13 september 2014
Trådstartare
Har skaffat mig en äldre hästfinka med boggie, den är modell bredare då den är byggd från fabrik att passa ardenner så totala bredden är lite över 2 meter. Tänkte mig använda axlarna och bygga en ny trailer från scratch eller om nån vet om det är möjligt att bygga om befintligt chassie ?
Tänker mig att den ska vara riktigt rejäl med så mycket lastkapacitet som möjligt, troligen blir hjulen under lastytan då jag misstänker att innermåttet mellan hjulen blir för litet för att användas som lastutrymme, tänkte att den ska gå att kunna använda som släpvagn åxå med helt platt flak.
Vill ju ändå att den inte ska vara så tung att dra, så vette fan vad man använder bäst för material om man väljer att plocka av axlar och bygga från scratch.. ?
Behöver inte tänka på körkortsbehörigheter då jag har det mesta. Det verkar som att den är ner reggad för att få dras med B körkort, axlarna verkar vara rejält kraftiga så 1400 + 1400 blir ju 2800kg låter ju fantastiskt om det gick att få till nåt sånt. Vill nog ha en lastvikt på runt 2 ton eller strax där över.
Info om finkan
Skattevikt, kg: 1400
Tjänstevikt, kg: 700
Totalvikt, kg: 1400
Ursprunglig totalvikt, kg: 1400
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B:
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 700
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 100
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1300
Kopplingsanordning : KULHANDSKE
Kopplingsavstånd, mm: 3500
Kopplingsavstånd EU, mm:
Max kopplingsavstånd EU, mm:
Effektiv bromsanordning: Ja
Lastutrymmets längd, mm: 2950
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm: 800
Utrustning:
Drivande axlar fram:
Drivande axlar bak:
Antal hjul:
Antal axlar: 2
Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 100
Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 1400
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 700
Däckdimension axel 2: 185/60R14
Längd, mm: 4500
Bredd, mm: 2180
Denna kommer börja byggas nu i det snaraste så all info om bygget är bra för min del
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **