2323
Sök

Bubbla + modifikationer = jävligt bra idé

Avstängd
114 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Mitt råd, utan att vara någon bubblaexpert...

Du verkar ju inte vara ute efter något speciellt utförande, utan det viktiga verkar ju bara vara att det är en VW Bubbla av den gamla modellen. Du vill också ha den som vardagsbil.

Jag hade satsat på en så sen bil som möjligt (nu pratar jag av de svensksålda, jag menar inte mexicobyggda bubblor från 80-90-00, de baseras på en äldre platta, och finns knappt att få tag på här heller) , en s.k. "Super Beetle", 1302 eller 1303. Dessa är ungefär så långt som bubblan kom i utvecklingen, de har säkerhetsmässiga förbättringar som t.ex. bälten, nackstöd, kollapsbar rattstång, fyrledad bakvagn som gör halkegenskaperna mindre lynniga osv. Dessutom har de ju även fått andra förbättringar som gör dem mer användbara till vardags, motorerna blev starkare med åren t.ex. och det kan behövas för att hänga med i dagens trafik.

Dessutom anses de inte lika intressanta hos de riktiga bubblafanatikerna som de äldre modellerna gör, och kostar därför mindre pengar som regel.

En sådan vore nog mest "bang for the buck" för vad du söker.

jag tror jag nämnde JUST precis en 1302:a i en av mina forumtrådar, det är väl också en sån som finns bara att köpa häruppe i norrland, så därför gav jag efter på 60-talets bubblor och gick över till 1302:or.

bromsar? vem fan behöver dem?

Muttley
3 december 2013
oscar600 skrev:
tkd_rille skrev:
Du verkar ju helt snurrig. 
  Hittar man en någorlunda bubbla i fint skick så förstör man inte den genom att köra vintertid med den.
För att få den med vettig värme och vettig säkerhet så får du nog lägga ut mer pengar än du kan få 2-3 st bubblor för.
Köp en och gör den fin till sommaren istället tycker jag.

Krocktest = Inga ben kvar troligen väldigt död efter en frontalkrock i låga hastigheter med.
http://www.youtube.com/watch?v=itK90V9Jem8

snurrig om man... asså... vars bor du nånstans?

allvarligt.

inte kommer man alls att förstöra en bubbla på vintern HÄR UPPE i norrland, för att där har vi ingen tösalt som ligger överallt och rostar långsamt sönder bilarna till skillnad från svealand och götaland.

1 poäng där. big_smile

visst... men störtbur går ju att svetsa dit om man är rädd om benen, samma sak kan man förstås inte säga om bensintanken.

Med vinter menar jag inte bara risken för rost.   Risken för att faktiskt köra av och allvarligt skada dig själv.  Bilen är verkligen inget man tar sig fram bra med,   ideen du har är visst trevlig. Men de vore synd och förstöra en sådan raritet.

Jag hade röstat för att du fixar upp en i mint condition och bevarar för sommarhalvåret.

5 111 Inlägg
3 december 2013
Ta sig fram borde ju inte vara problematiskt? Mycket vikt över drivhjulen, hög och plan undertill, höga, smala däck.

1 798 Inlägg
3 december 2013
Volvo544special65 skrev:
Ta sig fram borde ju inte vara problematiskt? Mycket vikt över drivhjulen, hög och plan undertill, höga, smala däck.

Ta sig fram går hyfsat, men det är värre att få bilen att gå dit man själv vill i dom lägena;)

7 398 Inlägg
3 december 2013
oscar600 skrev:
tkd_rille skrev:
Du verkar ju helt snurrig. 
  Hittar man en någorlunda bubbla i fint skick så förstör man inte den genom att köra vintertid med den.
För att få den med vettig värme och vettig säkerhet så får du nog lägga ut mer pengar än du kan få 2-3 st bubblor för.
Köp en och gör den fin till sommaren istället tycker jag.

Krocktest = Inga ben kvar troligen väldigt död efter en frontalkrock i låga hastigheter med.
http://www.youtube.com/watch?v=itK90V9Jem8

snurrig om man... asså... vars bor du nånstans?

allvarligt.

inte kommer man alls att förstöra en bubbla på vintern HÄR UPPE i norrland, för att där har vi ingen tösalt som ligger överallt och rostar långsamt sönder bilarna till skillnad från svealand och götaland.

