19 november 2013
Trådstartare
Tja!
Ska försöka fatta det långa kort och hoppas att ni förstår det jag beskriver. Ber om ursäkt om det blir för långt inlägg...
Har en 855 T5 -94 som gått väldigt bra fram tills för ca 2-3 veckor sedan. Det började med att bilen stod i ett såkallat mekgarage och nån polare eller icke polare har vart på den och skruvat på WG stången, bilen gick upp lite i ladd men jag tyckte att den tappa effekt när man kom upp på högre varv, och JA jag vet att man aldrig ska ställa laddet på detta sättet men vet fortfarande inte vem det var som gjord de. jag skruvade tillbaka WG stången så att den var att bara trä på sprinten från turbon i tillbaka ställt läge, bilen gick bättre... men ca 2-3 dagar efter börja det ryka svart ( mycket ) och fick ett svajjigt ladd och effektkurvan kom liksom aldrig. Jag har letat som en IDIOT efter vaccum läckage o dylikt men inget hittar jag, Motorfels lampan har alltid lyst på den men bilen har inte visat några problem innan och den har aldrig felkodat något "farligt". Jag bytte stift, ingen skillnad. jag felkodade igen och fick nu att Lambdan gav felaktig signal. Bytte den och wips!!! Motorfels lampan sluta lysa och bilen gick typ bättre än när jag köpte den... i två dagar tills den gick gick kasst igen och börja ryka... MEN nu har ej motorfels lampan tänds och inte gjort det ännu. Jag har testat flera olika LMM men ingen skillnad.
Den gamla Lambdan var vitbränd på sonden, stiften var svartkoliga och torra.
Bilen drar saftigt med bränsle också..kommer inte långt på 20 liter, luktar bränsle som satan med, står man vid ett rödljus blir man typ dåsig av lukten
Bilen låter också som att den drar tjuvluft vid växlingar, ibland går den upp mycket i varv och ibland lite, ibland tillomed stannar den kvar på varvtalen några sekunder. MEN även ibland går varvtalet ner fortare än det borde när man växlar och då " hugger" det i hela bilen..
Vet att det är svårt över internet att felsöka någons bil... men någon kanske har haft liknande problem som åtgärdat det ? Har en väldigt fin t5a så vore synd och skrota den...
Kör med orgluftburk och öppen dump ( ska köpa en org dump )
Senast redigerat av Jesperkkarlsson (19 november 2013)