SökerInredning till E23. Det mesta i fint skick är intressant och behöver då till alla fyra dörrar och hela instrumentbrädan med mittkonsol.
Tjipp
Startar upp en projekttråd för både andras och min egen del då jag kan samla mina planer och vad jag gjort på ett ställa för att själv kanske hålla reda på lite saker
![smile](img/smilies/smile.png)
Har inte helt klart för mig hur upplägget i tråden kommer va men det får växa fram lite.
Hade tänkt göra inlägg med bilder och vad jag gjort men även hålla en uppdaterad lista på saker som ska göras och kanske nån mindre log på saker som gjorts i första inlägget.
Så till bilen det handlar om.
Det är en BMW 745i från 1981 som kom till Sverige 1986. Är inte helt 100% säker men tror den kommit från tyskland men inte kollat upp det.
Sitter som säkert många vet en rätt speciell motor i denna då BMW inte gick på v-motorer direkt utan testade på att överladda deras härliga M30 raksexor istället
![smile](img/smilies/smile.png)
I min och dom tidigare 745i satt den "lilla" stora sexan (M102) med jetronic sprut för att senare få den stora sexan (M106) som har motronic sprut.
Alla 745i kom med automat men dom har på min bytt till en manuell låda på 90-talet. Och vad jag vet så är donator bilen en BMW 535i E28 där dom tagit låda, koppling, svänghjul och detaljer till detta.
Målet är att få den i fint skick och ganska original i utseendet. Lacken ska bättras och kanske jag lackar om hela bilen i en mörkare kulör.
Sen så är målet med motorn kanske kring 400hk till att börja med och hade då tänkt låta bottendelen vara.
Längre in i framtiden hade jag tänkt ett mer seriöst bygge av motorn med kanske nån S38 motor i grunden. Men dit är det nog långt då jag inte har ett eget stort garage för större operationer tyvärr.
PlaneratModifiera wastegate för laddtryck upp till 1,5bar
Frontmonterad intercooler
Ta bort kompressor till AC
Byta yttre handtag på höger sida fram
Byta dörrsidor
Byta instrumentbräde
Lacka om fälgar
Fixa hålen där dimljusen ska sitta
Fixa snyggare plats åt mätare
Fixa små skavanker och rost i karosseriet
Bättre ljud i bilen
2014-10-01 - Tändstift, öppet filter, m.m.2014-09-11 - Blinkers, kylvatten, avgassystem, btr, m.m.2014-08-16 - Växellåda och koppling på plats2014-08-02 - Låda, koppling och avgassystem nerplockat2014-07-20 - Fixat svänghjulet2014-07-16 - Rattbyte m.m.2014-06-23 - Byte baklampa och lite fler grejer2014-06-10 - Besiktad och diff2014-06-09 - Fått hem lite grejer2014-06-04 - Genomgång av lite saker som ska göras2014-06-04 - Genomgång av lite saker som redan gjorts