Som rubriken lyder så ska jag köpa min första bil inom snar framtid.
Jag har haft planer på att köpa bil ett bra tag nu så därför har jag skannat marknaden ganska mycket, dock har jag tröttnat på att vela så tänkte därför lämna över det till mer kunnigt folk.
De kraven jag har:
Får kosta max 40k Relativt billig försäkring/skatt Körglädje Manuell låda Kvalité Sedan/coupe.
Vill inte ha en massa förslag om bensinsnåla småbilar
Har ganska bra koll på vad som finns inom min budget men inte en blekaste aning om vad som skiljer dom åt så ni får gärna lista upp för och nackdelar med de bilar ni rekommenderar.
Fördelar: Hög verklig kvalite, samt bra kvalitetskänsla, låga driftkostnader (Speciellt sett till storlek och motor), billiga reservdelar (speciellt i Tyskland) Design som i alla fall jag tycker känns relativt fräsch fortfarande. Imolaröd färg som är riktigt snygg och ovanlig. Väldigt lättmeckad bil. Kamkedja, dvs inga dyra kamremsbyten.
Nackdelar: Ingen V8, 5000:- över budget (bör gå att få ned den till 40')
Fördelar: Hög verklig kvalite, samt bra kvalitetskänsla, låga driftkostnader (Speciellt sett till storlek och motor), billiga reservdelar (speciellt i Tyskland) Design som i alla fall jag tycker känns relativt fräsch fortfarande. Imolaröd färg som är riktigt snygg och ovanlig. Väldigt lättmeckad bil. Kamkedja, dvs inga dyra kamremsbyten.
Nackdelar: Ingen V8, 5000:- över budget (bör gå att få ned den till 40')
Beroende på vart han bor (om gbg i detta fall) och hur gammal han är, så lär försäkringen skjuta i höjden på en 530! Sen att det är en importerad, gör inte saken bättre!
Jag skulle passa denna bil!
Tycker definitivt om BMW, men, beroende på motor och utr (tex M), så lär det bli svårt och hitta en fin/fräsch för dom pengarna! Många med stora motorer är ofta importerade och kostar då lite mindre, eller så har man satt på nå snygga fälgar osv o höjt priset med 10-20k (drömpriser)
Har inget emot importerade bilar, men tyvärr kostar dom nästan det dubbla o äga i just försäkring och detta vackra land!
Letar man rätt på en 240 med b230f vilket ni svenskar har flera av, så har du kvalité å körglädje. och klaga ej på bensinpriserna nu när dessa är i botten och du har nästan 35k kvar av besparningarna på bensin.
Går billigt, men orkar att dra på en bra bit över 200, gott om plats för 4 pers samt ganska bra lastutrymme för en bil i Golf klassen. Har haft själv en bensinare innan och under dem 5 år (8000 mil) vi hade den i familjen byttes bara lite slitdelar som bromsarna, k-stag, och kamremmen när det var dags för den, aldrig varit nå strul med den.
Om du dock inte vill ha en diesel så rekommenderar jag en Leon 1.8T eller en Cupra med fyrhjulsdrift kan man hitta för dem pengarna.
Måste medge att jag är svag för BMW men som sagt, försäkringen är en kostnad jag måste hålla låg.
Hur är det då med exempelvis 523/525 osv? mindre motor gör väl försäkringen billigare men är dessa lika roliga att köra som en 530?
Är för övrigt 20år gammal och ja, jag bor i Göteborg.
En bil för 40000:- skulle jag ALDRIG helförsäkra, speciellt inte som 20 åring! Nu är jag 21 år, men beroende bil och premie så har jag i alla fall kört trafik eller halv på bilar upp till 150' då vilken bil som helst blir väldigt dyr i försäkring. Enda bil jag har haft helförsäkring på är min F10, men då är det en bil för 300k också.
Trafikförsäkring skiljer väldigt lite mellan den mest snikade skitbilen och en värsting, några hundralappar i månaden på sin höjd, så länge du tänkt att köra trafikförsäkring så är det ganska oväsentligt vilken bil och motor du köper. Och en bil för 40000:- skulle jag avråda att köra helförsäkrad. Lite som att köpa en iPhone för 6000:- och betala 8000:- för 24 månader försäkring.
