Volvo 740/940 är världens snabbaste bil, och snyggaste. 135 eller 200 hästar kvittar, du kör ifrån det mesta ändå. Skulle möjligen vara Nissan GTR eller motsvarande som Volvon får det lite kämpigt emot, på raksträckorna då, för så fort det börjar svänga drar Volvon ifrån, eller kommer ifatt, beroende på trimningsgraden på GTR:en.
Jag skulle valt en turbo modell om målet är att trimma, men som sagt du behöver inte trimma egentligen, man får helt enkelt leva med att GTR går jämt, men övriga bilar som BMW M, Audi RS, Mercedes AMG o flertalet Porsche får se sig besegrade, framförallt när det börjar svänga o Volvon ligger som klistrad i kurvorna utan att kränga nämnvärt, exakt och finkänslig styrning, perfekt samspel i drivlinan där den väl avvägda utväxlingen gör sig märkbar, precis som den diffbromsade bakbromsade bakaxeln utan "hokus-pokus-elektronik". Sköna stolar, fantastisk kvalite/känsla i reglage och inredning gör saken inte sämre. Det enda negativa man kan säga om 740/940 är att man måste vara snabb om man skall lyckas köpa en, de brukar bli sålda snabbt värre, och de kommer naturligtvis stiga värde rätt bra inom de närmsta åren. Mitt råd är KÖP, och köp nu, världens bästa bil utan tvekan!
Svar på dina frågor:
1: Ja det stämmer.
3: Ca 5-10000
3: 30 Volvo hästar motsvarar ca 100 hästar i övriga märken, så du märker stor skillnad. GLT är dyr att trimma
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure