2143
Sök

Höjd fordonsskatt från 1 Januari 2015

Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2015
#101
För att sätta lite perspektiv på det hela;

Man beräknar att höjningen genererar 1- 1.5 miljarder kronor/år

Så vad får man för 1 miljard när det gäller infrastruktur?

500 kilometer – gång- och cykelbanor

100 kilometer – bussbanor i Stockholm

33 kilometer – motorväg på landsbygd

25 kilometer – dubbelspårig järnväg på landsbygd

5 kilometer – banor för svenska höghastighetståg

1,1 kilometer – NK-expressen i Stockholm

1 kilometer – motorväg i tunnel

0,9 kilometer – tunnelbana i Stockholm

( http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anl … 378202.ece )

Inte så fasligt mycket helt enkelt. Nu är väl iofs denna höjning tänkt att täcka upp för nya satsningar på skolan, men iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
4 januari 2015
#102
Fick 800kr i ökning av staten på passat tdi 05a, men det går nog till mycket bra saker....
Men men det kostar väl och köra tillbaka bussen från Östersund till Malmö  roll

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#103
valle22 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Nu höjs fordonsskatten mina vänner. Regeringen gav oss fordonsägare och bilintresserade en trevlig nyårspresent.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … ari-2015-/

Tankar om denna höjning? Ska vi fordonsägare och bilintresserade få lida för att staten måste ha in mera pengar till vissa andra områden(ingen nämnd, ingen glömd)?

För min bil(855a) höjdes skatten över en natt med 230kr. smilesmilesmilesmilesmile

In och titta hur mycket skatten höjs på era bilar: https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Sedan man sedan årskiftet 2014/2015 slopat påställningsavgiften (50kr) måste de väl ta in det på något vis, eller hur??? wink

https://www.transportstyrelsen.se/Vag/F … 50-kronor/

Ja, den tar de ju in med råge iaf..

it_mutt skrev:
azid skrev:
it_mutt skrev:
Fast nu har ju bränslemotorn i Evildans bil både mer än 90hk och fler än 3 cylindrar.

Var det verkligen det du citerade som var det viktiga i texten? sluta, sådant bara förstör och smutsar ner trådar.

Svara på killens fråga, varför tycker ni staten ska gå in och ta mer av hans pengar? han betalar bara runt 70% i skatt och moms på varje hundring.

Enligt mig var det det, då det var rent skitsnack (mumbo-jumbo, mummel i nattmössan, inte relevant alls). Spännande dock att du tycker det är ok av BS att ta upp det, men inte att någon svarar på det.


Gnäller man över +~19:- i månaden (i ökad ägandekostnad) ska man inte ha bil alls.

Vad tyckte du frågan var? Varför folk gör sig lustiga över en skattehöjning? Antagligen just för att många anser att det är en så galet liten summa att det inte ens är något att engagera sig i...alls.

Han är (antagligen) fri att lämna landet när helst det passar honom.

Vem är du att bestämma över vilka som ska ha bil och inte? Du verkar njuta av att böja dig fram och ta emot av staten.

Jasså, vilka är det som anser att skattehöjningen är något man inte ska engagera sig i förutom du, Malheus och Evildan? Läser jag tråden så verkar de flesta inte vara speciellt nöjda över höjningen? Jag kanske klarar mig ändå fast staten rånar mig på 230 kr extra per år men det jag undrar över är varför de måste höja fordonsskatten precis nu? Att de vill ha "mindre bränsletörstiga bilar" på vägen är nog bara ett svepskäl. Om det skulle vara så, tror de verkligen på att alla kommer skrota sina bilar och köpa miljöbilar för 300 000? Men de flesta som kan tänka vet nog vars våra skattepengar hamnar i slutändan...

Nöjeskör närproducerat

4 179 Inlägg
4 januari 2015
#104
Som jag sa, hur kan dom motivera ytterligare höjningar när dom inte ger speciellt mycket tillbaka. Betänk också att bilen är den näst största kostnaden för hushåll efter boende.

Jag vet ju vad det är som äter upp Sveriges ekonomi och varför skolan, försvar, sjukvården mm bara blir sämre och sämre samtidigt som vi betalar bland dom högsta skatterna i världen men sån politik får vi diskutera på andra forum.


4 179 Inlägg
4 januari 2015
#105
_Blue_Speed_ skrev:
valle22 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Nu höjs fordonsskatten mina vänner. Regeringen gav oss fordonsägare och bilintresserade en trevlig nyårspresent.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … ari-2015-/

Tankar om denna höjning? Ska vi fordonsägare och bilintresserade få lida för att staten måste ha in mera pengar till vissa andra områden(ingen nämnd, ingen glömd)?

För min bil(855a) höjdes skatten över en natt med 230kr. smilesmilesmilesmilesmile

In och titta hur mycket skatten höjs på era bilar: https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Sedan man sedan årskiftet 2014/2015 slopat påställningsavgiften (50kr) måste de väl ta in det på något vis, eller hur??? wink

https://www.transportstyrelsen.se/Vag/F … 50-kronor/

Ja, den tar de ju in med råge iaf..

it_mutt skrev:
azid skrev:

Var det verkligen det du citerade som var det viktiga i texten? sluta, sådant bara förstör och smutsar ner trådar.

Svara på killens fråga, varför tycker ni staten ska gå in och ta mer av hans pengar? han betalar bara runt 70% i skatt och moms på varje hundring.

Enligt mig var det det, då det var rent skitsnack (mumbo-jumbo, mummel i nattmössan, inte relevant alls). Spännande dock att du tycker det är ok av BS att ta upp det, men inte att någon svarar på det.


Gnäller man över +~19:- i månaden (i ökad ägandekostnad) ska man inte ha bil alls.

Vad tyckte du frågan var? Varför folk gör sig lustiga över en skattehöjning? Antagligen just för att många anser att det är en så galet liten summa att det inte ens är något att engagera sig i...alls.

Han är (antagligen) fri att lämna landet när helst det passar honom.

Vem är du att bestämma över vilka som ska ha bil och inte? Du verkar njuta av att böja dig fram och ta emot av staten.

Jasså, vilka är det som anser att skattehöjningen är något man inte ska engagera sig i förutom du, Malheus och Evildan? Läser jag tråden så verkar de flesta inte vara speciellt nöjda över höjningen? Jag kanske klarar mig ändå fast staten rånar mig på 230 kr extra per år men det jag undrar över är varför de måste höja fordonsskatten precis nu? Att de vill ha "mindre bränsletörstiga bilar" på vägen är nog bara ett svepskäl. Om det skulle vara så, tror de verkligen på att alla kommer skrota sina bilar och köpa miljöbilar för 300 000? Men de flesta som kan tänka vet nog vars våra skattepengar hamnar i slutändan...

Dom vill inte ha miljöbilar, det är precis som du säger bara ett svepskäl. Dom vill ha mer pengar inget annat.


Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2015
#106
_Blue_Speed_ skrev:
valle22 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Nu höjs fordonsskatten mina vänner. Regeringen gav oss fordonsägare och bilintresserade en trevlig nyårspresent.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … ari-2015-/

Tankar om denna höjning? Ska vi fordonsägare och bilintresserade få lida för att staten måste ha in mera pengar till vissa andra områden(ingen nämnd, ingen glömd)?

För min bil(855a) höjdes skatten över en natt med 230kr. smilesmilesmilesmilesmile

In och titta hur mycket skatten höjs på era bilar: https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Sedan man sedan årskiftet 2014/2015 slopat påställningsavgiften (50kr) måste de väl ta in det på något vis, eller hur??? wink

https://www.transportstyrelsen.se/Vag/F … 50-kronor/

Ja, den tar de ju in med råge iaf..

it_mutt skrev:
azid skrev:

Var det verkligen det du citerade som var det viktiga i texten? sluta, sådant bara förstör och smutsar ner trådar.

Svara på killens fråga, varför tycker ni staten ska gå in och ta mer av hans pengar? han betalar bara runt 70% i skatt och moms på varje hundring.

Enligt mig var det det, då det var rent skitsnack (mumbo-jumbo, mummel i nattmössan, inte relevant alls). Spännande dock att du tycker det är ok av BS att ta upp det, men inte att någon svarar på det.


Gnäller man över +~19:- i månaden (i ökad ägandekostnad) ska man inte ha bil alls.

Vad tyckte du frågan var? Varför folk gör sig lustiga över en skattehöjning? Antagligen just för att många anser att det är en så galet liten summa att det inte ens är något att engagera sig i...alls.

Han är (antagligen) fri att lämna landet när helst det passar honom.

Vem är du att bestämma över vilka som ska ha bil och inte? Du verkar njuta av att böja dig fram och ta emot av staten.

Jasså, vilka är det som anser att skattehöjningen är något man inte ska engagera sig i förutom du, Malheus och Evildan? Läser jag tråden så verkar de flesta inte vara speciellt nöjda över höjningen? Jag kanske klarar mig ändå fast staten rånar mig på 230 kr extra per år men det jag undrar över är varför de måste höja fordonsskatten precis nu? Att de vill ha "mindre bränsletörstiga bilar" på vägen är nog bara ett svepskäl. Om det skulle vara så, tror de verkligen på att alla kommer skrota sina bilar och köpa miljöbilar för 300 000? Men de flesta som kan tänka vet nog vars våra skattepengar hamnar i slutändan...

Du hävdar i trådar till höger och vänster -din- rätt att ha en åsikt, men jag får inte ha min? Ja, det summerar ju ganska bra din generella attityd här inne (din åsikt är rätt, andra har alltid fel oavsett om de motbevisar dig i sakfrågor, eller bara tycker något annat, så har de fel).

Det är min åsikt, att du inte kan ta den, så är det inte mitt problem.