Måste medge att jag är svag för BMW men som sagt, försäkringen är en kostnad jag måste hålla låg.
Hur är det då med exempelvis 523/525 osv? mindre motor gör väl försäkringen billigare men är dessa lika roliga att köra som en 530?
Är för övrigt 20år gammal och ja, jag bor i Göteborg.
En bil för 40000:- skulle jag ALDRIG helförsäkra, speciellt inte som 20 åring! Nu är jag 21 år, men beroende bil och premie så har jag i alla fall kört trafik eller halv på bilar upp till 150' då vilken bil som helst blir väldigt dyr i försäkring. Enda bil jag har haft helförsäkring på är min F10, men då är det en bil för 300k också.
Trafikförsäkring skiljer väldigt lite mellan den mest snikade skitbilen och en värsting, några hundralappar i månaden på sin höjd, så länge du tänkt att köra trafikförsäkring så är det ganska oväsentligt vilken bil och motor du köper. Och en bil för 40000:- skulle jag avråda att köra helförsäkrad. Lite som att köpa en iPhone för 6000:- och betala 8000:- för 24 månader försäkring.
Det beror på.. är inte försäkringen galet dyr, så kan man ta det! Och även teckna "mer", där man får hyrbil (man betalar själv 25%). Beror som sagt på hur vardagen ser ut! Jobb/skola, behovet till bil!
För 40K får du en fin 523 med uppdateringsmotorn på 170hk istället för 150 (from -00), tänk inte så mkt på miltalen. Är den välskött samt har bra historik, är det "låga mil" i sig
Måste medge att jag är svag för BMW men som sagt, försäkringen är en kostnad jag måste hålla låg.
Hur är det då med exempelvis 523/525 osv? mindre motor gör väl försäkringen billigare men är dessa lika roliga att köra som en 530?
Är för övrigt 20år gammal och ja, jag bor i Göteborg.
En bil för 40000:- skulle jag ALDRIG helförsäkra, speciellt inte som 20 åring! Nu är jag 21 år, men beroende bil och premie så har jag i alla fall kört trafik eller halv på bilar upp till 150' då vilken bil som helst blir väldigt dyr i försäkring. Enda bil jag har haft helförsäkring på är min F10, men då är det en bil för 300k också.
Trafikförsäkring skiljer väldigt lite mellan den mest snikade skitbilen och en värsting, några hundralappar i månaden på sin höjd, så länge du tänkt att köra trafikförsäkring så är det ganska oväsentligt vilken bil och motor du köper. Och en bil för 40000:- skulle jag avråda att köra helförsäkrad. Lite som att köpa en iPhone för 6000:- och betala 8000:- för 24 månader försäkring.
Alla bilar som är värda mer än 15-20k bör helförsäkras. Fast det gäller ju inte om man är ekonomiskt oberoende. Då skiter man i försäkring och pyntar trafikförsäkringsföreningen
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Måste medge att jag är svag för BMW men som sagt, försäkringen är en kostnad jag måste hålla låg.
Hur är det då med exempelvis 523/525 osv? mindre motor gör väl försäkringen billigare men är dessa lika roliga att köra som en 530?
Är för övrigt 20år gammal och ja, jag bor i Göteborg.
En bil för 40000:- skulle jag ALDRIG helförsäkra, speciellt inte som 20 åring! Nu är jag 21 år, men beroende bil och premie så har jag i alla fall kört trafik eller halv på bilar upp till 150' då vilken bil som helst blir väldigt dyr i försäkring. Enda bil jag har haft helförsäkring på är min F10, men då är det en bil för 300k också.
Trafikförsäkring skiljer väldigt lite mellan den mest snikade skitbilen och en värsting, några hundralappar i månaden på sin höjd, så länge du tänkt att köra trafikförsäkring så är det ganska oväsentligt vilken bil och motor du köper. Och en bil för 40000:- skulle jag avråda att köra helförsäkrad. Lite som att köpa en iPhone för 6000:- och betala 8000:- för 24 månader försäkring.
Det beror på.. är inte försäkringen galet dyr, så kan man ta det! Och även teckna "mer", där man får hyrbil (man betalar själv 25%). Beror som sagt på hur vardagen ser ut! Jobb/skola, behovet till bil!
För 40K får du en fin 523 med uppdateringsmotorn på 170hk istället för 150 (from -00), tänk inte så mkt på miltalen. Är den välskött samt har bra historik, är det "låga mil" i sig
Det där med milen har jag väldigt svårt för, vågar man köpa en bil med 20k mil? vilket är standard på de flesta bilar jag tittat på hittils. Så länge bilen är välskött och historiken stämmer så är miltalet oväsentligt?
Trådskaparen bor i GBG, en storstad är det kanska dyrt att försäkra en bil om en heförsäkring kostar 15-20.000:- år som för för ungdom inte är ovanligt börja det blir svårt att motivera en just helförsäkring
En bil för 40000:- skulle jag ALDRIG helförsäkra, speciellt inte som 20 åring! Nu är jag 21 år, men beroende bil och premie så har jag i alla fall kört trafik eller halv på bilar upp till 150' då vilken bil som helst blir väldigt dyr i försäkring. Enda bil jag har haft helförsäkring på är min F10, men då är det en bil för 300k också.
Trafikförsäkring skiljer väldigt lite mellan den mest snikade skitbilen och en värsting, några hundralappar i månaden på sin höjd, så länge du tänkt att köra trafikförsäkring så är det ganska oväsentligt vilken bil och motor du köper. Och en bil för 40000:- skulle jag avråda att köra helförsäkrad. Lite som att köpa en iPhone för 6000:- och betala 8000:- för 24 månader försäkring.
Det beror på.. är inte försäkringen galet dyr, så kan man ta det! Och även teckna "mer", där man får hyrbil (man betalar själv 25%). Beror som sagt på hur vardagen ser ut! Jobb/skola, behovet till bil!
För 40K får du en fin 523 med uppdateringsmotorn på 170hk istället för 150 (from -00), tänk inte så mkt på miltalen. Är den välskött samt har bra historik, är det "låga mil" i sig
Det där med milen har jag väldigt svårt för, vågar man köpa en bil med 20k mil? vilket är standard på de flesta bilar jag tittat på hittils. Så länge bilen är välskött och historiken stämmer så är miltalet oväsentligt?
Sålde min Saab 9000 som hade gått 28000 mil. Nu har jag köpt en som gått 18000 mil, misstänker dock att mätaren är tillbakaskruvad! En 97a som gått knappa 18k.. känns inte troligt. Men den går bra!
Idag är det svårt och hitta vissa bilar som gått under 20.. det beror dels på att dom äldre som gått mer än 20K, har man som ägare varit nöjda med, kört och lagt ner pengar på och dom "nya" bilarna orkar alltmer idag! Ser inga som helst hinder att vissa bilar gått över 20.. dock bör man tänka på vissa grejer, tex så är det idag vanligt att V70N (tidiga modeller, tex -00 till -02) säljs billigt som gått mellan 20-25k för strax under 30 tkr. Dessa bilar är det vanligt att dom strular, däremot äldre V70:n (innan USA tog över), går hur långt som helst, oftast. Sen är kamrem/kamkedja viktigt att kolla upp. Bland äldre bilar är det bara Saab och BMW som har kamkedja, Saab har haft mkt problem med sina lådor, dock ej BMW.
Apropå det med hel kontra halvförsäkring så säger jag som någon annan sagt ett antal gånger på garaget, känner man att man har råd att slanta upp en ny bil OM man smäller den man åker så är det ju inga tvivel om att halvförsäkring räcker. Men har man inte råd att hosta upp som i detta fall 40k igen så är hel något att skaffa. Ett tips till TS när han funderar på vilken försäkring han ska ha
Jag resonerar som så att jag inte behöver helförsäkring, för dels har jag aldrig varit inblandad i en olycka och dels kör jag hyfsat försiktigt på farliga ställen. Viltolyckor täcks oftast inte av en helförsäkring ändå, och det är som störst risk att krocka med vilt för min del. Bättre att ta halvförsäkring med tilläggsförsäkring för viltolyckor i så fall då jag anser att risken att jag orsakar olyckan (halvförsäkring täcker olyckor om andra orsakar den, så vitt jag vet) är relativt låg. Inte omöjligt att jag orsakar en olycka någon gång, men jag anser att jag har tjänat ihop pengarna en helförsäkring skulle ha kostat i så fall.