2189
Sök

IAC stepper megasquirt v2

755 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#1
Tjena! håller på och löder ihop ett megasquirt men fastnat om jag ska ha stepper eller inte, någon som kan förklara för och nackdelar?

tack på förhand!

If you want to win, You mustn't loose.

Evolution Garage
394 Inlägg
5 december 2013
#2
Fördelen är att du kan mappa en jämnare tomgång som hjälper till när motorn får olika typer av belastning t.ex elfläkt, ac, helljus, servostyrning och så vidare.
Utan tomgångsmotor så sjunker varvtalet en aning när dessa går igång, och i värsta fall kanske bilen dör.

Sen kan man använda den till annat. Som T.ex att bara vara igång när bilen är kall, för att hålla varvtalet en aning högre under uppvärmningsperioden.

Värt att komma ihåg är att tomgångsmotor är inget man mappar i en handvändning om man vill utnyttja den till fullo!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

755 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#3
barrre skrev:
Fördelen är att du kan mappa en jämnare tomgång som hjälper till när motorn får olika typer av belastning t.ex elfläkt, ac, helljus, servostyrning och så vidare.
Utan tomgångsmotor så sjunker varvtalet en aning när dessa går igång, och i värsta fall kanske bilen dör.

Sen kan man använda den till annat. Som T.ex att bara vara igång när bilen är kall, för att hålla varvtalet en aning högre under uppvärmningsperioden.

Värt att komma ihåg är att tomgångsmotor är inget man mappar i en handvändning om man vill utnyttja den till fullo!

Då kör jag nog med steppern, antar då att IAC är en tomgångsmotor? Tackar!

If you want to win, You mustn't loose.


Sök