dawwe skrev:
baltis: Jag vet inte men jag borde väl veta med mina dryga 60000 mil under de år jag haft körkort vad JAG föredrar? Jag har kört mängder med automatare, både längre o kortare sträckor. Nej jag gillar de, inte alls. Visst SMG3 kan vara kul ett tag när den "bankar" in växlarna men jag vill helst "banka" in de själv...Nej, manuell är, och förblir det exklusiva o korrekta valet...Vänta några år så kommer ni se att det kommer kosta extra med manuell, o puritanerna kommer gladeligen betala "lite" extra för "the ultimate driving experience" i det stora landet i väster, om de inte gör det redan...
Kan tyvär inte hålla med dig.
Kökörning med manuell... nejnejnej, även vanlig stadskörning är ju jobbigt med manuell. Motorväg likaså... ser det bara som ett extra bekymmer/distraktion att behöva sitta och växla.
Finns dock ett läge då jag inte uppskattar automatlåda i vardagstrafiken, det är när jag kör morsans cittra miljödiesel och jag vill på motorväg eller 90 väg göra en omkörning och trycker full gas och bilen växlar ner 1-2 växlar... jag ser helst att den skulle legat kvar på högsta växeln. Tyvär har motorsvaga bilar alltid varit automatlådans största fiende och kommer nog alltid så vara.
(ska även tilläggas att jag många många många fler gånger om året råkar ut för att istället GLÖMMA växla ner inför svängar/omkörningar manueltväxlade bilar)
Vid aktiv körning runt t.ex en bana så ser jag en sportig automatlåda (smg, dkg, dsg(?), pdk osv) som en ännu större fördel, mycket mer koncentration kan läggas på optimal inbromsning och rätt spårval...
Och ja jag förstår vad du försöker säga med att "det hör till körningen", men då borde ju även saker som abs, servo, diffbroms, antisladd, bromsservo och elstart även plockas bort från alla bilar för att ge en sån REN känsla som möjligt utan att någon elektronik eller mekanik gör jobbet för oss...
Kör förövrigt runt 12000 mil om året i tjänsten, 2000 mil privat och 200-400 mil på bana om året - allt i manuellt växlade bilar... tyvär
Edit: ett litet tillägg, i vissa bilsporter är det så klart så att man behöver ha möjligheten att frikoppla för att komma så snabbt fram som möjligt (och inte köra av), drifting, rally osv där skulle jag så klart inte vilja ha en automatlåda
Har manuell i isbilen - hade det varit automat i den hade jag aldrig köpt den