2324
Sök

Verkstadens fel - Läcka i kylsystem efter kylvätskebyte?

11 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej,

Bytte nyss kylarvätska på bilen och undrar om luft i systemet från verkstadens håll kan ha orsakat kokning och läcka?

Har en BMW 523i årsmodell 2000, alltså en E39. Lämnade i fredags in den för kylarvätskebyte på Meca verkstad, då det gått över fyra år sedan senaste bytet. Efter att ha hämtat bilen efter bytet och kört runt cirka en timme försvann all kupévärme. (Luft i systemet?) Jag hann efter det köra runt en kvart innan jag märkte lite ånga från under huven, tempen låg fortfarande på normalt, och tog mig då till närmaste parkering. När jag parkerat blev motorn riktigt varm, och det kom stora moln från under huven. En slang på kylaren hade spruckit ordentligt, och enligt verkstaden måste nu hela kylaren bytas för 4000kr.

Min teori är att Meca-verkstaden inte luftat tillräckligt, och att luftfickor då lett till kokningen, vilket lett till läckan i kylsystemet. Låter det rimligt eller tror ni att den bara gått sönder av ålder? Bilen har aldrig haft problem med kylaren tidigare. Bör jag kräva att verkstaden bekostar reparationen?

Mvh
Marcus Karlsson

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
14 januari 2014
#2
Det är väl tvåårs intervaller på kylarvätskan på e39? Bara där så kan du glömma alla anspråk på att få det lagat...
Sen på en 00 så är det inte otroligt att man får byta kylaren, så att verkstaden ska stå för det tror jag är hopplöst.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

627 Inlägg
14 januari 2014
#3
Självklart ska verkstaden stå för kostnaderna eftersom dom har gjort fel.


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 januari 2014
#4
Det kommer som ett brev på posten att topplocket spricker om man kokar en BMW. Absolut inget roligt utgångsläge även om du får en ny kylare...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

11 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#5
Var för feg för att anklaga de och visste inte hur jag skulle bevisa något så betalade bara och såg glad ut. Förhoppningsvis får jag inga fler problem i framtiden som topplocket som nämndes.
Senast redigerat av Marcus-k (14 januari 2014)

866 Inlägg
14 januari 2014
#6
Det har hänt mig fast då står jag på andra sidan verkstadsportarna. E36 E46 E39 har ett bekymmer med att dom vill bygga tyck i kylsystemet även om man står och luftar länge och väl. Det man ska göra är att få den att gå upp i temp och svalna några gånger utan att belasta motorn. Om man nu gör det så bygger den tryck men normalt så ska locket släppa vid 1,2 bar. Nu funkar det så där på en gammal bil och plasten i kylarna åldras så spricker dom i slangfästet. Sen är det så att BMW Toyota och GM har haft problem att topp packningarna rostar på grund av att det slarvas med kylvätska byte. Har för mig att det är fosfat som bryts ner i kylarvätskan och syret går in i vätskan och packningen börjar rosta. Har sätt packningar där det  stålförstärkningen börjat krypa ut mot vatten kanalerna på grund av att där är inget kvar av den perforerade stål förstärkningen i mellan packningsmaterialet. Så sceneriet kan vara så att den nya kylvätskan har löst den skiten som höll ihop hoppackningen så du fått ett komp genomsläpp och skjutit slangen på grund av det. Eller så har kylaren inte klarat av att hålla på grund av åldern. Och då att locket inte har släppt vid 1,2 bar. Nu ska jag inte påstå att verkstäder inte slarvar eller är okunniga men det problemet blir det med allbilsverkstäderna det går inte att ha koll på allt. Och andra sidan så får du se om verkstaden vill behålla dig som kund.  vi tog av 50% på arbetet och inköpspriset på delarna. Hade bilen varit inne på service hos oss under längre tid så bjöd vi på arbetet. Tyvärr kan inte vi stackars mekaniker trolla med knäna även om vi ville.. Och andra sidan så blir man vansinnig på verkstäder som skinnar sina kunder !!!!  Mynt har alltid två sidor :-)


Sök