3099
Sök

Sportavgas 1998 940 Turbo?

25 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Hej hej. köpte en 940 Turbo i höstas (1998 dvs. bilen är helbilsgodkänd)
Förra ägaren har tydligen monterat KL-Racings rostfria halvsats och jag hade ingen aning att man inte får använda dessa på gatan. Jag har tänkt mig att man kanske kunde sätta dit en till ljuddämpare och regbesikta bilen med det, men jag fick lite olika svar när jag sökte på det på google:

1. Man får inte byta avgassystem, man får bara använda originalsystem.

2. Man får byta system, men den måste uppfylla alla avgasvärden och får inte låta mer än 5db utöver det som standardsystemet gör. Och sedan får man reg-besikta.

3. Man får byta system, men den måste uppfylla alla avgasvärden och får inte låta mer än 84db vid förbifart och man får reg-besikta.

4. Man får byta system, men den måste uppfylla alla avgasvärden och man behöver INTE regbesikta när nya systemet har samma ljudnivå. (Större rör, men samma ljudnivå alltså)

Vilket stämmer? Än så länge har polisen inte stoppat mig för det, men jag vill gärna slippa att få böter.

Hade också tänkt att kanske byta till en Simons 024-H5P istället om den skulle bli godkänd, men det är ju frågan om den blir det.

357 Inlägg
9 januari 2015
Vad jag vet så är inte 940 helbilsgodkänd även om det är en 98:a?

25 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Tjo, tack för svaret smile Jo, dem sista blev det tyvärr sad

Typgodkännandenummer: e4*95/54*0006*03
Typgodkännandedatum: 1997-05-16
Senast redigerat av Ammageddon (9 januari 2015)

773 Inlägg
9 januari 2015
Skulle väl säga såvida det inte är ett 3-4-5" avgasrör så bryr dem sig inte, sitter ett rostfritt i min bil aldrig hört något. kan kanske vara tur men tror dem flesta bes/poliser enbart kör på buller nivå såvida dem inte är nitiska praktikanter och ska visa upp sig^^

25 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
Aa det är problemet, det är 3" hela vägen från turbon hmm

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/3-a … vsats.html

773 Inlägg
10 januari 2015
Ammageddon skrev:
Aa det är problemet, det är 3" hela vägen från turbon hmm

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/3-a … vsats.html

Då är ju allt hur nitiska polisen är vid träffar etc eller vid flygande, dock låter det inte mer än vad det får göra så hade jag kört på det tills jag hade fått bes eller något på det:)

Enligt min mening sålänge det låter lagom och har rätta värden bör dem inte klaga men jag är inte dem^^

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 januari 2015
Equium skrev:
Vad jag vet så är inte 940 helbilsgodkänd även om det är en 98:a?

Det blev de väl redan 96. Min 97 va det iaf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

25 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
silversnurran skrev:
Då är ju allt hur nitiska polisen är vid träffar etc eller vid flygande, dock låter det inte mer än vad det får göra så hade jag kört på det tills jag hade fått bes eller något på det:)

Enligt min mening sålänge det låter lagom och har rätta värden bör dem inte klaga men jag är inte dem^^

Aa jag känner bara att jag helst vill undvika böter etc. tongue och det är ju frågan hur mycket den får låter. Undrar om jag inte ska gå och köpa en sån ljudmätare på biltema och kolla hur högt den låter och sedan kontakta bilprovningen. (Mobilapparna fungerar dåligt med min mobil, då mikrofonen bara klara 81db)

948 Inlägg
10 januari 2015
Har du kat. på och det inte brölar alltför mkt så är det ingen fara. Körde liknande i min 940 i många år och ingen som brydde sig.

25 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
TobbeTT skrev:
Har du kat. på och det inte brölar alltför mkt så är det ingen fara. Körde liknande i min 940 i många år och ingen som brydde sig.

Aa det är rätt många som säger det, så jag kör nog på det smile (Kat finns, och bilen låter inte jättemycket. Man kan lätt pratar med varandra även om man står precis bakom bilen)

Tack alla ni som svarade smile

Sök