Och givetvis är det som så, i alla situationer och då givetvis också i forumtrådar på gorg, att de som inte bryr sig också ser till att tala om det...eller hur det nu var.

Jag har ingenstans påstått att man inte ska engagera sig. Det jag däremot har påstått är att det finns en gräns (enligt mig, då det är jag som påstår det), för "när man ska orka bry sig".

Denna skatt är -uttalat- för att täcka upp de nya satsningarna på skolan. Sen vad du vill tro, eller inte, om det, är inte det minsta intressant. Så, redan i det inlägget jag gjorde innan detta, talade jag om vad deras anledning är. Höjningen har alltså inte varit "för att få mindre bränsletörstiga bilar på vägarna". Men, att påstå det, ligger helt i linje med dina övriga inlägg på gorg.

När tycker du man skulle genomföra det annars? Den 29e feb?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
4 januari 2015
#107
it_mutt skrev:
azid skrev:
it_mutt skrev:

Fast nu har ju bränslemotorn i Evildans bil både mer än 90hk och fler än 3 cylindrar.

Var det verkligen det du citerade som var det viktiga i texten? sluta, sådant bara förstör och smutsar ner trådar.

Svara på killens fråga, varför tycker ni staten ska gå in och ta mer av hans pengar? han betalar bara runt 70% i skatt och moms på varje hundring.

Enligt mig var det det, då det var rent skitsnack (mumbo-jumbo, mummel i nattmössan, inte relevant alls). Spännande dock att du tycker det är ok av BS att ta upp det, men inte att någon svarar på det.


Gnäller man över +~19:- i månaden (i ökad ägandekostnad) ska man inte ha bil alls.

Vad tyckte du frågan var? Varför folk gör sig lustiga över en skattehöjning? Antagligen just för att många anser att det är en så galet liten summa att det inte ens är något att engagera sig i...alls.

Han är (antagligen) fri att lämna landet när helst det passar honom.

är du på riktig? det kan bär eller brista på 1kr  alla har inte möjligheten att inte ha ett fordon. alla bor inte i stockholm eller på något annat ställe där man kan ta sig till och från jobbet via buss och liknande sätt.

nu har jag iof råd men kan räkna lite i tid vad det gäller när jag ska till och från jobbet.

Med bil

8min och det är 9,7mil

tid för avfärd  06.45 framme 06.53

buss
promenad hållplats
05.44-05.49
buss 05.51-06.19 (enda bussar som passar mina arbetstider.
från hållplats till jobbet 06.19-06.35

något som tar 8min eller för mig i ärlig tid 7min
tar nästan 1timme   jag bor centralt och jobbar centralt eller relativt iallfall.

man inser snart att det inte håller att åka buss det kostar dessutom 28kr.
enkel resa.
jag förlorar alltså 2timmar varje dag på att åka buss och jag bor i Örebro relativt stor stad.
och låt säga att en dag dyker inte bussen upp..  vad tror du min arbetsgivare tycker då?
eller ännu värre dom 20ungarna som väntar på sin skolbuss. och dom 2bussarna jag möter på vägen som ska ha barn i från min buss för vidare transport till deras skolor.

som du inser har inte alla valet att välja eller inte välja att ha en bil.

nu snackar vi i örebro relativt centralt..  Adolfsberg-Holmens industriområde

kan köra samma sak på min sambo.  bor i Örebro pendlar till Köping varje dag.

det är alltså 7mil enkel resa
Bil 37min

Buss/tåg
istort sätt 2timmar

tar bara morgon resan för enkelhetens skull.
05.44-05.49  från hem till busshållplats
05.51-06.12 buss adolfsberg-resecentrum
06.32-07.08 Sj tåg mellan örebro-köping
07.08-07.30  gissar då jag aldrig gått den sträckan.


alla tider är förutsatt att tåget/buss håller tiderna.. tanten har förvisso flextid men även mycket viktiga möten ibland.   vet en gång hon testade att åka tåg så fastnade hon i 3timmar utan att ta sig någonstans.

nu har vi endå bra förutsättningar.

så alla har inget val och alla har inte råd. en höjning på 2kr kan göra att skeppet sjunker. tänk på det.

nu är det ingen katastrof för våran del även om vi gick från 6600 till 7300 på ena bilen och från 990 till 1100 på den andra.  har även en skattebefriad pärla som ska försöka användas i sommar. men vi är 2 och vi har "skaplig" inkomst för det mesta.



skulle vara kul om någon som bor lite avsides räknas på sina tider med bil och om dom skulle åka komunalt.
och kostnader för den delen.  även tider som fungerar även om man får åka dagen innan och sova på en parkbänk. för att åka kommunalt.

vet att jag räknade på när jag jobbade i en håla utanför Nora och det resulterade i att jag var tvungen att åka ett dygn innan..istort sätt ingen mening att åka hem ens.

Kör fort så hinner inget hända...

