3464
Sök

Förvirrad kass turbo

28 Inlägg
6 augusti 2014
Trådstartare
#1
Någon som vet hur detta hänt? Äldre ägare innan. Monterat öppet filter gått max 15mil.  En rondell körning.  T kors. Chippad. Laddar 0.55 drygt innan.  bilen får inge överladd.  Viner och tjuter ur turbon? . Edit. Fick inte med bilden..
Senast redigerat av Mk2an (6 augusti 2014)

28 Inlägg
6 augusti 2014
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187625/187625-801bb716800852db803749f8c17b9fc1.jpg

Forummoderator
26 389 Inlägg
6 augusti 2014
#3
Vad är det för bil det handlar om?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

28 Inlägg
6 augusti 2014
Trådstartare
#4
Glömde det viktigaste. 945 ltt  96.

Forummoderator
26 389 Inlägg
6 augusti 2014
#5
Mk2an skrev:
Glömde det viktigaste. 945 ltt  96.

Miltal?
Originalturbo?
Original dumpventil?

Vingarna ser ju ganska massakrerade ut..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

28 Inlägg
6 augusti 2014
Trådstartare
#6
34k mil. 531 topp vx3 kam resten original. Stor bunt med kvitton från  Mekonomen. Men blir lite förvirrad för känns som den ej är skött som kvitton visar om Impellern ska inte ge upp så på 15mils körning och en repa i rondell.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 augusti 2014
#7
Ser ju ut som att nåt stort olämpligt kommit in där.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

28 Inlägg
6 augusti 2014
Trådstartare
#8
Ja ser ut som en mutter ha legat där men den sitter fast. Förvirrad på vad som kan ha hänt. Den bara slutade funka och bilen gick som en vanlig gl. Vill gå till botten med det innan jag monterar ny.

Forummoderator
26 389 Inlägg
6 augusti 2014
#9
Mk2an skrev:
Ja ser ut som en mutter ha legat där men den sitter fast. Förvirrad på vad som kan ha hänt. Den bara slutade funka och bilen gick som en vanlig gl. Vill gå till botten med det innan jag monterar ny.

Med tanke på hur vingarna ser ut så tror jag du får byta turbo oavsett.
Har du känt om impellern glappar något?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

28 Inlägg
6 augusti 2014
Trådstartare
#10
Jo det förstå jag redan inskaffat ny. Den glappar sidled lite. Och väldigt lite ut och in.  Inte större glapp sad

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
6 augusti 2014
#11
Inte skutigt någon tryckslang så turbon övervarvar? (därav ljudet).

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

3 295 Inlägg
7 augusti 2014
#12
Det har ju helt klart legat nåt i inloppet på turbon, annars skulle det där aldrig ske...


Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
7 augusti 2014
#13
tänk om du gett fan i att montera det där öppna filtret så hade nog inte det där hänt smile

öppet filter är så onödigt på dessa motorer när dom är orginal..

utan tvekan nått som åkt in i den.  beror enbart på att någon varit på och tappat ner saker där eller inte sätt till att grejerna sitter fast.

aldrig sätt ett agg som sätt ut så där på en 940.   inte ens om det varit klapp slut hade det varit rensat så passmycket.


du kan jhu riva loss intercoolern och skaka ur verktyget eller vad som nu ligger där i..  för något hårt är det helt klart som åkt in =/   för annars sitter det snart i toppen istället smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 938 Inlägg
7 augusti 2014
#14
Kan bara hålla med Growe.
Turbon kan du slänga, du har fått in nått skit i den.
Kolla genom luftkylet och alla tryckslangar så det inte ligger flis i, sen e de nog "bara" å gasa på om du inte redan fått in flis i motorn som repat cylväggarna/ventilsäten etc.

28 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#15
Har kollat lite bättre. Bakre gallret på lmm fattas kan denna tunna "höns nätet" skada så pass mycket? Med tanke på att den borde ha fastnat efter vägen till turbon.

klabbarpan
3 041 Inlägg
7 augusti 2014
#16
Spelar ingen roll om nätet saknas. Visst, möjligheterna blir större att skit kn ta sig förbi. Men turbo byte kommer du att åka på, och jo slitaget har varit där ett längre tag, men själva skadan på impellern har skett pga något löst som klapprat vändor.


One Man Clan
4 287 Inlägg
7 augusti 2014
#17
kan sätta pengar på att de är en av stålklammrena som håller fast slangklämmorna på slangarna som har hoppat in å förstört turbon...


543 Inlägg
7 augusti 2014
#18
Ser ut som du fått in nå skit där iaf, ang glappen så "in och ut" axialglapp ska det bara lite, dock inget i sidled.

Tar den olja för dig också, tycker det ser ut som det är mycket olja i tryckröret, i min skyline är det endast en tunn oljefilm.

Trött och bitter?? javisst!

Team VeboTrim
322 Inlägg
7 augusti 2014
#19
tobbeh78 skrev:
Ser ut som du fått in nå skit där iaf, ang glappen så "in och ut" axialglapp ska det bara lite, dock inget i sidled.

Tar den olja för dig också, tycker det ser ut som det är mycket olja i tryckröret, i min skyline är det endast en tunn oljefilm.

Tvärt om. Inget in och ut men lite i sidled är normalt. Oljan tar hand om sidledsglapp.

Team VeboTrim @ Facebook

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
7 augusti 2014
#20
Xuri skrev:
kan sätta pengar på att de är en av stålklammrena som håller fast slangklämmorna på slangarna som har hoppat in å förstört turbon...

fast då måste han tagit av tryckröret på agget inte insugsslangen.. fast man vet jhu aldrig vad folks hålls med.  tycker dock den borde gå sönder rätt fort ser ut som något hoppat runt en bra stund där inne.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök