3513
Sök

Pumpa bromsen innan den tar?? vad för fel??

2 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Hej!

Har en Peugot 306 -01. När jag skulle åka till jobbet igår (bromsen fungerade bra iförrgår) så
första gången man tryckte på pedalen åkte den i bott och ingen broms tog. Släppte du bromsen och
tryckte ner den igen fungerade den "som vanligt". Så här var det under hela färden (ca 1,5 mil).
Och sen skulle jag åka hem och det var samma problem. Nu skulle jag ut och provköra och upptäckte då att
man behöver "pumpa" fler gånger innan den tar.
Någon som råkat ut för något liknande? Vad kan felet vara??

Evildan
8 december 2013
Hej, välkommen hit.

Har du kontrollerat bromsvätskenivån?
Om dina bromsbelägg och bromsbackar är nednötta så sjunker nivån i behållaren och då får du luft i systemet, det är luften som gör att det känns svampigt.
Det kan även vara så att din huvudbromscylinder gått sönder, det är den delen som är kopplad direkt till bromspedalen och trycker ut bromsvätskan i systemet för att få bromsverkan, är den otät kan det visa sig på detta vis.
Huvudbromscylindern är den aluminiumfärgade delen med några tunna rör kopplade till som bromsvätskebehållaren är monterad på.

2 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Ja, nivån på bromsvätskan var okej och beläggen och backarna är bytta för några månader sen bara så då verkar det bara som cylindern återstår. Får undersöka den imorgon.
Frågan är bara om det är värt att kosta på bilen mer för nu skiter sig bara det ena efter det andra på den. Kopplingen är knas med men "mindre akut" wink

Evildan
8 december 2013
Du kan ev ha ett brott på någon bromsslang eller rör, det testas enklast genom att ställa bilen på något torrt ställe och sedan trycka bromspedalen i botten några gånger, blir det blött någonstans har du läckage.

Prova annars att lufta systemet, det är inte dyrt eller svårt om man är två.

2 405 Inlägg
8 december 2013
Är garanterat någon läcka och/eller luft smile ta bort hjulen och kolla över oken samt slangarna mkt noggrant så hittar du säkert felet

90 Inlägg
8 december 2013
håller me.. läcka men troligt luft wink

Sök