3720
Sök

Vinterförvara en fin bil. HUR?

458 Inlägg
5 september 2014
#21
Vita_Vargen skrev:
TurboKolle skrev:
Vad skulle vara så dåligt med att varmköra bilen ordentligt några gånger under vintern?
Och att inte borsta av bilen för att den blir repig? Hur gör man då för att få bort snön?

För att kallstarter är det som sliter på bilen värst, efter att bilen har stått några dagar/veckor så har all olja runnit ner i sumpen och du har usel smörjning. Att då starta bilen sliter ju sjävklart mer än att bara låta bilen genomlida det en gång på våren istället.
Varför ska du ha bort snön? Väntar du på våren så kommer de lösa sig magiskt wink

Några starter under vintern är bara bra att göra, du säger ju själv att all olja rinner ner i sumpen. Låt den stå på tomgång en timma och bli av med kondensen, är ju inte jättekul att kammen rostar, tryckare ärgar mm.

Att det sliter på motorn? Jovisst, men hur många bilar startas och körs även fast det är kallt varje dag i sverige?
Att starta motorn ibland på en förvarad bil inomhus är heller inte fel, även om den inte är med om samma väderväxlingar som bilen på utsidan.

Mvh John


4 489 Inlägg
5 september 2014
#22
jag ställer av camaron under ett skärmtak mellan 1/10-1/4, byter olja innan jag ställer av bara,gör inget under sex månader med bilen,Ps ställer in en dubbel torrboll i bilen..har gjort så i 15 år nu..

Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 september 2014
#23
Fan kan folk inget om motorer eller? Att starta en bil under vintern o låta den stå på tomgång är det dummaste man kan göra, en bil som körs dagligen blir i alla fall varm bra mycket snabbare än en tomgångsbil.... Läs innan man öppnar munnen


9 121 Inlägg
5 september 2014
#24
Funkiee skrev:
Fan kan folk inget om motorer eller? Att starta en bil under vintern o låta den stå på tomgång är det dummaste man kan göra, en bil som körs dagligen blir i alla fall varm bra mycket snabbare än en tomgångsbil.... Läs innan man öppnar munnen

Vad gör skillnad då? En bil som står på tomgång blir lika varm som en bil som körs, fast det tar längre tid.
Var själv och pratade med bilverkstad innan jag ställde av min cab första gången. Då sa dom till mig att jag borde varmköra bilen 1 gång i månaden, för att kondens tar sig in i motorn och kan göra att delar i insprutet kan ärga/rosta och kärva fast.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 september 2014
#25
sliter ju så otroligt mycket mer om du låter den stå o sega sig upp i temp ett antal gånger under en vinter. jaja gör som man vill. slit på motorn i onödan eller låt den stå o använd den när vintern är slut?


9 121 Inlägg
5 september 2014
#26
Funkiee skrev:
sliter ju så otroligt mycket mer om du låter den stå o sega sig upp i temp ett antal gånger under en vinter. jaja gör som man vill. slit på motorn i onödan eller låt den stå o använd den när vintern är slut?

Tycker det låter konstigt med tanke på att man inte ska plåga en kall motor. Alla som sysslar med någon typ av motorsport ser till att motorn är varm innan man börjar plåga den.

Tittar man på en nyare Ferrari bland annat så ska man absolut inte köra med den förrän den är varm.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 september 2014
#27
jo men att fis köra så motorn kommer upp i temp snabbare skadar ju motorn mindre än att den segas upp i temp


Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 september 2014
#28
det är ju inte så att man fullgasar när den är kall, klart det sliter mer då


Diamond
540 Inlägg
6 oktober 2014
#29
en snabb fråga, dom flesta rekommenderar inte en att starta upp bilen medans den står under vinterförvaringen.

men tänkte på att i min honda så finns det en liten lapp där dem anser att AC:n skall startas igång i minst 5min var 7 dag. är det nåt man kan skippa då? kvittar det om man ställer av den i kallgarage med full eller tom tank?

I'm Rick James Bitch!

Turbo lover
555 Inlägg
6 oktober 2014
#30
Vad sliter du helst på, motorn eller AC:n? Låt den stå hela vintern.

Och inte får man upp normal oljetemp i motorn av att stå på tomgång, den måste belastas.
Senast redigerat av Turbovin (6 oktober 2014)


9 121 Inlägg
6 oktober 2014
#31
Sliter hellre på motorn lite för att ACn ska fortsätta fungera, kan bli dyra reparationer på det. Sen är det så på vissa bilar att ACn inte fungerar under 5 grader med.


Yawn...
3 151 Inlägg
6 oktober 2014
#32
Lite roligt att ni anser att det sliter sjukt mycket på motorn att kallstarta uppåt 10 gånger per vinter när bilen inte används i övrigt. De flesta här kör väl 1500-2000 mil under vintern eller mer (och antagligen kallstartar ni några gånger under den tiden också, exempelvis när ni varit och besökt lokala biografen)... menar ni seriöst att det sliter mindre på motorn än tidigare nämnda kallstarter?

Nu vet jag inte hur det är för TS, men man behöver ju inte kallstarta om bilen är utrustad med motorvärmare till exempel.


Turbovin skrev:
Vad sliter du helst på, motorn eller AC:n? Låt den stå hela vintern.

Och inte får man upp normal oljetemp i motorn av att stå på tomgång, den måste belastas.

Konstigt, min Audi når rätt oljetemp när den står på tomgång. Visst, det tar betydligt längre tid, men den kommer dit tillslut...
Senast redigerat av Mervolic (6 oktober 2014)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 oktober 2014
#33
ang att man gör så med acn är om man använder bilen, står den bara är det ju ingen fara. används bilen så ska grejorna få smörjning, därav att man ska ha ac påslagen. dock slås den ju aldrig på under ett visst gradantal.


1 283 Inlägg
6 oktober 2014
#34
Mervolic skrev:
Lite roligt att ni anser att det sliter sjukt mycket på motorn att kallstarta uppåt 10 gånger per vinter när bilen inte används i övrigt. De flesta här kör väl 1500-2000 mil under vintern eller mer (och antagligen kallstartar ni några gånger under den tiden också, exempelvis när ni varit och besökt lokala biografen)... menar ni seriöst att det sliter mindre på motorn än tidigare nämnda kallstarter?

Nu vet jag inte hur det är för TS, men man behöver ju inte kallstarta om bilen är utrustad med motorvärmare till exempel.


Turbovin skrev:
Vad sliter du helst på, motorn eller AC:n? Låt den stå hela vintern.

Och inte får man upp normal oljetemp i motorn av att stå på tomgång, den måste belastas.

Konstigt, min Audi når rätt oljetemp när den står på tomgång. Visst, det tar betydligt längre tid, men den kommer dit tillslut...

Om du kör bilen dagligen så sliter inte kallstarterna lika mycket som om du startar bilen en gång varannan vecka. Startar du bilen så sällan så hinner alla olja rinna ned i sumpen vilket ger mer slitage innan oljetrycket byggts upp och du har smörjning som det ska. Sen så handlar det i det här fallet vad jag tolkat det som att starta bilen en gång på våren eller ~10 ggr under vintern.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 oktober 2014
#35
Vita_Vargen skrev:
Mervolic skrev:
Lite roligt att ni anser att det sliter sjukt mycket på motorn att kallstarta uppåt 10 gånger per vinter när bilen inte används i övrigt. De flesta här kör väl 1500-2000 mil under vintern eller mer (och antagligen kallstartar ni några gånger under den tiden också, exempelvis när ni varit och besökt lokala biografen)... menar ni seriöst att det sliter mindre på motorn än tidigare nämnda kallstarter?

Nu vet jag inte hur det är för TS, men man behöver ju inte kallstarta om bilen är utrustad med motorvärmare till exempel.


Turbovin skrev:
Vad sliter du helst på, motorn eller AC:n? Låt den stå hela vintern.

Och inte får man upp normal oljetemp i motorn av att stå på tomgång, den måste belastas.

Konstigt, min Audi når rätt oljetemp när den står på tomgång. Visst, det tar betydligt längre tid, men den kommer dit tillslut...

Om du kör bilen dagligen så sliter inte kallstarterna lika mycket som om du startar bilen en gång varannan vecka. Startar du bilen så sällan så hinner alla olja rinna ned i sumpen vilket ger mer slitage innan oljetrycket byggts upp och du har smörjning som det ska. Sen så handlar det i det här fallet vad jag tolkat det som att starta bilen en gång på våren eller ~10 ggr under vintern.

Struntprat... All olja letar sig ner i sumpen över natten. Nattmössan ska man inte snacka i... Ha den på huvudet...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 283 Inlägg
7 oktober 2014
#36
DiwraZ skrev:
Vita_Vargen skrev:
Mervolic skrev:
Lite roligt att ni anser att det sliter sjukt mycket på motorn att kallstarta uppåt 10 gånger per vinter när bilen inte används i övrigt. De flesta här kör väl 1500-2000 mil under vintern eller mer (och antagligen kallstartar ni några gånger under den tiden också, exempelvis när ni varit och besökt lokala biografen)... menar ni seriöst att det sliter mindre på motorn än tidigare nämnda kallstarter?

Nu vet jag inte hur det är för TS, men man behöver ju inte kallstarta om bilen är utrustad med motorvärmare till exempel.



Konstigt, min Audi når rätt oljetemp när den står på tomgång. Visst, det tar betydligt längre tid, men den kommer dit tillslut...

Om du kör bilen dagligen så sliter inte kallstarterna lika mycket som om du startar bilen en gång varannan vecka. Startar du bilen så sällan så hinner alla olja rinna ned i sumpen vilket ger mer slitage innan oljetrycket byggts upp och du har smörjning som det ska. Sen så handlar det i det här fallet vad jag tolkat det som att starta bilen en gång på våren eller ~10 ggr under vintern.

Struntprat... All olja letar sig ner i sumpen över natten. Nattmössan ska man inte snacka i... Ha den på huvudet...

Så det finns ingen oljefilm öht kvar någonstans i motorn efter den stått några timmar?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 oktober 2014
#37
Vita_Vargen skrev:
DiwraZ skrev:
Vita_Vargen skrev:

Om du kör bilen dagligen så sliter inte kallstarterna lika mycket som om du startar bilen en gång varannan vecka. Startar du bilen så sällan så hinner alla olja rinna ned i sumpen vilket ger mer slitage innan oljetrycket byggts upp och du har smörjning som det ska. Sen så handlar det i det här fallet vad jag tolkat det som att starta bilen en gång på våren eller ~10 ggr under vintern.

Struntprat... All olja letar sig ner i sumpen över natten. Nattmössan ska man inte snacka i... Ha den på huvudet...

Så det finns ingen oljefilm öht kvar någonstans i motorn efter den stått några timmar?

Hallå? Ändra inte på förutsättningarna!!! Det finns oljefilm i lagerbanorna direkt efter att du slår av nyckeln och en lång tid framöver. För att inte säga alltid? Men den överblivna oljan som inte dröjer sig kvar på lämpliga ställen letar sig ner  i tråget på bara några minuter. Alltså lika stort slitage att dra igång motorn som stått sedan kvällen innan eller 1 månad.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 283 Inlägg
7 oktober 2014
#38
DiwraZ skrev:
Vita_Vargen skrev:
DiwraZ skrev:
Struntprat... All olja letar sig ner i sumpen över natten. Nattmössan ska man inte snacka i... Ha den på huvudet...

Så det finns ingen oljefilm öht kvar någonstans i motorn efter den stått några timmar?

Hallå? Ändra inte på förutsättningarna!!! Det finns oljefilm i lagerbanorna direkt efter att du slår av nyckeln och en lång tid framöver. För att inte säga alltid? Men den överblivna oljan som inte dröjer sig kvar på lämpliga ställen letar sig ner  i tråget på bara några minuter. Alltså lika stort slitage att dra igång motorn som stått sedan kvällen innan eller 1 månad.

Över natten=några timmar tänkte jag. Men skit samma. Oljefilmen försvinner, googla på lawnmower syndrome så får du många träffar. Klart vet jag att den överblivna oljan letar sig ner i sumpen mer eller mindre omgående men även oljeskiktet kommer så småningom om att krypa bort.

Edit: Eller var kanske skillnaden på olja och oljefilm du tänkte på? Jag syftade på oljefilmen hela tiden efter som självfallet "rest"-oljan letar sig ned i sumpen mer eller mindre omgående.
Senast redigerat av Vita_Vargen (7 oktober 2014)


329 Inlägg
7 oktober 2014
#39
ställde precis in min v70 under vintern, och jag kommer göra som många inte rekomenderar, att starta den 1 gång i månaden.. men alla har väl sina åsikter, dock "plågar" man inte bilen om du startar den 1 gång i månaden bilen är väl till för att användas? personligen tycker jag att man slipper massa extrajobb på våren när den ska plockas ut,
som tillexempel: fukt i bränsletanken, fukt i olja, fukt i kupen, startar man bilen 1 gång i månaden så slipper du tänka på att göra allt det på våren.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 oktober 2014
#40
Demmpa: tvärrt om, mer fukt överallt. tanka fullt, o byt olja efter vintern så har du inget problem. o det blir dessutom värre invändigt om du värmer upp kupén o sen låter den fuktiga luften bli fuktigare. låt bilen stå med en eller två torrbollar. starta inte bilen, för det enda man gör är o förstöra. häll i konserveringsolja i cylindrarna om man är så rädd.

men o slippa extrajobb med att göra som du, det är snarare tvärrt om, man skapar sig jobb



Sök