3907
Sök

Återanvända oljefilter?

Elektriker
718 Inlägg
19 augusti 2014
#21
Har faktiskt åkt på att återanvända ett filter...
Dock i typ 10mils körning efter oljebytet.
Fick fel filter av autoexperten, tyckte det kändes lite fel när jag köpte det då det var plastat vilket det aldrig vare förut. Men då det såg ut att vara samma storlek tänkte jag att Mann bara ändrat packnings rutinerna. Dum som man är..
När jag tappar ut olja och lossar filtret ser man ju rätt tydligt att visst, både ytterdiameter och centrumhålet är samma dimension men packningen har typ 5mm mindre diameter. Bummer.

Iaf så tog vi lite diesel och "sköljde" ur gamla filtret, lät det rinna ur ordentligt och monterade dit det igen. Det kritiska är ju som sagt att packningen ska bli tät igen. Men det gick då bra dom typ 10mil jag körde innan jag monterade dit ett nytt. (En bit till stan)

Men av ren snålhet skulle jag aldrig chansa. smile

Som att kasta vatten i sjön.

309 Inlägg
19 augusti 2014
#22
bronco_z skrev:
Rent teoretiskt blir ju faktiskt filtret "bättre" ju längre det sitter där. När det fylls på med skit blir det tätare och släpper igenom mindre skit. Till en viss gräns givetvis.

När ett filter blir igensatt av skit, vilket filter som helst. Så trycks skiten till slut igenom filtret och vidare in där det ej hör hemma. Så nej ett skitigt filter filtrerar inte bättre än ett nytt filter..

TS:
Men visst KAN man återanvända ett oljefilter, det är ju inte som att det ramlar ut i 1000 bitar när man ska byta det.
Försämrad filtreringsförmåga får man ju dock räkna med, även att filtret kommer gå sönder efter ett tag.

Hur kom denna fråga upp i huvudet om man får fråga ? wink
Senast redigerat av maaw (19 augusti 2014)

4 586 Inlägg
19 augusti 2014
#23
Ifall jag inte minns helt fel så byter dom enbart olja på mina nya golf vid 1500 mil och filter var 3000e

Låter väldigt dumt men bättre än att dom kör 3000 mil mellan servicen som dom har på nästan alla förutom min som går på 1500 mils intervall


Herr
1 722 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#24
maaw skrev:
bronco_z skrev:
Rent teoretiskt blir ju faktiskt filtret "bättre" ju längre det sitter där. När det fylls på med skit blir det tätare och släpper igenom mindre skit. Till en viss gräns givetvis.

När ett filter blir igensatt av skit, vilket filter som helst. Så trycks skiten till slut igenom filtret och vidare in där det ej hör hemma. Så nej ett skitigt filter filtrerar inte bättre än ett nytt filter..

TS:
Men visst KAN man återanvända ett oljefilter, det är ju inte som att det ramlar ut i 1000 bitar när man ska byta det.
Försämrad filtreringsförmåga får man ju dock räkna med, även att filtret kommer gå sönder efter ett tag.

Hur kom denna fråga upp i huvudet om man får fråga ? wink

Du vet hur det kan vara när man ligger sömnlös på nätterna. Den frågan ploppade upp då; hur skitigt blir ett filter egentligen efter säg 1000mil.. En del saker byter man ju bara för att man GÖR det, te.x brickan till oljetrågspluggen SKA man väl byta vid varje oljebyte, men frågan är hur många som gör det? Tänkte om ett oljefilter var en sån detalj som man bara byter för att.

Som sagt, bara en tanke:)
Senast redigerat av LocKtar (19 augusti 2014)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

10 164 Inlägg
19 augusti 2014
#25
Brickan till tråget är viktigt att byta missa det och det kan läcka rätt duktigt om du har otur.