1 poäng där. big_smile

visst... men störtbur går ju att svetsa dit om man är rädd om benen, samma sak kan man förstås inte säga om bensintanken.

finns ju säkerhetstankar, fuelcell,, min anledning att du inte BÖR ha den som vinterbil är just att jag tycker de är mer lämpade som sommarbilar,, men din bil,, ditt val wink har själv kört bubbla på vintern,, å säger så här,, njaeä

1  dålig styrning
2 dålig värme/ventilation trots bensinvärmare,,immade och isade igen friskt
3 dåligt lyse,

5 111 Inlägg
4 december 2013
Hilmer skrev:
Volvo544special65 skrev:

Ta sig fram går hyfsat, men det är värre att få bilen att gå dit man själv vill i dom lägena;)

Jo, det är en helt annan sak. wink

ich
4 december 2013
Varför inte köra VW Typ 1 på sommaren och köra en Golf på vintern?

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
4 december 2013
Hilmer skrev:
Volvo544special65 skrev:

fast dom är inte så farliga som man kan tro.. rätt goa att leka med på snö.. det man märkte att man får fan inte fega.. man får vålda ordenkligt för att få den dit man vill.

vi hade faktist skit skoj i den slöa skrotet.. tills motorn värmenöp smile

Kör fort så hinner inget hända...

14 162 Inlägg
4 december 2013
ich skrev:

fwd på vintern hur tänkte du nu? skit tråkigt jhu...

en hel vinter med understyrning efter understyrning..

730 Inlägg
4 december 2013
Growe skrev:
ich skrev:

Skulle tro att en bubbla understyr en hel del oxå! Tyngden är ju bak? :S

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

14 162 Inlägg
4 december 2013
YeahBitch skrev:
Growe skrev:
ich skrev:

fast jag åker hellre bagge än en golf om jag ska ha roligt det kan jag garantera..

730 Inlägg
4 december 2013
Growe skrev:
YeahBitch skrev:
Growe skrev:

fast jag åker hellre bagge än en golf om jag ska ha roligt det kan jag garantera..

Nu har ja inte läst alla inlägg men ska du sladda är de ju bättre o köpa en bmw eller volvo än en gammal bubbla? tongue

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

14 162 Inlägg
4 december 2013
YeahBitch skrev:
Growe skrev:
YeahBitch skrev:

Nu har ja inte läst alla inlägg men ska du sladda är de ju bättre o köpa en bmw eller volvo än en gammal bubbla? tongue

jo fast man kan kombinera. inget direkt som sliter på bilen om man inte är jävligt kass på att köra..iof ser man på bilderna folk postar här ibland att dom är rätt röttna på att köra bil...

1 798 Inlägg
4 december 2013
Growe skrev:
Hilmer skrev:
Volvo544special65 skrev:

fast dom är inte så farliga som man kan tro.. rätt goa att leka med på snö.. det man märkte att man får fan inte fega.. man får vålda ordenkligt för att få den dit man vill.

vi hade faktist skit skoj i den slöa skrotet.. tills motorn värmenöp smile

Visst går det att lära sig hantera dom, men den har fortfarande en hel del brister.
Vinter med bubbla är en tid man inte önskar tillbaks till, inte för min del i alla fall... wink

Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
finns ju säkerhetstankar, fuelcell,, min anledning att du inte BÖR ha den som vinterbil är just att jag tycker de är mer lämpade som sommarbilar,, men din bil,, ditt val wink har själv kört bubbla på vintern,, å säger så här,, njaeä

1  dålig styrning
3 dåligt lyse,

dålig styrning, är det att den inte har servo? för det kan jag leva med.

dålig värme? jag fick nu höra idag utav min fordonslärare att du kan prova att installera in en turbo i en bubbla, men gör så här istället att dra slangen till kupén mellan aggregatet och intercoolern. på så sät och vis så strömmar det var luft från rören och värmer upp kupén effektivare än bensinvärmare. vill man stänga av "värmen" så kopplar man bara om turbo kretsen med en sånhär "T-rör" som man installerar klart i början i bilen, sen blockerar igen den "vägen" som går till kupén och istället till en annan rör som är utanför kupén.

dåliga lysen? nog går det ALLTID att konventera till 12-volt, köpa bättre lampor och varför i helvete inte EXTRALJUS? wink

Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
YeahBitch skrev:
Growe skrev:
YeahBitch skrev:

hurra... -_- sladda på vintern med skit trista bilar seriöst.

exakt ALLA kör antingen en Volvo 740 eller 745, BMW, eller Diesel Merca som är nedsänkt som fan. (som första bil då alltså, finns väl säkert någon som skaffade sig en guldplaterad Ferarri Enzo som första bil, men det är väl säkert dubai folket.)

varför i helskotta köpa sig trista bilar när man kan köpa sig först sitt bästa drömbil någonsin som DESSUTOM är skitbillig i drift, enkel att reparera och desuttom en stark färgglad karaktär.

7 398 Inlägg
17 december 2013
oscar600 skrev:

1  dålig styrning
3 dåligt lyse,

dålig värme? jag fick nu höra idag utav min fordonslärare att du kan prova att installera in en turbo i en bubbla, men gör så här istället att dra slangen till kupén mellan aggregatet och intercoolern. på så sät och vis så strömmar det var luft från rören och värmer upp kupén effektivare än bensinvärmare. vill man stänga av "värmen" så kopplar man bara om turbo kretsen med en sånhär "T-rör" som man installerar klart i början i bilen, sen blockerar igen den "vägen" som går till kupén och istället till en annan rör som är utanför kupén.

dåliga lysen? nog går det ALLTID att konventera till 12-volt, köpa bättre lampor och varför i helvete inte EXTRALJUS? wink

tjaba,, vill absulut INTE förstöra för dig,, min mamma hade en 73a 12v
extraljus men svag generator,, går iof fixa,,
styrningen menar jag att den undertyr,, och sen kommer rumpan,, å då måste man vara MKT skicklig,, den är ju så jävla lätt i nosen wink

men vill du ha en bubbla så kör en bubbla,, smile
håller klart med dig att sticka ut ur ledet,,  min första bil är just den blåa Granadan smile inte vanlig ungdomsbil,, inte ens när jag var 18 smile alla skulle ha volvo ,,
Senast redigerat av granadadr (17 december 2013)

Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
tjaba,, vill absulut INTE förstöra för dig,, min mamma hade en 73a 12v
extraljus men svag generator,, går iof fixa,,
styrningen menar jag att den undertyr,, och sen kommer rumpan,, å då måste man vara MKT skicklig,, den är ju så jävla lätt i nosen wink

men vill du ha en bubbla så kör en bubbla,, smile
håller klart med dig att sticka ut ur ledet,,  min första bil är just den blåa Granadan smile inte vanlig ungdomsbil,, inte ens när jag var 18 smile alla skulle ha volvo ,,

nåmen DIG gillar jag smile

man SKA kunna ha mer möjligheter när man väljer sitt första bil.

dem säger ju att det ska vara skit, rostig och jättebillig skrothög. och då tycker väl alla att volvo 745:or är den bästa valet för att dem själva orkar inte leta hårt efter kanske någon vrålåk som Granadan eller en bubbla, eller varför inte en jävla Hot Rod!? X'D

Avstängd
10 388 Inlägg
17 december 2013
oscar600 skrev:

1  dålig styrning
3 dåligt lyse,

Fullkomligt skit samma om det är 12v, bubblan har värdelös belysning.

Skulle personligen inte drömma om att köra min på vintern. Inte för att den är i något "superdupertoppskick" (långt ifrån) utan för att den, att köra fortare än 70km/h, inte är något rolig ens på sommaren (ex.vis är de fjantigt sidvindskänsliga).

Jag gillar bubblan, annars hade jag inte haft någon. Men som året runt-bil...neeeee

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
Fullkomligt skit samma om det är 12v, bubblan har värdelös belysning.

Skulle personligen inte drömma om att köra min på vintern. Inte för att den är i något "superdupertoppskick" (långt ifrån) utan för att den, att köra fortare än 70km/h, inte är något rolig ens på sommaren (ex.vis är de fjantigt sidvindskänsliga).

Jag gillar bubblan, annars hade jag inte haft någon. Men som året runt-bil...neeeee

ååååh... satan vad ni svenskar gnäller som fan... folk runt i hela världen har gjort stora jävla dåd som var omöjliga då och det finns redan folk idag som gör omöjliga ting, och ni sitter och gnäller över det för att det är för jobbigt va?

Sök