3355
Sök

Hur länge håller batteriet i bilen (under vintern)

90 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#1
helloj.. är som så att min bil är i vinterförvaring.. (kallgarage) ca 0-5 plusgrader..
har varit borta i 1mån och inte dragit ut batteriet (glömt) och bilen ville ej starta..

bilen dt gäller är en cittra 2010a diesel med massa utr..
satte bilen på laddning/underhåll o efter 24h så är batteriet fulladdad så nu går den hela tiden på underhåll..(smart o lat som man är så gjorde jag inte detta från början)

kollade idag så inte den tjuvar ström och m-mätarn visade på 0,08a = 80Ma när bilen gått i sleepmode (tror den gick in) smile

så min fråga är hur mycket ska bilen dra i viloläge..(vad är normalt)

90 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#2
Tack bullet.. är lite pilligt att plocka bort batteriet.. tar minst halvtimme.. ligger dumt till.. kan jag ha den kopplad till underhållsladdarn? När den e kopplad i bilen? Har gemensam garage och känns lite oroande att ha den utan larm.. kanske kommer få felkoder pga dess massa elektronik?

1 354 Inlägg
15 januari 2014
#3
Ursäkta men bör man ha det på underhållsladdning inomhus under vinterförvaringen? Det kan inte uppstå "knallskott" vid laddning inomhus om den står på underhållsladdning dygnet runt?

5 131 Inlägg
15 januari 2014
#4
Det går bra att ha batteriet stå med en smart laddare på under vintern även om det är kopplat till bilen smile
Tänk på att helst förvara laddaren utanför bilen utifall den skulle tex bli varm eller börja brinna.osannolikt men kan hända smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 131 Inlägg
15 januari 2014
#5
Mack855 skrev:
Ursäkta men bör man ha det på underhållsladdning inomhus under vinterförvaringen? Det kan inte uppstå "knallskott" vid laddning inomhus om den står på underhållsladdning dygnet runt?

Det stämmer att det bildas knallgas som brinner riktigt bra. Därför ska du ladda i ett ventilerat utrymme. Sen tror jag att vid underhållsladning så laddar laddaren så pass lite eller inget alls att det inte blir så mycket gas. Tänk på att inte medföra eld i närheten av batteriet efter laddning eller om du ska tex öppna huven så är de lugnt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 354 Inlägg
15 januari 2014
#6
mb_pucken skrev:
Mack855 skrev:
Ursäkta men bör man ha det på underhållsladdning inomhus under vinterförvaringen? Det kan inte uppstå "knallskott" vid laddning inomhus om den står på underhållsladdning dygnet runt?

Det stämmer att det bildas knallgas som brinner riktigt bra. Därför ska du ladda i ett ventilerat utrymme. Sen tror jag att vid underhållsladning så laddar laddaren så pass lite eller inget alls att det inte blir så mycket gas. Tänk på att inte medföra eld i närheten av batteriet efter laddning eller om du ska tex öppna huven så är de lugnt smile

Jo, bassning har vi fått på jobbet när vi laddar eltruckarna att vi ska ha luckan till batteriet öppet till 100% med tanke på knallgasen. Därför jag frågade tongue men just nu har jag mitt batteri stående inne i sovrummet under ett bord (så att det inte står mitt i vardagsrummet ex.) Då bör det väl ändå ventileras tillräckligt mycket? Det enda varma i närheten är elementet ca 2 meter bort. Det borde väl inte ske något då? Inte ens i uppladdningstillfäller? För batteriet har varit urplockat i cirka 1 och en halv månad nu så lite ström vill det nog ha smile

90 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#7
Kommer ej ihåg vad laddaren heter.. men står i instruktionsboken att man ska sätta plus på plus o minus på chassit.. så kan den vara kopplat i flera månader.. har en funktion som sätts igång när när dt blir kallare  än +5 grader..
Borde vara bra..
Laddarer laddar batteriet sen går den till underhåll

En Medlem
405 Inlägg
15 januari 2014
#8
Om du vill slippa ta loss batteriet och inte vill att det ska frysa  (urladdade batterier fryser "lätt" i kyla) så ladda upp det fullt sen ta loss en pol och låt det vara kvar i bilen.

Fulladdade batterier fryser närmare -70 C och så kallt hoppas jag inte att det är. smile

90 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#9
-matte skrev:
Om du vill slippa ta loss batteriet och inte vill att det ska frysa  (urladdade batterier fryser "lätt" i kyla) så ladda upp det fullt sen ta loss en pol och låt det vara kvar i bilen.

Fulladdade batterier fryser närmare -70 C och så kallt hoppas jag inte att det är. smile

Vad säger bilens el om detta.. kommer felkoder att uppstå?

En Medlem
405 Inlägg
15 januari 2014
#10
ahi skrev:
-matte skrev:
Om du vill slippa ta loss batteriet och inte vill att det ska frysa  (urladdade batterier fryser "lätt" i kyla) så ladda upp det fullt sen ta loss en pol och låt det vara kvar i bilen.

Fulladdade batterier fryser närmare -70 C och så kallt hoppas jag inte att det är. smile

Vad säger bilens el om detta.. kommer felkoder att uppstå?

Ska det inte göra, däremot så kan du behöva radiokoden om du har eftermonterad stereo, ibland behövs det även till fabriksanläggningar.

90 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#11
Får kolla om det behövs till min stereo.. är orginal cittra stereo


Sök