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#108
zemet skrev:
Jag blir ganska trött på dom ständiga kostnaderna med skatt och höjda bensinpriser för bilar. Jag bor just nu väldigt centralt i Göteborg och har inte råd att ha bil och ganska lite användning för en bil så därför har jag ingen.

Men fan va skönt det är när jag har firmabilen ibland när jag extrajobbar, tom när man skall åka inom Göteborg och bussen går var 5e minut går det alltid minst dubbelt så snabbt att ta bilen.

Så nu när jag bor under ideala förhållanden vad det gäller kollektivtrafik och jag nästan bara rör mig i centrala Göteborg så hade jag fortfarande köpt en bil om jag hade råd med det.

Sedan är ju Sverige ett väldigt stort land, det verkar som att politiker tror att folk bara kör bil för att det är så roligt så därför skall det beskattas ordentligt.

Där jag bodde tidigare i Uddevalla gick bussen 2 gånger om dagen då är det helt uteslutet att inte ha bil.

Bilägare betalar dessutom över 4 gånger mer i skatt osv än vad vi får tillbaka i form av nya vägar osv, som dessutom cyklister och lokaltrafik använder sig av.  källa på den siffran ifall någon vill läsa mer: https://www.motormannen.se/paverkan/bilekonomi/

Jag blir bara så otroligt förbannad när man som bilägare tex här i Göteborg får betala för att dom tar bilfiler och bygger om till bussfiler eller när dom får den geniala ideen att lägga cykel och bilfil i samma fil.

Om man betalar så mycket i skatt så borde det ju rimligtvis gå till att göra billivet enklare och bilvägarna bättre inte sämre! 

För er som inte är så politiskt insatta så hade vi 2014 en folkomröstning för dom som bor i Göteborg(inte kranskommunerna) om folk ville ha kvar trängselskatten eller inte. Det blev ett stort nej! Och då är folk i Göteborg inte dom som drabbas hårdast av trängselskatten. Politikerna skiter dock som vi alla vet vid detta laget i vad folket tycker och beslutar att ha kvar trängselskatten och påstår dessutom att det hade varit odemokratiskt att ta bort den!

När jag läst klart och skaffar bil igen skall jag verkligen försöka betala så lite skatt det bara går. Första investeringen jag skall göra är i en sånhär: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m … 240116.ece
Kommer ju ta flera år innan jag tjänar in den om jag bara använder den själv men bara njutningen av att veta att mina pengar inte går till skatt som sedan används till att bygga farthinder eller någon annan skit gör det värt.

För att summera det hela, varför skall dom höja skatten? Dom drar in många gånger mer i skatt än vad dom investerar redan som det är.

Bilen är nästan alltid bäst speciellt på landsbygden, i mindre städer och här i Norrland är man körd utan bil om man ska ta sig nån km utanför centrum. Går inte lita på någon jäkla kollektivtrafik där bussarna går någon gång per dag. Det vi kan konstatera är att fordonsskatten går verkligen inte till några vägar, till och med inne i stan är vägarna som hästvägar från 1500-talet. Kommer man ut några km utanför stan slår man nästan sönder bilen även om man kör 940, ungefär så bra är vägarna...

N_W skrev:
Fick 800kr i ökning av staten på passat tdi 05a, men det går nog till mycket bra saker....
Men men det kostar väl och köra tillbaka bussen från Östersund till Malmö  roll

Vi får väl vara glada att dessa herrar utnyttjar våra pengar på bästa sätt. Synd om pengarna bara skulle ligga orörda i en hög på statens konto. wink Tråkigt att de inte uppskattade det lugna Östersund. neutralneutralhmmhmmhmmsadsadsadsad

Nöjeskör närproducerat

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#109
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
valle22 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Nu höjs fordonsskatten mina vänner. Regeringen gav oss fordonsägare och bilintresserade en trevlig nyårspresent.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … ari-2015-/

Tankar om denna höjning? Ska vi fordonsägare och bilintresserade få lida för att staten måste ha in mera pengar till vissa andra områden(ingen nämnd, ingen glömd)?

För min bil(855a) höjdes skatten över en natt med 230kr. smilesmilesmilesmilesmile

In och titta hur mycket skatten höjs på era bilar: https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Sedan man sedan årskiftet 2014/2015 slopat påställningsavgiften (50kr) måste de väl ta in det på något vis, eller hur??? wink

https://www.transportstyrelsen.se/Vag/F … 50-kronor/

Ja, den tar de ju in med råge iaf..

it_mutt skrev:

Enligt mig var det det, då det var rent skitsnack (mumbo-jumbo, mummel i nattmössan, inte relevant alls). Spännande dock att du tycker det är ok av BS att ta upp det, men inte att någon svarar på det.


Gnäller man över +~19:- i månaden (i ökad ägandekostnad) ska man inte ha bil alls.

Vad tyckte du frågan var? Varför folk gör sig lustiga över en skattehöjning? Antagligen just för att många anser att det är en så galet liten summa att det inte ens är något att engagera sig i...alls.

