2700
Sök

Måste pumpa på bromspedalen för att bromsen ska ta!

5 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej
Har en Skoda pick up (Felicia) som bromsarna börja klabba för mig!
Började med att jag fick trycka två gånger på bromspedalen för att bromsen skulle ta ordentligt, vätskan verken sjönk eller steg i behållaren så jag fick råd att de var huvudbromscylindern var kass, så jag byTade den å lufta å hade mig, blev lite bättre men inte fullt ut! Sen åkte jag till Kanada å bilen kördes med i 4 månader efter det å nu är den lika dålig igen efter ca 4 månader,? Har haft av oken å satt i ny repsats med tätningar å smörjt upp dem å nya belägg nu å luftat ordentligt efteråt med att haft min mor å tryckt upp tryck i bromssystemet å när hon höllt ner pedalen i ett konstant tryck så öppna jag en nippel å pedalen sjönk ner i botten å jag spände nipplen så lyfte hon på pedalen sen pumpa hon upp tryck igen å sen fortsatte vi så på alla fyra hjulen tills jag hade tömt ut ca halv decileter på vart hjul och fyllde på vätska i behållaren innan jag började på nästa däck! Men ändå samma sak! Måste trycka två gånger på pedalen för att bromsen ska ta ordentligt,
Trycker jag en gång på pedalen hårt så bromsar den mästPå HB och ojämnt på de andra hjulen! Något tips? Är tacksam för alla svar!
Mvh jonas


951 Inlägg
3 januari 2014
#2
kollat över bromskivorna ? dom kanske är skeva


Herr
1 722 Inlägg
3 januari 2014
#3
andreas_1996 skrev:
kollat över bromskivorna ? dom kanske är skeva
Vad har skeva bromsskivor med att göra att pedalen är svampig?

jag skulle tippa på att du fortfarande har luft/läckate i systemet någonstans du inte hittat än.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

688 Inlägg
3 januari 2014
#4
Har den ABS?


4 586 Inlägg
3 januari 2014
#5
Inte sett något läckage ??

bromscylindrarna bak brukar kunna läcka utan att det syns direkt men borde ge problem med dålig broms


4 449 Inlägg
3 januari 2014
#6
garanterat lut kvar,varken ABS eller skeva skivor orsakar detta.

90 Inlägg
3 januari 2014
#7
testa o lufta riktigt.. brukar bete sig så me luft i systemet..
kan ju vara servon me.. inte omöjligt

5 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#8
Men om där e läckage så tycker jag oljan skulle försvunnit? Men de gör den Ej, Hur menar du att jag ska lufta ordentligt? För när jag grejat med bromsar på andra bilar har jag bara tryckt ner pedalen 3-4 gånger så sen har där kommit fin stråle men nu har jag kört ut en halv till en hel deciliter vätska per däck, tycker de e mycket, jag vet inte men får väl tästa lite till!wink tack för svaren!


Herr
1 722 Inlägg
3 januari 2014
#9
Börjar du höger bak först?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

4 449 Inlägg
4 januari 2014
#10
kan även bero på att du trampat bromspedalen i botten när du luftat ,det blir en "rost"kant i huvudcylindern och trampar du ner bromsen längre än "normalt" så kan packningar i huvudcylindern skadas,och bromsen blir sen som TS säger,man får pumpa upp ett tryck för att kunna bromsa bilen

pim_pim
4 januari 2014
#11
Jag hade prövat med en luftman(eller byggt en egen lite snabbt)och sedan luftat i rätt ordning.

2 982 Inlägg
4 januari 2014
#12
Din bil läcker bromsvätska varje gång du trycker på bromspedalen.
När all vätska e borta har du inga bromsar !!!!kan va bromsok eller rör eller ngt annat
Senast redigerat av Rock-Star (4 januari 2014)


5 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#13
Jo jag ville oxå få de till att de läcker vätska någonstans men kört med den i 4 månader utan att de synts nått i vätskebehållaren,  så tycker de e konstigt, de e ju de jag tror att huvudbromscylindern skulle vara kass men tråkigt att den är de efter bara 4 månader ;(


688 Inlägg
4 januari 2014
#14
Prova lufta med bilen igång.


Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2014
#15
Är det hydraulisk koppling? Är det delat system så kan det vara kopplingen som behöver luftas.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 449 Inlägg
4 januari 2014
#16
Vad skulle kopplingen ha att göra med bromsen??

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2014
#17
De kan dela hydraulsystem. Samma påfyllningspunkt.

Med det sagt, i teorin ska inte kopplingssystemet kunna störa bromssystemet, men teori och praktik är inte alltid samma sak när något går sönder.
Senast redigerat av caromania (4 januari 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#18
Nä de är ej samma,  kopplingen är vajer å bromssystemet är hydraliskt! Så de e ej samma! Får nog bästa en annan cylinder å se om de e de som e felet! Har fått mycket att de är den igen ;(


519 Inlägg
4 januari 2014
#19
kollat justeringen på bakbromsarna?kärvar självjusteringen bak så blir avstånd mellan backarna och trumman förstort och då krävs det att man får trycka fler gånger på bromspedal så att bromsbackarna blir anliggandes innan man får upp tryck i systemet.

Har du mycket skeva skivor fram så puttar skivan in kolven i oket lite och då får man trycka en extra gång för att få ut kolven innan det kan bli tryck i systemet..

5 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#20
Okej tack för svaret wink får ut å kolla de på onsdag när jag har tid smile skickar svar sen när jag får rätt på det!smile



Sök