Update 23/2Tjenare
Dags för en uppdatering, de händer mycket i garaget och det är ont om tid så stressen är fullständigt överväldigande.
Eftersom min kaross är hos MadPerformance så håller jag mig sysselsatt med att förbereda precis allt jag kan utan att ha själva karossen att måtta på, det börjar tunna ut på den listan men änså länge är den inte tom
![wink](img/smilies/wink.png)
.
Först tänkte jag börja med att tacka StreetPerformance som levererade mina coilovers snabbt och smidigt:)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-cda2fc6a98126da5f48f3cfce8a3fcb8.jpg]()
Det blev D2 Driftcoilovers, samma som jag körde på min 190a tidigare år
![smile](img/smilies/smile.png)
Riktigt stabila och välfungerande coilovers!
Sedan kan jag äntligen avslöja vad jag kommer åka för låda i clkn, efter en säsong med extremt mycket drivline problem så har jag valt att hellre överdimensionera denna drivlinan än tvärtom
![wink](img/smilies/wink.png)
. Därför öppnade jag lädret och köpte mig en sådan låda som jag alltid velat ha
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-c26cbe6e909bc6ce9db328ca57e08620.jpg]()
Valet föll på en Tex Racing T101A Dogbox ihop med en Tilton OT2 3 skivig koppling, detta ihop med en nascar kardan så känns drivlinan ganska stabil inför säsongen:)
Info om bakvagnen kommer längre fram!
Men lådan skulle ha ett alldeles för lätt liv utan en rejäl motor som kan piska den så nu vart de dags och bygga ihop maskinen!
Motorn som jag bygger på är alltså en Mercedes C36 motor (M104.941), det är en rak 24v sexa på 3.6 liter och ger 276hk och 385nm original. Motorn kommer överladdas såklart för att nå mitt effekt mål på 750 bakhjuls häst.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-b3afe278e4d9d403c71fe209b5ba5e5f.jpg]()
Så jag började med att duka upp ett riktigt smörgåsbord med delarna från C36 maskinen:)
Motor specifikationer:
Mira fräst och renoverad topp
Original Kamaxlar
3 Lagers Cosmetics Topplockspackning
ARP Topplocksbultar
Borrat och honat block till 91.15
Original Oljesprut på kolvar
Smidda JEkolvar (Custom beställda)
ZRP Smidda vevstakar (Arp bult)
ACL Vevlager
Balanserad vev
Original mercedes Ramlager
Original Oljepump
Vi stack iväg till min vän Johns jobb för att låna deras motorers tvätt, Stort tack för den hjälpen!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-c9ed5b460210f717ffd709584a3142f1.jpg]()
Efter alla delar var rena och i ordning var det dags att börja förbereda allting för ihop montering, vi började med att viktmatcha kolvar och stakar för att få det så balanserat som möjligt
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-a0fec7f981f6c56f0a45c1b78251db55.jpg]()
När allt var invägt och klart så tog vi tag i att slipa in kolvringarna, inget jätte roligt jobb men de känns skönt att veta att man satt alla måtten efter specifikationerna får vårat användnings område!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-2e1d130a062c840a2daa89426176a595.jpg]()
Slipa, kontrollmäta, slipa, kontrollmäta och kontrollmäta en gång till
![wink](img/smilies/wink.png)
Under ihopmonteringen utav motorn så kikade Static Pictures ner för att dokumentera motorbygget, detta kommer det komma en riktigt fet film på framöver. Mer info i den nära framtiden!
Här är iaf en bild dom knäppte under ihop monteringen!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-a6e91989f146b736fd8345599d1cd293.jpg]()
Porrigt värre ellerhur?!
När allt var färdigt för ihop montering var det dags att montera ihop stakarna med kolvarna, sedan lägga i vevaxeln och sedan sänka ner kolvarna i blocket:)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-6bf7fe285ae0ecc7b0288068e4281211.jpg]()
We got pistons!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-e3e6939acd498603ab8514db81b20fbf.jpg]()
Sedan var de dags o skruva dit ARP pinnbulten!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-e7b772f221c0a8e0e140cfc051507dd1.jpg]()
Efter noggrann rengöring av toppen och blockets ytor så var det dags för topplockspackningen att läggas dit för att sen sammanfoga blocket med toppen. börjar likna motor detta nu
![wink](img/smilies/wink.png)
Några timmar senare så hade vi moment dragit hela motorn och monterat dit kamaxlar, kedjor och allt där till
![smile](img/smilies/smile.png)
VOILA en färdig C36 AMG motor!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-d39e844f8feaca48e5b731c5cd0f749a.jpg]()
Känns riktigt skönt att ha motorn ihop monterad och ståendes så man inte behöver tänka på att göra detta under stressen när karossen kommit tillbaka!
Det var allt för denna uppdateringen, hinner förhoppningsvis med att uppdatera om resten under veckans gång!
Ha det gött så länge!
//Mårten
Team lovetap