Han är (antagligen) fri att lämna landet när helst det passar honom.

Vem är du att bestämma över vilka som ska ha bil och inte? Du verkar njuta av att böja dig fram och ta emot av staten.

Jasså, vilka är det som anser att skattehöjningen är något man inte ska engagera sig i förutom du, Malheus och Evildan? Läser jag tråden så verkar de flesta inte vara speciellt nöjda över höjningen? Jag kanske klarar mig ändå fast staten rånar mig på 230 kr extra per år men det jag undrar över är varför de måste höja fordonsskatten precis nu? Att de vill ha "mindre bränsletörstiga bilar" på vägen är nog bara ett svepskäl. Om det skulle vara så, tror de verkligen på att alla kommer skrota sina bilar och köpa miljöbilar för 300 000? Men de flesta som kan tänka vet nog vars våra skattepengar hamnar i slutändan...

Denna skatt är -uttalat- för att täcka upp de nya satsningarna på skolan. Sen vad du vill tro, eller inte, om det, är inte det minsta intressant. Så, redan i det inlägget jag gjorde innan detta, talade jag om vad deras anledning är. Höjningen har alltså inte varit "för att få mindre bränsletörstiga bilar på vägarna". Men, att påstå det, ligger helt i linje med dina övriga inlägg på gorg.

När tycker du man skulle genomföra det annars? Den 29e feb?

Kan nog behövas en satsning på skolan då svenska skolan har sjunkit drastiskt på senare år och är sämst i Europa. Vi lär väl se om några år om skatterna på våra bilar hamnade hos skolan eller i några lyckosökares fickor.

Nöjeskör närproducerat

627 Inlägg
4 januari 2015
#110
Där ute jag bor så är det så dåliga vägar så att bakvagnen på 940in hoppar åt sidan lite i kurvorna är fan bulor överallt, så skatten vi betalar lägger dom inte på vägar iallafall.

Så ska vägar se ut smile

https://www.google.se/search?q=usa+road … 929%3B1953
Senast redigerat av volvo-93 (4 januari 2015)


#GoodToBeBad
856 Inlägg
4 januari 2015
#111
Tror skatten på DB7:an höjdes med drygt 500kr.

Jag är fast anställd med god inkomst och har en tung sportbil med hög effekt, med andra ord det som miljöfacisterna kallar "antikrist". Jag använder bilen 5-6mån om året dvs halva årsskatten. Hade jag brytt mig om kostnader hade jag haft en vanlig bil, den enda åsikt jag egentligen har i frågan är att staten systematiskt tar ut kostnader som (vilket någon redan tagit upp) borde ligga på bränslekostnaden, då avgifterna då blir verkligt rättvisa; drar bilen mer eller mindre så kostar det därefter. Men som bilentusiast bryr jag mig inte alls. Det motsvarar ändå bara runt 30mils körning. Har jag ändå problem att få ihop ekonomin för 500kr/helår borde jag nog byta hobby.

MEN! Min sambo pluggar och har studielån och kör därför en billig, bränslesnål Golf 1.6. Hennes fordonsskatt höjdes med över 300kr vid årsskiftet, vilket dessvärre gör skillnad för henne. Så som vanligt riskerar statens hitte-på bara att drabba de som har det mindre gott ställt.

Mer retorisk fråga: Varför ska alltid vi bilister straffas när stålarna ska in?


Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2015
#112
Growe skrev:
är du på riktig? det kan bär eller brista på 1kr  alla har inte möjligheten att inte ha ett fordon. alla bor inte i stockholm eller på något annat ställe där man kan ta sig till och från jobbet via buss och liknande sätt.

nu har jag iof råd men kan räkna lite i tid vad det gäller när jag ska till och från jobbet.

Med bil

8min och det är 9,7mil

tid för avfärd  06.45 framme 06.53

buss
promenad hållplats
05.44-05.49
buss 05.51-06.19 (enda bussar som passar mina arbetstider.
från hållplats till jobbet 06.19-06.35

något som tar 8min eller för mig i ärlig tid 7min
tar nästan 1timme   jag bor centralt och jobbar centralt eller relativt iallfall.

man inser snart att det inte håller att åka buss det kostar dessutom 28kr.
enkel resa.
jag förlorar alltså 2timmar varje dag på att åka buss och jag bor i Örebro relativt stor stad.
och låt säga att en dag dyker inte bussen upp..  vad tror du min arbetsgivare tycker då?
eller ännu värre dom 20ungarna som väntar på sin skolbuss. och dom 2bussarna jag möter på vägen som ska ha barn i från min buss för vidare transport till deras skolor.

som du inser har inte alla valet att välja eller inte välja att ha en bil.

nu snackar vi i örebro relativt centralt..  Adolfsberg-Holmens industriområde

kan köra samma sak på min sambo.  bor i Örebro pendlar till Köping varje dag.

