3513
Sök

Volvo 945-92 farthållare fungerar inte

393 Inlägg
21 juli 2014
Trådstartare
#1
tjenare var ute och körde en lång sträcka och jag hade farthållaren igång sen höger om mittkonsollen så börjar det stor ryka och börja lukta bränt så jag svänger av första av farten och tar bort plasten på passagerar sidan där säkringarna sitter och kollar så inget ser svart ut men allt såg fint ut.. kollade säkringen till crouise controll men sökringen är hel men bytte den utifall... men nu funkar inte farthållaren allt.. vad kan ha hänt ?? nåt relä som gick sönder? isf vilket för jag har lollat alla reläer som sitter där och ingen ser svart eller konstiga ut

2 419 Inlägg
21 juli 2014
#2
Svårt att kolla om ett relä ser bra ut! Man kan lukta på dom ifall de luktar bränt! Har för mig det är en egen härva till farthållaren så bara följa den till relä och säkring och se så det är helt! Kolla även vakum klockan i motorrummet!


393 Inlägg
21 juli 2014
Trådstartare
#3
vart sitter de där jävka reläet? nån som har bild på hur den ser ut????

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 juli 2014
#4
strandberg31 skrev:
Svårt att kolla om ett relä ser bra ut! Man kan lukta på dom ifall de luktar bränt! Har för mig det är en egen härva till farthållaren så bara följa den till relä och säkring och se så det är helt! Kolla även vakum klockan i motorrummet!

740 har separat el till farthållaren. 940 är integrerad. Styrenheten sitrer någonstans vid rattstången om jag inte är ute och trampar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

393 Inlägg
22 juli 2014
Trådstartare
#5
DiwraZ skrev:
strandberg31 skrev:
Svårt att kolla om ett relä ser bra ut! Man kan lukta på dom ifall de luktar bränt! Har för mig det är en egen härva till farthållaren så bara följa den till relä och säkring och se så det är helt! Kolla även vakum klockan i motorrummet!

740 har separat el till farthållaren. 940 är integrerad. Styrenheten sitrer någonstans vid rattstången om jag inte är ute och trampar

så 940/945 farthållare har inget relä där säkringarna sitter.. vad var det som börja ryka???

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
22 juli 2014
#6
johnik skrev:
DiwraZ skrev:
strandberg31 skrev:
Svårt att kolla om ett relä ser bra ut! Man kan lukta på dom ifall de luktar bränt! Har för mig det är en egen härva till farthållaren så bara följa den till relä och säkring och se så det är helt! Kolla även vakum klockan i motorrummet!

740 har separat el till farthållaren. 940 är integrerad. Styrenheten sitrer någonstans vid rattstången om jag inte är ute och trampar

så 940/945 farthållare har inget relä där säkringarna sitter.. vad var det som börja ryka???

Som sagt jag kan va ute och cykla men jag tror ej det. Kan ju varit i princis vad som helst. Funkar din fläkt på alla lägen?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
22 juli 2014
#7
om det började ryka som fan är din farthållar ditt minsta problem.

leta tills du hittar vad det var som brann...
brinner det så är det mycket saker som inte har med felet att göra som brinner upp typ vacuum slangar osv smile

Kör fort så hinner inget hända...

393 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#8
Growe skrev:
om det började ryka som fan är din farthållar ditt minsta problem.

leta tills du hittar vad det var som brann...
brinner det så är det mycket saker som inte har med felet att göra som brinner upp typ vacuum slangar osv smile

varför jag anade farthållaren va för att säkringen ska va 15amp men det satt i en 20amp säkring istället... vilket jag tyckte var väldigt konstigt.   har nyligen köpt bilen... använt farthållaren en gång och sen börja det ryka som fan.. därför jag tror att det har nånting med farthållaren att göra

6 217 Inlägg
25 juli 2014
#9
Hej!
Varifrån kom den brända lukten??
Det brukar ju vara tämligen lätt att följa en lukt eller att se varifrån lukten kom!? I synnerhet som du säger att det kom rök.
Det betyder ju att något har smält/brunnit! Brända kablar?
Ta också loss instrumentet och kolla folien och kolla alla säkringar. Kolla också att ventilationsmotorn funkar i alla lägen.
Åtminstone 745/740 har ett motstånd som brinner av när ventilationsmotorn går för trögt (blir för varm).


393 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#10
jaka54 skrev:
Hej!
Varifrån kom den brända lukten??
Det brukar ju vara tämligen lätt att följa en lukt eller att se varifrån lukten kom!? I synnerhet som du säger att det kom rök.
Det betyder ju att något har smält/brunnit! Brända kablar?
Ta också loss instrumentet och kolla folien och kolla alla säkringar. Kolla också att ventilationsmotorn funkar i alla lägen.
Åtminstone 745/740 har ett motstånd som brinner av när ventilationsmotorn går för trögt (blir för varm).

det börja ryka där alla säkringar sitter alltså under stereon men röken kom ifrån passagerar sidan men jag har kollat efter brända kablar osv osv men har inte sett nåt alls... så jag tror att det är nåt rwlä men kan inre se nåt bränt/svart

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 juli 2014
#11
Tror på fläktmotståndet. Eller går fläkten på ALLA lägen?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

393 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
#12
DiwraZ skrev:
Tror på fläktmotståndet. Eller går fläkten på ALLA lägen?

japp fläkten funkar på alla lägen.. allt funkar ugom farthållaren och sökte efter relät men den är ju under ratten på vänster sida och den såg hur fin ut som helst...

393 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
#13
DiwraZ skrev:
Tror på fläktmotståndet. Eller går fläkten på ALLA lägen?

japp fläkten funkar på alla lägen.. allt funkar ugom farthållaren och sökte efter relät men den är ju under ratten på vänster sida och den såg hur fin ut som helst...

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 juli 2014
#14
johnik skrev:
DiwraZ skrev:
Tror på fläktmotståndet. Eller går fläkten på ALLA lägen?

japp fläkten funkar på alla lägen.. allt funkar ugom farthållaren och sökte efter relät men den är ju under ratten på vänster sida och den såg hur fin ut som helst...

Ja då är det svårt att gissa sig till vad det kan va...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

85 Inlägg
26 juli 2014
#15
ryker det så syns det ... kolla kablar som går till reläer ...
tittar du på passagerarsidan och hittar reläer ... så finns det kablar "bakom"

på min 960 så funkade inte omkoppling till helljus ... dett var en kabelsko som gått varm .. och gav glappkontakt

960 hade en hel hoper reläer på ett kort ... en rund pinne kunde skruvas bort och sedan gick hela relähögen att lyfta ut på passagerarsidan

jag säger inte att det är likadant på din bil ... men ovanstående kan kanske ge dig ideer på felsökning


393 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
#16
kjell-gbg skrev:
ryker det så syns det ... kolla kablar som går till reläer ...
tittar du på passagerarsidan och hittar reläer ... så finns det kablar "bakom"

på min 960 så funkade inte omkoppling till helljus ... dett var en kabelsko som gått varm .. och gav glappkontakt

960 hade en hel hoper reläer på ett kort ... en rund pinne kunde skruvas bort och sedan gick hela relähögen att lyfta ut på passagerarsidan

jag säger inte att det är likadant på din bil ... men ovanstående kan kanske ge dig ideer på felsökning

ska kolla på detta... smile väldigt tacksan för alla tips och råd smile


Sök