilen drar saftigt med bränsle också..kommer inte långt på 20 liter, luktar bränsle som satan med, står man vid ett rödljus blir man typ dåsig av lukten

Bilen låter också som att den drar tjuvluft vid växlingar, ibland går den upp mycket i varv och ibland lite, ibland tillomed stannar den kvar på varvtalen några sekunder. MEN även ibland går varvtalet ner fortare än det borde när man växlar och då " hugger" det i hela bilen..

Vet att det är svårt över internet att felsöka någons bil... men någon kanske har haft liknande problem som åtgärdat det ? Har en väldigt fin t5a så vore synd och skrota den...

Kör med orgluftburk och öppen dump ( ska köpa en org dump )
Senast redigerat av Jesperkkarlsson (19 november 2013)

46 Inlägg
19 november 2013
#2
Kör du med öppen dump? Testa köra med återcirkulera dump,Org dump.

88 Inlägg
19 november 2013
#3
Kolla även bränslefiltret!

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759

93 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#4
ja öppen, ska köpa en org på torsdag och testa:), bränslefiltret är nytt sedan 2-3 månader bara..

2 452 Inlägg
19 november 2013
#5
vet inte ,men kolla stiften igen,kolla även slangen vid böjen vid tomgångsmotorn inte omöjligt att den spricker där,min fundering är vad för chip har du i den ?hur långt kommer du då på 20 liter bensin?

döden kommer tillbaka

46 Inlägg
19 november 2013
#6
Jag tror nog att det är öppet dump som spökar.
Du få  testa köra med org,Återcirkulera dump.

70 Inlägg
19 november 2013
#7
Såg att du bytt lmm, kan ju vara att den drar tjuvluft någonstans. Kolla även över bränslesystemet så det inte är någon spridare som inte stänger riktigt
Senast redigerat av Andersson_673 (19 november 2013)

904 Inlägg
19 november 2013
#8
Tror också att det ä den öppna dumpen öppna å lägg i lite brickor så du styvar upp den tar jag bort mina brickor så får jag samma symtom som du fast den får avgas knallar så in i helskotta antar att original dumpen sitter kvar på dumpen så se till att dumpen öppnar inte under ett kilo eller ett bar :-) så ä det lugnt

AUTOTECH S60 power

7 Inlägg
19 november 2013
#9
Låter nästan som min 855-t5, Han blev törstig nå så in åt helvette, Rök svart o grejjer, lämna in på bilia, då bytte dom LMM, luft filter och lambdasond, sen dess har ha gått som en klocka.. drar inte mkt, ryker inte.. Så kolla upp dom sakerna smile..

Jag bytte även tempgivare,,


93 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#10
Ligger säkert på 2 liter milen normal körning...
Kollade felkoder idag och fått fram andra jag ej fårt tidigare, bytte ju somsagt lambda och det gick perfekt två dagar, testat flera LMM, men iallafall fick fram dessa idag:

4-3-3 Bakre kanckgivarsignal saknas eller är felaktig


2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns

2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

Jag som inte är någon motortekniker direkt, vad menas med dessa igentligen?

7 Inlägg
20 november 2013
#11
Bra fråga tongue Åk ner till närmaste bilia eller mekonomen.. Antar att det spökar med luft/bränsleblandningen..
Kan vara så att lambdasonden gick paj efter två dagar om dom andra felen kvarstod..
Så igentligen skulle du testa byta till ny lambdasond,LMM och även byta knackgivaren..
Och självklart nolla felkoderna.


2 452 Inlägg
21 november 2013
#12
o felkoderna skall nollas innan man startar helst för att se så ingen är kvar,för det kan finnas kvar o den nya delen kan gå sönder,inte alltid men det kan hända....

döden kommer tillbaka

93 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#13
Update*

Efter att fått tummen ur röven så har vi felsökt o felsökt och kom till slut fram till att intercoolern hade stora hål i underkant... Bytte den och bilen sluta ryka svart och gå konstigt. MEN motorfelslampan lös och jag läste av felkoder, fick att tomgångsmotorn saknade signal och kort därefter började bilen blöddra väldigt oroligt på tomgång. Och även mär man körde så ströp den sig själv och gick allmänt skit, kunde stänga av, starta och den gick 20 meter sen fick stänga av o igång osv osv för att komma hem. Åkte och köpte en tomgångsmotor, montera den nya och nollade felkoder. Motorfelslampan sluta lysa men problemet kvarstår... Går oroligt som satan på
Tomgång på väldigt låga varv och ibland dör. Kan tillexempel starta den. Då står den fint på normal tomgång, backa ur garaget går fortfarande normalt, men sen ska ja gå ur för att stänga porten och när jag ska iväg igen då börjar den hoppa på 2-300rpm och går ej att gasa iväg. Sen stod den även och varva på tomgång ca 800rpm men mätarna stod på 3,000rpm..?

ALLA tryckslangar och sådant är åtdraget rejält så tjuvluft är det inte...

93 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#14
Kan ev inte ha med bränslepump som inte leverar tillräckligt med bränsle närmjag skall gasa iväg eller så?  För får fortfarande inga felkoder...


Update :
Bytt bränslepump... Ingen skillnad. Bilen står och hoppar på 2-300rpm ( eller dör ) trycker ja fullgas i friläge så tar det typ 5 sekunder sen varvar den upp helt... Släpper gasen pch den hoppar på de varvtalen igen. Men orkar åka iväg på 1an gör den ej?
Senast redigerat av Jesperkkarlsson (24 november 2013)


Sök