det är alltså 7mil enkel resa
Bil 37min

Buss/tåg
istort sätt 2timmar

tar bara morgon resan för enkelhetens skull.
05.44-05.49  från hem till busshållplats
05.51-06.12 buss adolfsberg-resecentrum
06.32-07.08 Sj tåg mellan örebro-köping
07.08-07.30  gissar då jag aldrig gått den sträckan.


alla tider är förutsatt att tåget/buss håller tiderna.. tanten har förvisso flextid men även mycket viktiga möten ibland.   vet en gång hon testade att åka tåg så fastnade hon i 3timmar utan att ta sig någonstans.

nu har vi endå bra förutsättningar.

så alla har inget val och alla har inte råd. en höjning på 2kr kan göra att skeppet sjunker. tänk på det.

nu är det ingen katastrof för våran del även om vi gick från 6600 till 7300 på ena bilen och från 990 till 1100 på den andra.  har även en skattebefriad pärla som ska försöka användas i sommar. men vi är 2 och vi har "skaplig" inkomst för det mesta.

skulle vara kul om någon som bor lite avsides räknas på sina tider med bil och om dom skulle åka komunalt.
och kostnader för den delen.  även tider som fungerar även om man får åka dagen innan och sova på en parkbänk. för att åka kommunalt.

vet att jag räknade på när jag jobbade i en håla utanför Nora och det resulterade i att jag var tvungen att åka ett dygn innan..istort sätt ingen mening att åka hem ens.

Apropå att vara "på riktigt"; grannens son blev påkörd i helgen vid en korsning (inte hans fel då), tänkte om du ville ha hans nummer så du kunde ringa och tala om att han är puckad som varit med i en olycka... Kasta inte sten i glashus...

- - -

0,97 (alternativt 0,7) mil hoppas jag (annars går det undan om du drar 9.7mil på 8min)

Är det nu 1mil, så går det ( i väldigt många fall, inte alla) dessutom att...tada...cykla (till jobbet då givetvis). Det tar, ens för någon som är relativt slö, ~30min. Fine, det finns situationer där det inte går, men, det finns vidare mängder med folk som skulle kunna göra det. För att de helt enkelt är för bekväma.

Gör 2kr/dag (antar jag? eller tänkte du på 20kr/månaden?) att "skeppet sjunker" så får man göra något åt sin livssituation. Och kom inte med drabbel om att "alla kan inte", för jo, 20:-/månaden (eller i fallet med 2:-/dag; 60kr) kan -alla- spara in, på något vis (allt annat är rent skitsnack).

Ditt buss/tågexempel visar just det som många gnäller om; att det tar "för lång tid". I ett fall där det tar, exempelvis 3 timmar längre att åka buss/tåg så kan jag se "gnället" som befogat. Men jag satt och pratade med en bekant tidigare idag som menar på att "buss är inget alternativ". Det tog/tar honom 30min längre tid, enkel resa, till jobbet OCH han sparar ~100:- per DAG på det (hans företag har något bonustjosanhoppsan om man åker buss/tåg eller cyklar eller liknande). Men samtidigt sitter personen och gnäller om att det är för dyrt för att köra.

Så, i -många- fall (inte alla), är folk helt enkelt för bekväma. Samma människor kör 500m till affären, och gnäller samtidigt om hur ofantligt dyr bensinen är.

Jag säger inte på något vis att kollektivtrafiken är superb och felfri eller att det ens "görs rätt" när det gäller den. Man säger exempelvis i vissa falla att man bygger ut kollektivtrafiken när man ordnar fler tågstopp, men samtidigt tar man bort vissa bussavgångar istället, då det går tåg och bussarna vidare då inte blir lika fullsatta (detta i sin tur är givetvis en ekonomisk avvägning osv, men för att ta ett exempel). Men i många fall undviker folk den för att det inte är "samma tider", +-5min, som när de själva kör bil.

Men jag säger dock, att om man -går under- av en höjning på 20:-/månad så anser jag fortfarande inte att man ska ha bil alls. Alternativt bör göra någon ordentlig förändring gällande sin livssituation.

Men absolut, jag köper att det drabbar vissa mer än andra, eller åtminstone blir mer kännbart för vissa än för andra.

- - - - - - - -


Squidspeed skrev:
Tror skatten på DB7:an höjdes med drygt 500kr.

Jag är fast anställd med god inkomst och har en tung sportbil med hög effekt, med andra ord det som miljöfacisterna kallar "antikrist". Jag använder bilen 5-6mån om året dvs halva årsskatten. Hade jag brytt mig om kostnader hade jag haft en vanlig bil, den enda åsikt jag egentligen har i frågan är att staten systematiskt tar ut kostnader som (vilket någon redan tagit upp) borde ligga på bränslekostnaden, då avgifterna då blir verkligt rättvisa; drar bilen mer eller mindre så kostar det därefter. Men som bilentusiast bryr jag mig inte alls. Det motsvarar ändå bara runt 30mils körning. Har jag ändå problem att få ihop ekonomin för 500kr/helår borde jag nog byta hobby.

MEN! Min sambo pluggar och har studielån och kör därför en billig, bränslesnål Golf 1.6. Hennes fordonsskatt höjdes med över 300kr vid årsskiftet, vilket dessvärre gör skillnad för henne. Så som vanligt riskerar statens hitte-på bara att drabba de som har det mindre gott ställt.

Mer retorisk fråga: Varför ska alltid vi bilister straffas när stålarna ska in?

Det var mer än fordonsskatten som höjdes iofs.
Senast redigerat av it_mutt (4 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 354 Inlägg
4 januari 2015
#113
-matte skrev:
Enda logiska saken man kan göra när det gäller fordonsskatt är att placera den på bränslet. Det är lite märkligt att en bil som är stående skall skattas. En bil som inte körs genererar inte heller inga utsläpp vad jag vet?

Betalar du skatt för en bil som står? ställer inte du av den? Det är inte som tv-avgiften att man betalar för att äga apparaten.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

#GoodToBeBad
856 Inlägg
4 januari 2015
#114
it_mutt skrev:
Det var mer än fordonsskatten som höjdes iofs.

Jag hade inte koll på denna höjning innan jag läste tråden idag, så du har helt säkert rätt. Kanske mer känslan av att det är oss bilister man gärna straffar först.


Muttley
4 januari 2015
#115
it_mutt skrev:
För att sätta lite perspektiv på det hela;

Man beräknar att höjningen genererar 1- 1.5 miljarder kronor/år

Så vad får man för 1 miljard när det gäller infrastruktur?

500 kilometer – gång- och cykelbanor

100 kilometer – bussbanor i Stockholm

33 kilometer – motorväg på landsbygd

25 kilometer – dubbelspårig järnväg på landsbygd

5 kilometer – banor för svenska höghastighetståg

1,1 kilometer – NK-expressen i Stockholm

1 kilometer – motorväg i tunnel

0,9 kilometer – tunnelbana i Stockholm

( http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anl … 378202.ece )

Inte så fasligt mycket helt enkelt. Nu är väl iofs denna höjning tänkt att täcka upp för nya satsningar på skolan, men iaf.

Om de bara kunde lägga pengarna på vägunderhåll.   Men de är bara jag som tycker att de är för mycket hål i sveriges vägar?

Höjningen sved lite men måste ha bilen för att jag kan inte åka tåg, buss är ju helt uteslutet i vår kommun ändå för de försvinner smile

10 164 Inlägg
4 januari 2015
#116
På tal om kollektivtrafik innan jag hade körkort så åkte jag buss till skolan (grannkomun) 2,5 mil bort. detta medgav 3 buss byten och en restid på 1 timme 36 minuter plus 10 minuters gång vägg till första buss hållplats.

1 timme 46 minuter räknar vi på.

35 timmar ca bara på resan ditt. (utan förseningar vilket det var jämnt)

Med bil tar det 24 minuter (om man kör lagligt)

8 timmar månaden blir det.

alltså för att ta sig till skolan i en perfekt värld så tjänade jag 27 timmar i månaden på resan ditt enbart. Ungefär samma på resan hem.

Tänk er över 2 dygn månaden tjänade man på att ej ta buss.

Obs säg till om jag räknat fel. Något år sedan man höll på med dylig matematik.

Därför trotts gratis busskort från skolan åkte jag bil. För att ej nämna hur vidriga busarna var.
Senast redigerat av Djo (4 januari 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2015
#117
Squidspeed skrev:
it_mutt skrev:
Det var mer än fordonsskatten som höjdes iofs.

Jag hade inte koll på denna höjning innan jag läste tråden idag, så du har helt säkert rätt. Kanske mer känslan av att det är oss bilister man gärna straffar först.

Tobaksskatten och även skatten på vin höjdes (vad anledningen för det, eller målet med det är låter jag dock vara osagt)

tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
För att sätta lite perspektiv på det hela;

Man beräknar att höjningen genererar 1- 1.5 miljarder kronor/år

Så vad får man för 1 miljard när det gäller infrastruktur?

500 kilometer – gång- och cykelbanor

100 kilometer – bussbanor i Stockholm

33 kilometer – motorväg på landsbygd

25 kilometer – dubbelspårig järnväg på landsbygd

5 kilometer – banor för svenska höghastighetståg

1,1 kilometer – NK-expressen i Stockholm

1 kilometer – motorväg i tunnel

0,9 kilometer – tunnelbana i Stockholm

( http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anl … 378202.ece )

Inte så fasligt mycket helt enkelt. Nu är väl iofs denna höjning tänkt att täcka upp för nya satsningar på skolan, men iaf.

Om de bara kunde lägga pengarna på vägunderhåll.   Men de är bara jag som tycker att de är för mycket hål i sveriges vägar?

