Hejsan.
Ja jag startar upp en till projekttråd. Har ju bara 2st sedan tidigare på mina andra Saabar. Men just nu så håller jag på med min 9-5 Aero som köptes in i April 2014.
Lite fakta om bilen. Är som sagt en Saab 9-5 Aero från 2000. Gått 23xxx mil. Fått ett E85 program av Mackan om jag inte är fel underrättad. Det hände när förra ägaren hade bilen. Sen när ägaren var ute och körde bilen så poffade det till och bilen gick på 3 burkar.
Så jag köpte en bil som alltså inte gick på att 4:a cylindrar. Kort efter att bilen hämtades så lyftes toppen för att se vad som hade hänt. Befarade det värsta, dvs att en kolv hade gått. Men motorn tryckte ju inte ut någon olja ur oljestickan.
Så när toppen lyftes så såg jag att en avgasventil på 4.ans cylinder hade smält lite. Samt innan så såg man att kamkedjan inte var riktigt sträckt mellan kamaxelhjulen. Så då bestämde jag mig för att byta topp och även kamkedjan och när man ändå bytte kamkedjan så tänkte jag rycka bort balansaxelkedjan.
Men månaderna gick och inget hände. Men för ca 2-3 veckor sen så fick man en ny livsgnista för bilen och började skruva med den.
I fredags så var man hos ANA Trollhättan och köpte en styck transmissionssats för motorn, dvs kamaxelkedja och balansaxelkedja med tillbehör och även diverse packningar för topplocket.
Innan det så renoverade jag oljekylslangarna lite lätt då de var lite väl rostiga.
Målet med bilen* Få den att rulla för egen maskin igen, så jag kan bruka den under semestern.
* Förbättra väghållningen med tiden för att kunna brukas på Saab Turbo Klubbs banträffar.
* Effektöka den lite. Men blir under vintern, då jag inte anser att bruka den på banträffar förrän nästa år.
Lite bilder på åket och det som har gjorts på den.![https://www1.garaget.org/archive/24/23728/354385/large_354385-3415199.jpg]()
Några trötta slangar. ![wink](img/smilies/wink.png)
Efter en tur i hetvattentvätt.
Sand och glasblästrade.
Så här blev resultatet efter lite rostskydd och färg.Väljer att inte ta med alla bilder som jag har på det jag har gjort. Alla bilder finns i mitt fotoalbum på min profil.
Kommer att skriva ett till inlägg med fler bilder för att slippa få ett jättestort första inlägg.
![tongue](img/smilies/tongue.png)