Filter byter man för att det ska bytas motorn mår bättre av det och håller längre speciellt moderna bil motorer är det extra viktigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 augusti 2014
#26
Jag byter sällan brickan utan glödgar den bara med gasolen så återfår den sin spänst. Förmodligen kostar det mer att glödga den än att byta men det bryr jag mig inte om då det är roligare att göra på mitt sätt. Man känner sig lite mer handyman och frugan får en lite våtare blick av sådana små detaljer i vardagen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

10 164 Inlägg
19 augusti 2014
#27
caromania skrev:
Jag byter sällan brickan utan glödgar den bara med gasolen så återfår den sin spänst. Förmodligen kostar det mer att glödga den än att byta men det bryr jag mig inte om då det är roligare att göra på mitt sätt. Man känner sig lite mer handyman och frugan får en lite våtare blick av sådana små detaljer i vardagen.

Njo men varje gång du drar åt så klämmer man ihop brickan. Men dom få kronorna den kostar gör mig då inget.

Men vist är det ett lätt sätt att få igång din fru på så förstår jag dig wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

466 Inlägg
19 augusti 2014
#28
caromania skrev:
Jag byter sällan brickan utan glödgar den bara med gasolen så återfår den sin spänst. Förmodligen kostar det mer att glödga den än att byta men det bryr jag mig inte om då det är roligare att göra på mitt sätt. Man känner sig lite mer handyman och frugan får en lite våtare blick av sådana små detaljer i vardagen.

Amen brother ! cool


https://www.youtube.com/watch?v=YQwYNca4iog  Hur en annan känner sig när man varit en man big_smile
Senast redigerat av skanepiraten (19 augusti 2014)


309 Inlägg
19 augusti 2014
#29
LocKtar skrev:
maaw skrev:
bronco_z skrev:
Rent teoretiskt blir ju faktiskt filtret "bättre" ju längre det sitter där. När det fylls på med skit blir det tätare och släpper igenom mindre skit. Till en viss gräns givetvis.

När ett filter blir igensatt av skit, vilket filter som helst. Så trycks skiten till slut igenom filtret och vidare in där det ej hör hemma. Så nej ett skitigt filter filtrerar inte bättre än ett nytt filter..

TS:
Men visst KAN man återanvända ett oljefilter, det är ju inte som att det ramlar ut i 1000 bitar när man ska byta det.
Försämrad filtreringsförmåga får man ju dock räkna med, även att filtret kommer gå sönder efter ett tag.

Hur kom denna fråga upp i huvudet om man får fråga ? wink

Du vet hur det kan vara när man ligger sömnlös på nätterna. Den frågan ploppade upp då; hur skitigt blir ett filter egentligen efter säg 1000mil.. En del saker byter man ju bara för att man GÖR det, te.x brickan till oljetrågspluggen SKA man väl byta vid varje oljebyte, men frågan är hur många som gör det? Tänkte om ett oljefilter var en sån detalj som man bara byter för att.

Som sagt, bara en tanke:)

haha okej wink
Jag skulle vilja säga att filterbyte är en viktigt process och inte en "bara för att" åtgärd som mycket annat smile
Olja är en väldigt viktig faktor i en motor, den gör så mycket och det är viktigt att den är ren och fin!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
19 augusti 2014
#30
Henkix skrev:
hehe en vän till mej har en 945 som gått på samma filter sedan år 2000 o aldrig fått någon ny olja sen dess utan bara fyllt på lite med gammal spillolja lite då o då. den motorn har gått 35000-tusen mil på det filtret o den går fortfarande wink har sammanlagt gått 49000-tusen

men är man rädd om bilen byter man självklart filter samtidigt som olja smile

Men det är en Volvo röblockare, ingen vanlig motor. wink

Nöjeskör närproducerat

12 086 Inlägg
19 augusti 2014
#31
Byt ditt oljefilter, sen kapar du isär det gamla och kollar. Ser det fräsht ut vet du ju det till nästa gång wink
Oljefiltret fyller ju en funktion, exakt hur länge filtret håller måttet är det ju ingen här som egentligen vet.

177 Inlägg
19 augusti 2014
#32
jocke_gronberg skrev:
Ifall jag inte minns helt fel så byter dom enbart olja på mina nya golf vid 1500 mil och filter var 3000e

Låter väldigt dumt men bättre än att dom kör 3000 mil mellan servicen som dom har på nästan alla förutom min som går på 1500 mils intervall

Om du faktiskt har underlag på att ditt filter inte är bytt vid 1500 mil så skulle jag åka tillbaka och klaga hos verkstaden som utfört jobbet. Finns ingen service hos VW som inkluderar oljebyte utan filterbyte.