Höjningen sved lite men måste ha bilen för att jag kan inte åka tåg, buss är ju helt uteslutet i vår kommun ändå för de försvinner smile

Absolut, det finns gott om vägar, speciellt "mindre vägar" som är i rent sorgligt skick. Problemet här blir ju då att det ofta är kommunerna som har ansvaret för småvägarna, och att kommunerna i sin tur gärna drar ut på det så länge det bara är möjligt


Djo skrev:
På tal om kollektivtrafik innan jag hade körkort så åkte jag buss till skolan (grannkomun) 2,5 mil bort. detta medgav 3 buss byten och en restid på 1 timme 36 minuter plus 10 minuters gång vägg till första buss hållplats.

1 timme 46 minuter räknar vi på.

35 timmar ca bara på resan ditt. (utan förseningar vilket det var jämnt)

Med bil tar det 24 minuter (om man kör lagligt)

8 timmar månaden blir det.

alltså för att ta sig till skolan i en perfekt värld så tjänade jag 27 timmar i månaden på resan ditt enbart. Ungefär samma på resan hem.

Tänk er över 2 dygn månaden tjänade man på att ej ta buss.

Obs säg till om jag räknat fel. Något år sedan man höll på med dylig matematik.

Därför trotts gratis busskort från skolan åkte jag bil. För att ej nämna hur vidriga busarna var.

Man kan givetvis vända på det och börja räkna på vad det istället kostade dig att ta bilen (bränsleförbrukning á 5mil/dag, försäkring (det gjorde kanske att du fick ta 1000-1500mil ist för 0-1000mil) osv osv), om man nu känner för det.



Jag har alltså inget "problem" med folk som tar bilen istället för buss/tåg. Det jag har "problem" med är när folk gnäller över att det är dyrt, men inte är villiga att välja ett billigare alternativ, med motiveringen att det tar (i många fall; minimalt) "mer tid", som i exemplet med min bekant...30min mer per resa, å andra sidan, 50:- betalt för de 30 minuterna...och nej, han har inget "fullspäckat livsschema" eller liknande, det är bara ren bekvämlighet för hans del (bussen stannar dessutom precis utanför hans jobb, och 200m från hans dörr där hemma).
Senast redigerat av it_mutt (4 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

75 Inlägg
4 januari 2015
#118
Inte hela världen med en liten höjning..
klarar man inte det så förstår jag inte vad folk gör med sina pengar egentligen..

Jag som bara jobbar 9 månader om året med en vanlig lön har rätt mycket pengar över..

Fast det är klart, ska man bräcka grannen med en ny bil, husvagn, motorcykel, garage, senaste tekniken mm så förstår jag kanske om man står där med lån enda upp till öronen och skatten går upp 800kr.

Muttley
4 januari 2015
#119
Banj0 skrev:
Inte hela världen med en liten höjning..
klarar man inte det så förstår jag inte vad folk gör med sina pengar egentligen..

Jag som bara jobbar 9 månader om året med en vanlig lön har rätt mycket pengar över..

Fast det är klart, ska man bräcka grannen med en ny bil, husvagn, motorcykel, garage, senaste tekniken mm så förstår jag kanske om man står där med lån enda upp till öronen och skatten går upp 800kr.

Men om du ser de från ett annat perspektiv.  Och tjänar som en annan och ligger på en extremt låg lön som typ mig wink så gör de en del i planeringen.   Nu klarar jag det för jag har en bra framförhållning men de 300 utgör ungefär 1/3 av en månads mat.   
De finns de som har ännu sämre lön än mig och kan inte vara utan en bil.  För de hade aldrig funkat om man jobbar konstiga tider

Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2015
#120
tkd_rille skrev:
Banj0 skrev:
Inte hela världen med en liten höjning..
klarar man inte det så förstår jag inte vad folk gör med sina pengar egentligen..

Jag som bara jobbar 9 månader om året med en vanlig lön har rätt mycket pengar över..

Fast det är klart, ska man bräcka grannen med en ny bil, husvagn, motorcykel, garage, senaste tekniken mm så förstår jag kanske om man står där med lån enda upp till öronen och skatten går upp 800kr.

Men om du ser de från ett annat perspektiv.  Och tjänar som en annan och ligger på en extremt låg lön som typ mig wink så gör de en del i planeringen.   Nu klarar jag det för jag har en bra framförhållning men de 300 utgör ungefär 1/3 av en månads mat.   
De finns de som har ännu sämre lön än mig och kan inte vara utan en bil.  För de hade aldrig funkat om man jobbar konstiga tider

Fast, å andra sidan, de 300 gör ju på ett år snarare 25:-/månad, och då istället 4% av det du spenderar på mat i månaden. Eller ett stort paket Ica Basic kokt skinka tongue

(Sen är det ju nog som så att de flesta inte lägger undan pengar till bilskatten varje månad, utan tar hela smällen när den kommer eller liknande...men iaf smile )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök