Sorry man, källa = bekant som jobbar på bilprovningen
Står ingenstans i bilprovningens datorer om bilen i fråga har airbag eller ej.. Sen kan man säga generellt att bilar från -98 och framåt har ett typgodkännandenummer (helfordonsgodkända), sen finns det en del tidigare modeller som är det också. Det kan man kolla i regbeviset..
Snälla Josse. Var inte detta ganska exakt vad jag skrev ?
Ang Airbag så är det iaf så när jag besiktigat bilar med bytt ratt, sitter det original från 1976 eller framåt så skall det sitta i nu.
Sorry man, källa = bekant som jobbar på bilprovningen
Står ingenstans i bilprovningens datorer om bilen i fråga har airbag eller ej.. Sen kan man säga generellt att bilar från -98 och framåt har ett typgodkännandenummer (helfordonsgodkända), sen finns det en del tidigare modeller som är det också. Det kan man kolla i regbeviset..
Snälla Josse. Var inte detta ganska exakt vad jag skrev ?
Ang Airbag så är det iaf så när jag besiktigat bilar med bytt ratt, sitter det original från 1976 eller framåt så skall det sitta i nu.
Nä, det var det faktiskt inte. Det må hända att du tänkte så, men jag kan tyvärr bara läsa vad du skriver ^^
Sorry man, källa = bekant som jobbar på bilprovningen
Står ingenstans i bilprovningens datorer om bilen i fråga har airbag eller ej.. Sen kan man säga generellt att bilar från -98 och framåt har ett typgodkännandenummer (helfordonsgodkända), sen finns det en del tidigare modeller som är det också. Det kan man kolla i regbeviset..
Snälla Josse. Var inte detta ganska exakt vad jag skrev ?
Ang Airbag så är det iaf så när jag besiktigat bilar med bytt ratt, sitter det original från 1976 eller framåt så skall det sitta i nu.
Kan man klart konstatera att bilen (oavsett årsmodell) är utrustad med airbag i ratten, ska den fortsatt ha det. Men vill man ha en gammal volvoratt med airbag i sin jaguar, så går det bra. Bara det är en airbag där det ska vara. Sen får man ju plocka bort den, men då måste man regga om bilen.
Men vill man ha en gammal volvoratt med airbag i sin jaguar, så går det bra. .
Låter ju totalt livsfarligt. Hoppas verkligen inte bilprovningen släpper igenom sådana lösningar.
Ser inte varför det skulle vara farligt om det görs på ett korrekt sätt. Ratt som ratt, airbag som airbag. Har du synpunkter kan du höra av dej till transportstyrelsen, då det är deras regler vi måste följa.. Folk verkar tro att bilprovningen har något eget slags regelverk, men så är det inte riktigt..