1 800 Inlägg
19 augusti 2014
#33
När du tömmer motorn på olja, kolla då hur pass skitig oljan efter att ha passerat filtret ett antal gånger, då kan du få en uppfattning om hur pass skitigt filtret är.

Ska man snåla så hade jag hellre bytt enbart filter än enbart olja.


Evildan
19 augusti 2014
#34
caromania skrev:
Jag byter sällan brickan utan glödgar den bara med gasolen så återfår den sin spänst. Förmodligen kostar det mer att glödga den än att byta men det bryr jag mig inte om då det är roligare att göra på mitt sätt. Man känner sig lite mer handyman och frugan får en lite våtare blick av sådana små detaljer i vardagen.

Efter mitt förnöjsamma skrockande läste jag detta för hustrun och möttes enbart av himlande ögon, inte våta utan sarkastiska sådana. sad

Jag har tagit del av olika tester angående nytt och begagnat oljefilter.
Ett brukat filter innehåller efter en tid en stor mängd partiklar vilket minskar flödet igenom det.
När den filtrerande ytan till slut blir för liten och trycket blir för högt öppnar ventilen (var den nu sitter) vilket då släpper ut de skadliga partiklarna samt eventuellt större ting i smörjsystemet.

För att kortfattat svara på TS fråga: Nej det är inte en god idé att återanvända ett oljefilter.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 augusti 2014
#35
Men att fråga hur skitigt ett filter blir på 1000 mil är ju som att fråga hur långt ett snöre är... Finns ju väldigt många variabler! Hur skitig var motorn innan? Oljekvalitet? Filterkvalitet? Körsätt? Bilmodell? Miltal? Väder? Öken? Alperna? Husvagn?
Som tidigare sagts, för lite pengar för att snåla.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

6 738 Inlägg
19 augusti 2014
#36
_Blue_Speed_ skrev:
Henkix skrev:
hehe en vän till mej har en 945 som gått på samma filter sedan år 2000 o aldrig fått någon ny olja sen dess utan bara fyllt på lite med gammal spillolja lite då o då. den motorn har gått 35000-tusen mil på det filtret o den går fortfarande wink har sammanlagt gått 49000-tusen

men är man rädd om bilen byter man självklart filter samtidigt som olja smile

Men det är en Volvo röblockare, ingen vanlig motor. wink

hehehe ja det har du ju rätt i tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

huh?
10 427 Inlägg
19 augusti 2014
#37
Kanske lite riktigt relevant men så här ser oljesticka & oljefilter ut på en amerikansk BMW 330i 2001 som inte fått oljeservice på ca 8000mil (2005):

http://www.horsepowerjunkies.com/gallery/data/500/2oil1.jpg
http://www.horsepowerjunkies.com/gallery/data/500/2oil5.jpg
http://www.horsepowerjunkies.com/gallery/data/500/2oil4.jpg
http://www.horsepowerjunkies.com/gallery/data/500/2oil3.jpg

tongue

Källa: forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=269465


Forummoderator
9 299 Inlägg
19 augusti 2014
#38
steifan skrev:
bilder
tongue

Källa: forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=269465

Hoppla hoppla! big_smile Tycker fasen det ser värre ut än det borde på 8000mil?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

huh?
10 427 Inlägg
20 augusti 2014
#39
caromania skrev:
steifan skrev:
bilder
tongue

Källa: forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=269465

Hoppla hoppla! big_smile Tycker fasen det ser värre ut än det borde på 8000mil?

Ptja, möjligt. Har ingen uppfattning wink

"Remember, this car only had 64k on it. When the customer was here, he advised us that we were the only place to touch his car.......he was proud to admit it. With that said I went and checked the vehicle history. The last oil service was performed................during the first service, at 15,000 miles. Nearly 50k miles on the same oil and filter. To top that off the guy is a lawyer. "


10 164 Inlägg
20 augusti 2014
#40
Hade fan bytt motor i det där fallet fy fan så vidrigt hur kan man missköta en motor så.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök