Eftersom vi pratar driftekononomi:
ng900 94-98:
+ Känns modernare än 9000
+ Inga motor/ turborelaterade fel
+ Lätt att hitta seriöst trimmade på Blocket
- Väghållningen original är usel. Slingrar sig vid gaspådrag. Många är redan uppgraderade med powerflex-bussningar etc.
- Vajerkoppling på 94-97. Inte så premium.
- Handbromsen får spännas varje besiktning.
- Dyra länkarmar om en spindelled går sönder.
9000 94-98
+ Inga motor/ turbo-relaterade modellfel (samma motor ju)
+ Hydraulisk koppling
+ Stor och snål med hyffsad väghållning
+ Billigare att byta de flesta delar på än ng900, har t ex separata spindelleder så att man inte behöver byta hela länkarmen.
- Rosten har tagit de flesta
- Mycket små elfel kommer med åren, t ex relä för halvljus, sätesvärme går sönder etc.
- Känns rejält mycket äldre än ng900, som att jämföra Volvo 740 med S40 ungefär (rättvist då S40 är mer Ford än Volvo och ng900 mer Opel än Saab förutom motorerna och drivlinan
)