3407
Sök

Led konvertering halv\hel samt dimljus. Saab 9-3 07.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 oktober 2014
lolrazz skrev:
it_mutt skrev:
lolrazz skrev:

Åh jag tror dig! Så, vad bör jag ta då? Bör jag polera upp lyktglasen sen fortsätta köra på halogen på dimljus samt halv, sen ge mig på Xenon som hel?

Vill ha bättre ljus, men framförallt, vill bårt från de gula ljuset, fy vad fult det är! tongue

Det är nog alldeles rätt ände att börja i. "Sunkiga" glas kan stjäla ofantligt mycket ljus. Titta eventuellt på Philips "blåa" lampa också.

Xenon i helljuset är galet trevligt (55w xenon räcker för många).

Tänk dock på att xenon i helljuset inte är -lagligt- dock. Besiktningen bryr sig inte, men en riktig grinolle till polis, som av någon anledning kollar det, kan ge dig på nöten för det (dock är risken för det minimal...och ännu lite mindre).

Okej! Bara för att klargöra, LED är helt uteslutet till halv\dimljus? tongue

I -min- värld är det det iaf. Sen finns det säkert någon som skulle se det som ett bra alternativ.

Som jag skrev tidigare; är du bara ute efter utseendet på dimljuset (och därigenom ska använda det lagligt; dvs -inte- tillsammans med halvljus, utan bara parkeringsljus) så finns det ju betydligt billigare alternativ åtminstone.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

329 Inlägg
7 oktober 2014
led belysning är nog ingen höjdare än tror jag, tror inte man får någon bra ljusbild utav dom i en vanlig reflektor som är gjort för en glödlampa,
en glödlampa/xenonlampa kan ge så mycket mer ljus än så länge, då reflektorn "väljer vart ljuspunkten ska tas" ett exempel:

reflektor *(*, ljuspunkt *|*, lampa *>*,

(|>
(|>

men led lampan skulle troligtvis förstöra "punkten", antingen lyser den på tok för mycket eller för lite, 

(> |
eller
(|  >

dåligt förklarat men hoppas ni förstår
Senast redigerat av Demmpa (7 oktober 2014)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 oktober 2014
Demmpa skrev:
led belysning är nog ingen höjdare än tror jag, tror inte man får någon bra ljusbild utav dom i en vanlig reflektor som är gjort för en glödlampa,
en glödlampa/xenonlampa kan ge så mycket mer ljus än så länge, då reflektorn "väljer vart ljuspunkten ska tas" ett exempel:

(|>
(|>

men led lampan skulle troligtvis förstöra "punkten", antingen lyser den på tok för mycket eller för lite, 

(> |
eller
(|  >

Fast, iofs, i halvljuset på en SAAB från 07 är det prjoektorstrålkastare (eller?!)

Men nej, jag vet inte heller hur de löser det vid konstruktionen av en lysdiod"lampa" med brännpunkten, speciellt inte när man har flera lysdioder och denna är viktig (vilket den inte är på ex.vis en lampa till blinkers)

15 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
it_mutt skrev:
Demmpa skrev:

(|>
(|>

(> |
eller
(|  >

Fast, iofs, i halvljuset på en SAAB från 07 är det prjoektorstrålkastare (eller?!)

Men nej, jag vet inte heller hur de löser det vid konstruktionen av en lysdiod"lampa" med brännpunkten, speciellt inte när man har flera lysdioder och denna är viktig (vilket den inte är på ex.vis en lampa till blinkers)

Ja det är det. Tack för all hjälp!

Yawn...
3 151 Inlägg
7 oktober 2014
Vill man ha bra ljus så ska man inte gå mot stylingbelysningens värld, där handlar det om helt andra saker än prestanda. Mest ljus (i halogenlampor) får man från de som lyser med normal halogenfärg.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 oktober 2014
Mervolic skrev:
Vill man ha bra ljus så ska man inte gå mot stylingbelysningens värld, där handlar det om helt andra saker än prestanda. Mest ljus (i halogenlampor) får man från de som lyser med normal halogenfärg.

Du säger det? Osram Nightbreaker då? Där man uppenbart har ett vitare sken än "genomsnittlig halogen", men samtidigt pumpar ut högre ljusflöde. Hur går det till?

Så nej, det går inte att säga "rakt av" att så -är- det. Däremot kan man generellt säga att blåskitade lampor -oftast- tappar i ljusstyrka, men det är inte alltid fallet.

Osram (H1)

Cool blue Intense;

Färgtemperatur    4000 K
Ljusflöde    1550 lm

- - -

Ultra life

Färgtemperatur 3200 K
Ljusflöde 1550 lm

- - -

Orginal Line

Färgtemperatur    3200 K
Ljusflöde    1550 lm

- - - - - - - - - - -

Philips (H1);

X-TremeVision

färgtemperatur: Upp till 3 700  K
Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

BlueVision Ultra

färgtemperatur 4 000  K
Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

Vision Plus

färgtemperatur -ingen info-
Lumen max 1 780  lm

- - -

LongLife EcoVision

Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

Så, den enda som egentligen avviker är Philips Vision Plus. I övrigt är där ingen skillnad på 3200k eller 4000k ex.vis.
Senast redigerat av it_mutt (7 oktober 2014)

Yawn...
3 151 Inlägg
7 oktober 2014
it_mutt skrev:
Du säger det? Osram Nightbreaker då? Där man uppenbart har ett vitare sken än "genomsnittlig halogen", men samtidigt pumpar ut högre ljusflöde. Hur går det till?

Så nej, det går inte att säga "rakt av" att så -är- det. Däremot kan man generellt säga att blåskitade lampor -oftast- tappar i ljusstyrka, men det är inte alltid fallet.

Osram (H1)

Cool blue Intense;

Färgtemperatur    4000 K
Ljusflöde    1550 lm

- - -

Ultra life

Färgtemperatur 3200 K
Ljusflöde 1550 lm

- - -

Orginal Line

Färgtemperatur    3200 K
Ljusflöde    1550 lm

- - - - - - - - - - -

Philips (H1);

X-TremeVision

Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

BlueVision Ultra

färgtemperatur 4 000  K
Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

Vision Plus

Lumen max 1 780  lm

- - -

LongLife EcoVision

Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

Så, den enda som egentligen avviker är Philips Vision Plus. I övrigt är där ingen skillnad på 3200k eller 4000k ex.vis.

Där ser man, det var bättre än vad jag trodde. Var kan man få tag i Vision Plus? Har aldrig sett dem förut, vore kul att prova själv.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 oktober 2014
Mervolic skrev:
it_mutt skrev:

Osram (H1)

Cool blue Intense;

Färgtemperatur    4000 K
Ljusflöde    1550 lm

- - -

Ultra life

Färgtemperatur 3200 K
Ljusflöde 1550 lm

- - -

Orginal Line

Färgtemperatur    3200 K
Ljusflöde    1550 lm

- - - - - - - - - - -

Philips (H1);

X-TremeVision

Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

BlueVision Ultra

färgtemperatur 4 000  K
Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

Vision Plus

Lumen max 1 780  lm

- - -

LongLife EcoVision

Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

Där ser man, det var bättre än vad jag trodde. Var kan man få tag i Vision Plus? Har aldrig sett dem förut, vore kul att prova själv.

Ingen aning faktiskt. Stod upptagen på Philips hemsida. Men, de har säkert en lista över återförsäljare. Tror nog iofs "vem som helst" kan plocka hem dom till dig

- - Edit - -

Kollade (då jag var inne på sidan); Jula har dessa för 90:-/st. Om det finns olika versioner av den vågar jag dock inte svara på. Tänkte mest på att Osram NB finns i "ett gäng" varianter.

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … pa-423856/

Den har tydligen en färgtemp på 3250k
Senast redigerat av it_mutt (7 oktober 2014)

Sök