3407
Sök

Volvo 740 GLT 16 V eller trimmad volvo 940 ltt.

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#1
Tjenare

Alla.

Har ett par frågor angående bilval.

Har kollat videos på trimmade volvo 940 på när dem gasar och sen 740 och ser ingen sklillnad.
Själv tycker jag att Volvo 740in är snyggare till utseendet än 940, även mätarhus och annat snyggare. Vet att det är liknade bilar.
Tycker att volvo 740 är en fin bil. 740 med "Plattnosen"

1, hört att man kan få en orginal 940 ltt från 135 till 165 lätt, sen upp till 200 hk?
2, vad kan det kosta totalt?
3, märks det stor skillnad mellan volvo 940 165 hk och 940 135 hk? och sen nån skillnad mellan 740 glt 159 hk.

Säg vad ni vet, inga gissningar helst!

Tacksam för svar.


2 452 Inlägg
27 april 2014
#2
på fråga 1...så är det bara wastegaten som skiljer för o komma upp till fulltryckare,många köper en ltt för att den är billigare i försäkring...är inga svårigheter o komma upp i 200 hk,finns en del trådar vad som behövs göras.
fråga 2....allt beror på hur mycket du gör själv,vart du får tag i grejerna o till vilket pris,beg eller nytt,säg från 500 kr upp till 10000 kr.
fråga 3....165 hk bilen laddar orginal ca0,55-06 medan ltt laddar 0,35-0,4 nått sådant...skiljer lite mellan glt o fulltryckaren på 165 hk....

döden kommer tillbaka

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 april 2014
#3
Volvo 740/940 är världens snabbaste bil, och snyggaste. 135 eller 200 hästar kvittar, du kör ifrån det mesta ändå. Skulle möjligen vara Nissan GTR eller motsvarande som Volvon får det lite kämpigt emot, på raksträckorna då, för så fort det börjar svänga drar Volvon ifrån, eller kommer ifatt, beroende på trimningsgraden på GTR:en.

Jag skulle valt en turbo modell om målet är att trimma, men som sagt du behöver inte trimma egentligen, man får helt enkelt leva med att GTR går jämt, men övriga bilar som BMW M, Audi RS, Mercedes AMG o flertalet Porsche får se sig besegrade, framförallt när det börjar svänga o Volvon ligger som klistrad i kurvorna utan att kränga nämnvärt, exakt och finkänslig styrning, perfekt samspel i drivlinan där den väl avvägda utväxlingen gör sig märkbar, precis som den diffbromsade bakbromsade bakaxeln utan "hokus-pokus-elektronik". Sköna stolar, fantastisk kvalite/känsla i reglage och inredning gör saken inte sämre. Det enda negativa man kan säga om 740/940 är att man måste vara snabb om man skall lyckas köpa en, de brukar bli sålda snabbt värre, och de kommer naturligtvis stiga värde rätt bra inom de närmsta åren. Mitt råd är KÖP, och köp nu, världens bästa bil utan tvekan!

Svar på dina frågor:
1: Ja det stämmer.
3: Ca 5-10000
3: 30 Volvo hästar motsvarar ca 100 hästar i övriga märken, så du märker stor skillnad. GLT är dyr att trimma

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#4
Hade inte tänkt att trimma 740 glt:)

Tack för era svar

Finns det nått drag i glt(B234F)
På 159 hk, som man känner?

Lika slöa som b230?


125 Inlägg
27 april 2014
#5
dawwe skrev:
Volvo 740/940 är världens snabbaste bil, och snyggaste. 135 eller 200 hästar kvittar, du kör ifrån det mesta ändå. Skulle möjligen vara Nissan GTR eller motsvarande som Volvon får det lite kämpigt emot, på raksträckorna då, för så fort det börjar svänga drar Volvon ifrån, eller kommer ifatt, beroende på trimningsgraden på GTR:en.

Jag skulle valt en turbo modell om målet är att trimma, men som sagt du behöver inte trimma egentligen, man får helt enkelt leva med att GTR går jämt, men övriga bilar som BMW M, Audi RS, Mercedes AMG o flertalet Porsche får se sig besegrade, framförallt när det börjar svänga o Volvon ligger som klistrad i kurvorna utan att kränga nämnvärt, exakt och finkänslig styrning, perfekt samspel i drivlinan där den väl avvägda utväxlingen gör sig märkbar, precis som den diffbromsade bakbromsade bakaxeln utan "hokus-pokus-elektronik". Sköna stolar, fantastisk kvalite/känsla i reglage och inredning gör saken inte sämre. Det enda negativa man kan säga om 740/940 är att man måste vara snabb om man skall lyckas köpa en, de brukar bli sålda snabbt värre, och de kommer naturligtvis stiga värde rätt bra inom de närmsta åren. Mitt råd är KÖP, och köp nu, världens bästa bil utan tvekan!

Svar på dina frågor:
1: Ja det stämmer.
3: Ca 5-10000
3: 30 Volvo hästar motsvarar ca 100 hästar i övriga märken, så du märker stor skillnad. GLT är dyr att trimma

Jag kan bara hålla med. Köp dig en sport40 med turbo


Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#6
Tack för svaren, men om man inte tänkte trimma GLTn, finns det nått drag i den?


glad
493 Inlägg
28 april 2014
#7
Volvofantasten skrev:
Tack för svaren, men om man inte tänkte trimma GLTn, finns det nått drag i den?

ja men sen tröttnar man.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#8
Ekan_1 skrev:
Volvofantasten skrev:
Tack för svaren, men om man inte tänkte trimma GLTn, finns det nått drag i den?

ja men sen tröttnar man.

Tycker jag man gör med andra bilar också:)
Men om man ska skaffa 740, är det tic och GLT Som gäller?


huh?
10 427 Inlägg
28 april 2014
#9
Volvofantasten skrev:
Hade inte tänkt att trimma 740 glt:)

Tack för era svar

Finns det nått drag i glt(B234F)
På 159 hk, som man känner?


Lika slöa som b230?

Jajjemän, men du får ju varva lite så att säga. Vågar nog påstå att Volvon har roligaste motorkaraktären av de bilar jag äger wink Finns en ganska tydlig vridmoment-topp vid 4200-4400rpm som jag tycker är rätt skoj, eller jäkligt skoj om man jämför med hur de andra motorerna i B230-familjen är tongue

Här kommer lite GLT 16V-inspiration:

VROOOM!



Klassiker från 6,1 år tillbaka:
[video]http://www.garaget.org/video/19405[/video]
5,5år sen:
[video]http://www.garaget.org/video/33640[/video]

Det går ju även att hitta 940 årsmodell 1991 med B234F också om man har den sjuka kombinationen av böjelser.. wink

Edit:
http://www.forumbilder.se/images/38201192944PM42eb.jpg
.. cool
Senast redigerat av steifan (28 april 2014)


Bakhjulsdriven
342 Inlägg
28 april 2014
#10
En turbomaskin kan du skrämma upp hästarna i 100 gånger lättare än B234F. Däremot så är B234F bra mkt roligare att köra än t.ex B230A/K/F...
Jag har kört min 740 GLT 16v sedan 2008 och är helnöjd med den som bruksbil. Helt lagom bil/motor kombination för att trivas med den i vardagen.


huh?
10 427 Inlägg
28 april 2014
#11
Arly165 skrev:
En turbomaskin kan du skrämma upp hästarna i 100 gånger lättare än B234F. Däremot så är B234F bra mkt roligare att köra än t.ex B230A/K/F...
Jag har kört min 740 GLT 16v sedan 2008 och är helnöjd med den som bruksbil. Helt lagom bil/motor kombination för att trivas med den i vardagen.

Jag körde ju min som brukis mellan 2007 och 2011 (7000mil eller så) och det funkade ju fint förutom eländet med "frostpluggen" i blocket som orsakade ett litet topphaveri wink 

https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/935255_szguod.jpg


Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#12
Så 740 glt 16v är en bil att satsa på? vad har dem för "Barnsjukdommar"?


1 562 Inlägg
28 april 2014
#13
Volvofantasten skrev:
Så 740 glt 16v är en bil att satsa på? vad har dem för "Barnsjukdommar"?

Dom med barnsjukdomar är borta nu, efter 15år. Rostiga och sönderskruvade exemplar, är det du ska se upp för.

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#14
Ok, hittade en kombi 740 16v idag, 10000kr


huh?
10 427 Inlägg
28 april 2014
#15
Volvofantasten skrev:
Så 740 glt 16v är en bil att satsa på? vad har dem för "Barnsjukdommar"?

Det var nog ett tag sen wink

Största sjukdomen relativt mot 8V B230 (utom B230K med sina spezialkolvar) är ju att ventilerna slår i kolvarna vid kamremsbrott, som i sin tur kan orsakas av balansaxelremsbrott.

Sitter även hydrauliska självjusterande ventillyftare på B234F vilket kan orsaka en del oljud (tickningar) om de är skitiga/slitna, relativt mot övriga B230. Iofs är det bara att byta ventillyftarna (~2500pix + ventilkåpspackning & flytande motorpackning) om man har trubbel så blir det tyst, det gjorde jag i samband med topprenovering 2011 och sen dess har det bara tickat vid första uppstarten av motorn. Testade allt annat först, Bilstein Engine Flush, Omega-oljetillsatser, 300-400mils oljebytesintervaller med "finolja" osv osv. Ventillyftarna tickade trots att bilen "bara" rullat 12500 vid köpet.


Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#16
steifan skrev:
Volvofantasten skrev:
Så 740 glt 16v är en bil att satsa på? vad har dem för "Barnsjukdommar"?

Det var nog ett tag sen wink

Största sjukdomen relativt mot 8V B230 (utom B230K med sina spezialkolvar) är ju att ventilerna slår i kolvarna vid kamremsbrott, som i sin tur kan orsakas av balansaxelremsbrott.

Sitter även hydrauliska självjusterande ventillyftare på B234F vilket kan orsaka en del oljud (tickningar) om de är skitiga/slitna, relativt mot övriga B230. Iofs är det bara att byta ventillyftarna (~2500pix + ventilkåpspackning & flytande motorpackning) om man har trubbel så blir det tyst, det gjorde jag i samband med topprenovering 2011 och sen dess har det bara tickat vid första uppstarten av motorn. Testade allt annat först, Bilstein Engine Flush, Omega-oljetillsatser, 300-400mils oljebytesintervaller med "finolja" osv osv. Ventillyftarna tickade trots att bilen "bara" rullat 12500 vid köpet.

Ok, jo har ju sett din acc video, ser bra ut!
Men den är inte slö vid motor vägs påfarter eller omkörningar


600 Inlägg
28 april 2014
#17
har en 740 16v. Skulle gärna byta mot en ltt. Har kompis med en vanlig b230f och skillnaden är mycket större mellan min b234f och b230ft än b230f och b234f.

huh?
10 427 Inlägg
28 april 2014
#18
Volvofantasten skrev:
steifan skrev:
Volvofantasten skrev:
Så 740 glt 16v är en bil att satsa på? vad har dem för "Barnsjukdommar"?

Det var nog ett tag sen wink

Största sjukdomen relativt mot 8V B230 (utom B230K med sina spezialkolvar) är ju att ventilerna slår i kolvarna vid kamremsbrott, som i sin tur kan orsakas av balansaxelremsbrott.

Sitter även hydrauliska självjusterande ventillyftare på B234F vilket kan orsaka en del oljud (tickningar) om de är skitiga/slitna, relativt mot övriga B230. Iofs är det bara att byta ventillyftarna (~2500pix + ventilkåpspackning & flytande motorpackning) om man har trubbel så blir det tyst, det gjorde jag i samband med topprenovering 2011 och sen dess har det bara tickat vid första uppstarten av motorn. Testade allt annat först, Bilstein Engine Flush, Omega-oljetillsatser, 300-400mils oljebytesintervaller med "finolja" osv osv. Ventillyftarna tickade trots att bilen "bara" rullat 12500 vid köpet.

Ok, jo har ju sett din acc video, ser bra ut!
Men den är inte slö vid motor vägs påfarter eller omkörningar

Jo det kan man säga, beror helt på hastighet & växel. Ska man accelerera från tex 2000rpm så känns det nog lite trögt innan 4000rpm då det börjar hända grejer, ungefär som ett långt turbolag. Men känns ju inte alls lika plågad som en B230F t ex som kroknar ganska fort.

Växel tre är din vän på landsvägen wink
Senast redigerat av steifan (28 april 2014)


Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
#19
Tjenare alla igen

tack för svaren

Har ett par frågor igen.

Jag har fastnat för 740n utseende och just 16V men hur pigga är dem ?
Är dem sega vid motorpåfarter?
Har funderat på en Tic om jag får tag i en. Hur mycket kan det kosta att komma upp i 200-250 hk?


600 Inlägg
18 maj 2014
#20
Volvofantasten skrev:
Tjenare alla igen

tack för svaren

Har ett par frågor igen.

Jag har fastnat för 740n utseende och just 16V men hur pigga är dem ?
Är dem sega vid motorpåfarter?
Har funderat på en Tic om jag får tag i en. Hur mycket kan det kosta att komma upp i 200-250 hk?

inte så speciellt jätte pigga är dom.. tic är väl fint men sällsynt. 16v kostar nog säkert tiotusentals kronor att nå den prestandan. En turbo några tusen om du hittar bra begagnade prylar såsom chip, spridare, pump osv..


Sök