4393
Sök

AW30-40LE effekt?

429 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
#1
hur mkt hk och nm tål AW30-40LE? finns det något man kan göra så att den tål mera?
har en 960 3.0 med en sådan automatlåda och funderar på trimma en del:)

429 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#2
ingen som har nån aning?

Volvo 940 mekaniker
402 Inlägg
17 januari 2014
#3
Tror dom tål relativt mycket kan dock inte säga de helt säkert men ifall du kollar på turbobricks så kan du nog hitta en och annan säkerligen, vet iallafall en som trimmat sin v90 där här har du länken smile http://www.turbobricks.net/forums/showt … mp;t=52060


429 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#4
tack:-)

429 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#6
någon annan som testat trimma me den lådan?:-)

2 763 Inlägg
29 januari 2014
#7
Ska ju vara samma låda som i Toyota Supra så det ska nog inte vara några problem att trimma smile

Volvo - For Life

429 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#8
ojdå, då ska den ju tåla rätt ordentligt:-)

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
31 januari 2014
#9
BOLIN_ skrev:
Ska ju vara samma låda som i Toyota Supra så det ska nog inte vara några problem att trimma smile

inte till punkt och pricka men ska gå att fixas till så den klarar rätt bra med effekt.

300hk bör den stoppa för utan problem.

det förutsätter så klart att den inte gått 35-50K utan oljebyten.

men med fin olja och lite förstånd så är det nog relativt riskfritt.

Kör fort så hinner inget hända...

429 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#10
nice:-) hade int tänkt trimma så mkt så då äre nog lugnt:-) kommer vara sugis från början iaf:-)

17 Inlägg
10 mars 2014
#11
Sitter det samma låda i min 945 automat fulltyckare från 1995? smile


Volvo 940 mekaniker
402 Inlägg
10 mars 2014
#12
Sitter aw71 i din 945 den håller upp till 300 hk med en stor oljekylare smile

Till min 945 kommer jag försöka para ihop en b234 turbo motor och en 960 låda tror de nämligen går att svetsa om aw30-40 med aw71 bellhouse och sedan använda convertern från 960 som man tillverkar en adapter så de passar med flexplattan från b234:an smile

och kommer även göra ackumulator shimning på min aw30-40 och en stor oljekylare så kommer den räcka upp till ungefär 450-500 hk smile

de som många har underdimensionerat när dom bygger automater är oljekylarn till dom och volvo har inte särskilt stor original därför har många kört sönder automatlådorna pga det, det är de som är de viktigaste när man bygger en hållbar och stark automatlåda

lite länkar angående aw 30-40le

hur man kan fixa växelpaddlar till lådan här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ;start=240
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=47229
ackumulator shimning här:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=116116
annat smått å gott om lådan här:
http://www.forums.turbobricks.com/showt … p?t=286272
http://forums.turbobricks.com/showthrea … ost4693559
Senast redigerat av Stagern (10 mars 2014)


17 Inlägg
10 mars 2014
#13
Okej, är aw 30-40 bättre än aw71? smile hade tänkt ställa upp turbon lite och chippa, kommer köra med samma automat låde olja som farsan kör med i dragstern, sen så ska jag nog köpa mig ett dragracing oljekyl smile


Volvo 940 mekaniker
402 Inlägg
10 mars 2014
#14
aw71:an håller nog för de lilla trimmet smile men ifall man ska upp på 4-500 hk så behöver man lite starkare doningar men ifall jag får till de som jag tänkt så blir jag den förste med aw30-40 låda bakom en b230 smile
Senast redigerat av Stagern (10 mars 2014)


17 Inlägg
10 mars 2014
#15
Okej,  sitter det inte aw30-40 bakom b23ft i 960? smile

Föresten, har ett litet problem med att min växlar rätt sent när jag gasar på, den växlar på ca 6500 varv, justerade kickdown wiren lite förut, då växlade den bättre men varvade fortfarande lika mycket.. skulle vara lagom om det växlade på 5500 varv, nån som vet nåt?


Volvo 940 mekaniker
402 Inlägg
10 mars 2014
#16
I 960 sitter den tillsammans med antingen B6304F eller B6254F alltså volvos raka sexor men man kan säkert para ihop en aw30-40 låda med en t5 eller så eftersom dom troligen har samma bultmönster (inte helt säker dock)
men aw71:an håller som sagt upp till 300 hk med en stor oljekylare och man kan även göra ackumulator shimning på den också så håller den nog för lite till även fast de är på gränsen smile

Ifall jag lyckas para ihop en aw30-40 låda med b230 så kan jag göra nåt liknande åt dig sen ifall du vill? smile

Har inte testat att trampa i gasen i botten riktigt ordentligt på min än men jag tror min växlar upp där nånstans också de är vad varvstoppet ligger på smile
Senast redigerat av Stagern (10 mars 2014)


429 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#17
min låda växlar upp väldigt segt om jag håller full gas men om man släpper liite bara så växlar den mkt tidigare, ska det vara så?
är en fd säpo bil om det har någon betydelse

49 Inlägg
23 mars 2014
#18
jag bygger och förstärker bland annat dessa lådor likaså kan jag ändra växelkomfort och tiden det tar för lådan att växla samt karaktär

har kit som gör att dessa lådor tål enorma effekter hör av dig eller kika på min hemsida för mer information


429 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#19
Vad kostar de kittet?

49 Inlägg
23 mars 2014
#20
slå mig en signal så kan vi diskutera lite finns flera varianter



Sök