Hej!
Köpte en RS för ca 1 vecka sen. Igår tändes indikatorn för trasig lampa, men slocknade när jag startade om bilen. Idag tändes indikatorn för motorlampan helt plötsligt, bilen går fint har inte märkt några konstigheter. Men eftersom lampan tändes kollade jag av någon anledning motoroljan och såg att nivån på den ligger verkligen på gränsen till för lågt. Bilens motorolje lampa har inte tänds, men tror ni att de kan ha något med detta att göra? Service indikatorn säger att de är dags för service om 1 månad. När jag kollar på historiken för senaste servicen ser jag att den är servad hos KIA med 1 liter KIA 5W-30 och SPECIAL BLEND 5W-40 C3 4,7 liter. Detta gör mig ännu mer förvirrad då bilen tar endast 4,7 liter olja. Dessutom förstår jag inte varför man använt två olika oljor. Kan säkert vara helt normalt då jag inte kan så mkt. om detta.
Hur än det är, känns det som om jag bör fylla på med lite olja tills det är dags för service. Så jag skulle behöva lite hjälp med vilken olja jag skall välja också. När jag läser instruktionsboken står det att det egentligen finns oljor av två olika kategorier, och enligt den bör man fylla på med samma oljetyp som man tidigare har använt. Det som gör mig ännu mer förvirrad är KIA 1 litersoljan har jag googlat på å den verkar var av ena kategorin medans resterande 4,7 liter är av den andra kategorin som verkar vara longlife.
Ber om ursäkt för att jag skrivit lite slarvigt, men min fråga är då egentligen 2 olika frågor
. Har ni svar eller tips så uppskattar jag det verkligen. Ska försöka hitta en verkstad på Lördag som läser av koderna, så jag får lite mer information.