3561
Sök

Bottna precision turbo

32 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#1
Har en fundering över turbon i min bil.
Har en precision 5862 i en 2.5 liters audi motor.
Var och mappa i helgen och fick ut 608 Hk på motorn på 1,9 i ladd Sen Ville Inte mina 1000cc spridare mer.
Vad jag lyckas läsa mig till klarar snurran 3 bars laddtryck och 600hk, min tanke är att skicka i typ 1200cc spridare.

Nu till frågan när är det läge att byta snurra? Är ju långt ifrån 3 bar men kommer ju gå över de 600hk.

Någon som har erfarenhet av liknande situation?


8 250 Inlägg
31 juli 2014
#2
Det ser man ju när man håller på i bänken. Till slut kommer man ju till en punkt där det inte ger mer effekt trots att man ökar laddtrycket. Bara för att turbon orkar hålla 3 bars tryck innebär ju inte att den ger mest effekt där. Så frågan är ju hur mycket mer effekt du vill ha egentligen? I med större spridare så går det kanske att vrida ur lite till, men 640hk sägs dem ju var specade för.


32 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#3
Min önskan är 700hk och då är ju mest troligen snurran "slut"


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 juli 2014
#4
Förmodligen ja. Eller feldimensionerad om du nu har 600hk "redan" vid 1.9bar.

Leta reda på kompressormappen och se efter hur du ligger till.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

32 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#5
Vet dom körde 650hk ur nästan identisk motor dagen efter, såklart större spridare på den men annars likvärdig motor. Kanske ska nöja sig med 650 häst.

Jag är helt okunnig vad gäller mappning. vad är kompressormappen och kan den ändras för att "avlasta" snurran?


8 250 Inlägg
31 juli 2014
#6
Daxis skrev:
vad är kompressormappen och kan den ändras för att "avlasta" snurran?

Väldigt förenklat så är kompressormappen ett diagram som talar om hur mycket luft turbon klarar av att leverera vid olika laddtryck.


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 juli 2014
#7
Daxis skrev:
Vet dom körde 650hk ur nästan identisk motor dagen efter, såklart större spridare på den men annars likvärdig motor. Kanske ska nöja sig med 650 häst.

Jag är helt okunnig vad gäller mappning. vad är kompressormappen och kan den ändras för att "avlasta" snurran?

Om du tänker dig en V8 på 500hk så ger den ju 500hk utan laddtryck alls. En Hayabusa motorcykel på 1.3liter kanske behöver 3bar laddtryck för 500hk.

Turbon till V8:an behöver lämna luft för 500hk vid 0bar och till Hayabusan vid 3bar, helt olika turbos smile  Kompressormappen talar om hur du ligger till för just din turbo.

Men en sak ä'r ju säker, bottnar du spridarna så finns mer att ge, sen om det är 1% eller 100% förtäljer inte historian. Byta spridare innebär dock en helt ny mappning eftersom vi inte lever i den perfekta världen att bara ändra på värdet i sprutet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dr. Turbo
459 Inlägg
31 juli 2014
#8
Vill du ha närmare 700hk med samma snurra så är det till att byta bränsle.

Som Marlboroman skriver så bottnar Precisionsnurran vid ca 640hk på bensin och närmare 700hk på E85


32 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#9
Okej då hänger jag med. Jo är det nya spridare så är det ju klart ny mapp också.

Jag kör redan på E85 i dagsläget



Sök